Het is zo 28 mei 2017, 02:08
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Endler championat Berlin 2013
BerichtGeplaatst: ma 11 nov 2013, 19:01 
Groentje
   Profiel

Hoi allemaal,

Nou, ik ben recentelijk thuisgekomen van m'n Berlijntrip m.b.t de endlerkampioenschappen. Het was een gelegenheid die ik voor geen goud had willen missen. Het was voor mij weer eens een highlight m.b.t mijn aquaristieke activiteiten die ik tot nu toe heb verricht.

Vanaf dag 1 moesten we al flink aan de bak. Vrij snel werden ons de papieren aangereikt aangaande de wedstrijdreglementen m.b.t de franse standaard en de duitse standaard. Normaliter, wordt er aan één standaard afgemeten doch op de dag van aankomst daarzo werd ons medegedeeld dat er via twee standaarden werden afgemeten. Totaal verrast dus! Ik heb dien avond op m'n hotelkamer dan ook de opzet bestudeerd. Laat staan dat de franse standaard dan ook nog eens in het frans op papier stond. Leuk, he? Kon direct m'n frans ophalen...

Zelf leverde ik alsnog 2 sets (a 3 koppels) aan stammen in. Men had mij toch verzocht om ook vissen nl. mee te gaan nemen.
De keuringen werden effectief op de donderdag gehouden eer de show op de vrijdag van start ging. D'r is op een andere forum die het traject via het internet volgde enige commotie ontstaan over de uitslag ervan. Maar goed, dat heb ik nu kunnen uitleggen waarom bepaalde zaken nu eenmaal anders lagen dan verwacht. Ondanks de combinatie van twee standaarden waar wij mee moesten gaan werken, zijn we er uiteindelijk wel uitgekomen. Hopelijk wordt er het komend jaar wel vastgehouden aan één standaard. De uiteindelijke winnaar betrof zeer opmerkelijk in dit geval een hybride i.p.v een wildvorm. Ook ik heb die hoog weten te waarderen...

De show werd gehouden tijdens de grote huisdierenbeurs in het Velodrom Berlin. Doch de toeloop aan geïnteresseerden voor de show werd er niet minder op. Het liep zelfs zodanig dat we allemaal de zeilen bij moesten zetten en de dagen met veel gepraat door moesten komen. Ik heb overigens geen enkele nederlander de revue zien passeren.

Ondanks alles hebben wij op de vrijdag toch nog wat tijd kunnen vrijmaken om een glimp van Berlijn mee te krijgen. Dit nadat wij eerst bij een medejurylid zijn wezen kijken naar zijn collectie aan minder gangbare eierlevendbarende tandkarpers. Ook zijn wij nog ff de Berliner Zoo-Aquarium ingedoken om wat van de prachtige praal aan zwemmend goed te kunnen zien. We hebben nog getracht wat wildguppen te bietsen, doch zonder enig succes! Helaas!

Ik heb ook nog eens de eer gehad om dr. Wolfgang Staeck te mogen ontmoeten en we hebben wat afgefilosofeerd. Hij staat bekend om zijn focus op cichlcidengebied en op levendbarendengebied. De staeck endler is naar hem vernoemd. De ontmoeting met hem daar kon geen beker tegenop wat mij betreft. Zo'n grootheid binnen de internationale aquariumwereld waar je op je gemak mee van gedachten kan uitwisselen en dat ik dan ook nog eens een compliment van hem krijg over m'n kennis en denkwijze. Klinkt waarschijnlijk wel wat arrogant van mij (zekers niet de bedoeling) maar op dat moment was ik zo blij als een kind om dat te vernemen van hem. Nou, ik kan jullie vertellen... mijn dag kon niet meer stuk! Hij kon zich helemaal vinden in het "niet alles uit de boekjes-kennis" waar ik me zo sterk voor maak. Maar meer met het gedachtengoed werken van hoe het vanuit de natuur werkt en dat toe te passen in de praktijk.

Ik heb zelf vanuit Berlijn weer nieuwe aanwinsten mee huiswaarts genomen. Meer dan ik in eerste instantie had gepland. Het monde uit dat ik op zaterdag hierdoor een koffer bij een warenmarkt heb moeten kopen. Want mijn tempexdoos bleek niet groot genoeg te zijn. Was zelf nl. met de trein gegaan en niet met de wagen. Dus ik zat echt te kijken hoe ik de nieuwe levende have moest gaan meenemen. Maar 't is gelukt! Alle dieren waaronder zelfs een dwerggekko waren geheel relaxed bij aankomst. Zat op dat moment wel met een probleem... En dat was dat ik niet genoeg bakken meer thuis bij de hand had. Dus uit nood op de avond, heb ik ze eerst in emmers moeten doen.

Ik heb tijdens de dagen daarzo een blog bijgehouden: http://www.emeraldking-aquatics-berlijn-2013.weebly.com voor diegenen die me wilden volgen. Maar gaf ook nog tussentijdse updates via FB door.

Dit gebeuren heeft er toe geleid dat vanuit de nederlandse achterban qua endlerliefhebbers, de intentie heeft voorgedaan om een vergelijkbaar evenement op te gaan zetten voor het aankomende jaar binnen nederland zelf. Ik ben zelf razend benieuwd hoe potentieel dit kan zijn. Heb wel aangegeven graag m'n bijdrage te leveren als dit doorgang mag hebben.

Nou, dit was het dan wel ff aangaande dit onderwerp...

Hierzo een foto tijdens het jureren.
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 7194_n.jpg

Grtz, "S"

Berichttitel: Re: Endler championat Berlin 2013
BerichtGeplaatst: vr 15 nov 2013, 12:41 
Beheerder
Beheerder
   Profiel

Mooi verhaal Stan. Ik hoop dat je ook nog foto's gaat plaatsen.
Ik ben nml nieuwschierig geworden :)

Je eerste link werkt niet....

Wekelijks vrijdag tot en met zondag van 13:00 uur tot 18:00 uur
Komt u van ver, neem dan even contact met ons op:
(06) 38 37 87 83
Vanuit buitenland:
+31 6 38 37 87 83
Ook geopend op afspraak.

BerichtGeplaatst: vr 15 nov 2013, 22:17 
Groentje
   Profiel

Oh ja, sorry! Ik zie al waarom de eerste link niet werkt.
Zie hier de juiste link:
http://www.emeraldking-aquatics-berlin-2013.weebly.com

Zo, moet het wel werken...

Grtjs, Stan

BerichtGeplaatst: vr 15 nov 2013, 23:19 
Groentje
   Profiel

Here are some pics. Some which I took but also of some friends of mine...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding Het jureren van de endlers

Afbeelding In gesprek met Claus Osche en Ronan Boutot over de verschillen van de franse en duitse wedstrijdstandaard

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding Samen met Ronan Boutot en Knut Bieler naar een lezing over o.m. zoetwatergarnalen.

Afbeelding Best of show (winnaar van deze editie)

Afbeelding Weer in gesprek met dr. Wolfgang Staeck

Afbeelding Met dr. Hajo Hermann & dr. Wolfgang Staeck

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding Dit vond ik wel een fraaie aquascape

Afbeelding Ook deze bak trok m'n aandacht

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding Bezig met de trofeeën...

Afbeelding Je moet toch wat als de show bijna voorbij is

Afbeelding Tja, aan alles komt een eind. Dus opruimen geblazen!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]