Het is wo 24 mei 2017, 20:28
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: vissenbestand
BerichtGeplaatst: zo 28 apr 2013, 20:06 
Groentje
 Profiel

De bak draait nu bijna drie weken dus ik ben wel bezig met welke vissen ik er in wil. Maar het blijft moeilijk dat kiezen.

Even wat gegevens: 80cm aquarium, zacht, zuur water (als gevolg ook van Co2 en voedingsbodem), kH tussen 5-5,5 en de pH zo 6,4-6,7 (schat ik). De waterstroming is vrij sterk en ik maak gebruik van de EI methode met 50% waterwissel per week. De temperatuur is nu 23 graden.

Ik heb veel kienhout in de bak en een sterke plantengroei. Ik denk zelf aan visjes die graag tussen de planten zitten, of in ieder geval die neiging hebben boven veel vrije zwemruimte. Vrije zwemruimte is er wel en het is natuurlijk prima als een visje dat ook leuk vindt, zolang er ook maar lekker veel vis is dat zich graag ophoudt tussen de plantjes en het kienhout.

Ook wil ik geen al te grote visjes. Acht centimeter is dan misschien toegestaan en op zich wil ik dat ook wel (als het echt een heel leuk visje is), maar de grootste vis mag van mij 6cm zijn.

Als scholenvisje heb ik 2 soorten op het oog:
Tanichthys micagemmae
Afbeelding
Is familie van de Chinese danio maar blijft aanzienlijk kleiner, tot 2,5 cm. Het zou een gemakkelijk visje moeten zijn.

pseudomugil gertrudae
Afbeelding
Dit zou ook een makkelijk te houden visje moeten zijn. Wordt ongeveer 3cm groot. Ik heb de indruk dat deze zich iets meer tussen de planten op zal houden. Meer dan de danio hierboven. Ook kan ik deze aanschaffen bij een winkel in de buurt en dat is ook zeker een plus. Nadeel vind ik dat de mannetjes en de vrouwtjes verschillend van elkaar zijn.

Niet scholenvisjes die ik op het oog heb moeten wel tegen een redelijke stroming kunnen. De Dario dario leek me heel erg mooi, maar die valt af, net als goeramies en killies (die ook niet zouden kunnen tegen grote waterwissels btw).

Wat evt over blijft zijn dwergchicliden. De Apistogramma cacatoides wordt toch nog 8 cm, de Apistogramma agassizii ook.
Afbeelding
Volgens mij heb ik op het internet wel dwergchicliden gezien die kleiner blijven, maar soms is daar iets mee (te lastig qua waterwaarden, agressief), maar ik heb vooral de indruk dat je er maar net tegenaan moet lopen. Bij de LFS zag ik een cacatoides koppeltje. Kijk, dat vind ik nou leuk (moeten ze die nog wel hebben als ik terugkom voor dat visje. Ik wil toch eerst een scholenvisje)

Ik denk dat de Tateurndina occelicauda/ pauwooggrondel ook heel goed past.
Afbeelding
Hij wordt niet zo groot en het vrouwtje is ook nog eens erg mooi.

Hele extreme optie, de Carinotetraodon travancoricus/ dwergkogelvisje
Afbeelding
Volgens de gegevens die ik gevonden heb op het kogelvissen forum moet het kunnen, al vind ik ook bronnen die zeggen dat ze van rustiger water houden.

De Badis badis, het grote broertje van de Dario dario, zou een sterke waterstroming wel moeten waarderen. Hij wordt wel vrij groot, 8cm en dan ga ik toch wel 10 keer zo lief voor een dwergchiclide.

Andere visjes: Otocinclus Vittatus (vanwege de nuttigheid), Nannostomus marginatus (dwergpotloodvisje, zwemt vooral in de bovenste waterlaag), ringbandsnoekje (vooral voor de bovenste waterlaag, dan moet ik er wel een dekruit bij, maar er steekt een dikke tak uit mijn tank), Boraras brigittae/ merah (dan kan ik een hele behoorlijke school nemen omdat ze zo klein zijn)...

Tja... aan mogelijkheden ontbreekt het niet.

Ik wil natuurlijk niet teveel vis. Ik heb al Japonica's, daarbij denk ik dan aan 1 scholenvisje en eventueel 1 koppel/haremvisje.

De vraag van mij is eigenlijk meer: zit ik op een goed spoor. Is het slim om me tot drie verschillende soorten te beperken of kan er wel meer? Weten jullie een mooi visje die ik helemaal over het hoofd heb gezien, of waar ik nog nooit van heb gehoord?

Berichttitel: Re: vissenbestand
BerichtGeplaatst: zo 28 apr 2013, 21:50 
Groentje
 Profiel

O ja, en natuurlijk de Kitty tetra, of Hyphessobrycon heliacus
Afbeelding
Dit beestje is de gemakkelijkste onder de Hyphessobrycon soorten en waarschijnlijk ook de kleinste. Hij wordt 3cm en moet met minimaal 6 gehouden worden en zit meer in de bovenlaag (als het goed is).

Bron: http://www.aquariumfishexperts.com/trop ... y-tetra-2/

Berichttitel: Re: vissenbestand
BerichtGeplaatst: ma 29 apr 2013, 14:44 
Groentje
 Profiel

Een aantal keuzen zijn al gemaakt. Een dwergchiclide is heel mooi, maar ik zal ook de temperatuur op moeten schroeven naar een graad of 26. De temperatuur is nu 23 graden en op zich vind ik een wat lager temperatuur teveel voordelen hebben. Het had wel gekund qua planten om de temperatuur op te schroeven. Hoe dan ook: er komt geen dwergchiclide in. :(

Ik ben vandaag bij de LFS geweest, bij 2 zelfs. Bij de een gaan ze nog voor me uitzoeken aan welke vissen ze kunnen komen. Bij me in de buurt is een particulier die de Pseudomugil gertrudae had, maar... om maar even aqua-jargon te gebruiken: ik vis achter het net. In ieder geval ga ik er wel vanuit dat dit mijn visje wordt en dat ik er nog wel aan kan komen.

Ik heb de Pauwooggrondel (Tatereurndina occellicauda) en het dwergpotloodvisje (Nannostumus marginatus) vast kunnen leggen.

Samen met het regenboogje (Pseudomugil) heb ik dan alle waterlagen mooi bezet (als het goed is) en het dwergpotloodvisje zal denk ik beter passen samen met de Pseudomugil gertrudae dan de Tanichthys micagemmae, omdat het dwergpotloodje toch een andere waterlaag bevolkt, ook meer tussen de planten zit en qua kleur en textuur minder concurreert met de Pseudomugil.

Ik denk sowieso dat de micagemmae vooral heel geschikt is voor een kleine iwagumi en ik heb geen iwagumi.

Bij de Pauwoogrondel is het nog even afwachten wat ik krijg. Ik vroeg om een harempje, maar de kans is vrij groot dat ze me die alleen als koppeltje aan willen bieden. Ik ga niet meer dan 1 mannetje nemen, dus dan heb ik er maar 2.

Ik denk dat dit wel een goede keus is. Al deze visjes zijn betaalbaar, zelfs de pauwooggrondel is betaalbaar.

Dan ben ik in principe klaar met mijn viskeuze. Misschien dat ik op de bodem weinig vis heb, maar dat wacht ik eerst even af.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]