Het is di 27 jun 2017, 20:16
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verzamelen van eigen drijfhout [discussie]
BerichtGeplaatst: di 15 dec 2009, 19:12 
Meester
   Profiel

Net als met stenen kunt u uw eigen drijfhout gaan zoeken. Het hout dat u in een aquarium zaak kunt kopen is vaak duur of ze hebben soms alleen maar hout dat geen natuurlijke uitstralig heeft. Dan kunt u natuurlijk zelf opzoek gaan naar hout voor in het aquarium, en geheel gratis! Zal proberen een aantal zaken uit te leggen waar u op moet letten.

Hout bevat ook tannine, zorgt er voor dat uw water bruin en zuur word. Het hout zal uiteindelijk allemaal wegrotten in het water. Sommige soorten zullen sneller verrotten dan andere soorten, maar in het algemeen,hoe harder het hout, hoe langer het meegaat. Bij de hardste hout soorten kan het wel honderden jaren duren onderwater (zoals eik), maar het zachtere hout kan binnen enkel weken al gaan rotten. Zolang u geen zacht hout kiest zit u goed!

Mooi plaats om aan gratis drijfhout te komen is rechtstreeks vanuit een meer of rivier u drijfhout te halen, dit zal ook nog eens erg natuurlijk eruit zien omdat het al tijdje in het water heeft gelegen. Het is dan al doorweekt en tannine zal er al beetje uit zijn, en u weet dat het niet zo snel zal rotten. Alleen moet u het hout wel even steriliseren door het tijdje te koken.

Drijfhout

• Kies een soort hout dat hard is, zoals eik, esdoorn, es of iep.
  • Was het hout goed en ontschors uw hout als dat van toepassing is.
  • Kook uw hout 2-3 uren. Dit zal ervoor zorgen dat uw hout steriel word en ongewenste gasten gedood worden, het zal ook het proces van het volzuigen met water wat versnellen.
  • Laat het hout nu een tijdje in een ton met water staan zodat het zinkt, dit kan een tijdje duren voordat het zinkt, je kan er bijvoorbeeld een steen aanvast binden om het hout geheel onderwater te krijgen.

Zo, u heeft weer wat euro's bespaart, klein stukje hout kost al gauw tuseen de 5 en de 10 euro per stuk en grote stukken kost vaak veel meer, dus er valt wel wat te besparen, en ook als de speciaalzaak geen of niet zo mooi hout heeft is dit ook zeker een goede optie. Veel plezier met het zoeken!

George Farmer finds massive wood!

Link

Ben benieuwd wat jullie van het bovenstaande artikeltje vinden, ik heb zelf al tijd een stukje hout in mijn aquarium dat ik uit het water heb gevist, en het rot niet meer of minder dan dat het hardhout van de aquariumzaak. Weet niet welk hout ik heb, heb het stukje uit het water gehaald en voelde gewoon hard aan dus die heb ik maar gebruikt. Gaat om vrij klein stukje omdat ik niet aandurfde om groot stuk in mijn aquarium stoppen, want heb altijd geleerd dat hout uit de natuur niet bruikbaar is. Maar na wat onderzoek op buitenlandse site kwam ik verhalen tegen en bakken van mensen die gewoon hout gebruikt wat ze zelf gezocht hadden.

Berichttitel: Re: Verzamelen van eigen drijfhout [discussie]
BerichtGeplaatst: di 15 dec 2009, 22:58 
Beheerder
Beheerder
 Profiel

Leuk stukje ik heb alleen gehoord als je het hout kookt dat je ze hout cellen stuk kookt. En daardoor gaat rotten.

BerichtGeplaatst: wo 16 dec 2009, 00:09 
Meester
   Profiel

Ja dat ken ik, daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Misschien kan dat ook gelijk in deze discussie meegenomen worden. :)

Heb dit artikel geschreven na het lezen van aantal Engelstalige artikelen, heb het overwogen om de kook tijd weg te laten of stuk te verminderen, maar heb daar vanaf gezien en het doden van eitjes en andere ongewenste meelifter's. Weet niet hoe sterk de cellen zijn van hout, bij groentje is meestal 20 a 30min koken de cellen voldoende zacht geworden voor het verteren door onze magen. weet dus niet in hoeverre dit voor hout geldt en in hoever het doordringt in het hout.

BerichtGeplaatst: wo 16 dec 2009, 10:04 
Leerling
 Profiel

In de bouw werdt vroeger (en nog steeds) het hout geimpregneerd (gaat goedkoop en snel alleen niet zo milieu vriendelijk).

Tegenwoordig wordt in de bouw het hout verduurzaamd door te koken met stoom en daarna wel eens gebakken in de oven.
Denk dat we het in deze richting moeten gaan zoeken.

Hout uit rivier vissen, ordinair koken en in je aquarium leggen lijkt me geen slim plan ivm. rotting.

http://www.aquahortus.nl/photobook/show/2/7

BerichtGeplaatst: wo 16 dec 2009, 12:58 
Beheerder
Beheerder
 Profiel

Ja dat ken ook. Maar ik deed het altijd met heet water en zout. Dan dood je denk ik ook wel alles. Maar om heel eerlijk te zijn heb ik me eerste stuk kienhout ook gekookt met zout. Heb hem een paar weken geleden eruit gehaald en hij was nog bikkel hard. <:)>

BerichtGeplaatst: wo 16 dec 2009, 15:20 
Meester
   Profiel

Toch lijken de buitenlanders die zelf hout zoeken het allemaal te koken, ik ga weer wat op onderzoek uit. :)

Misschien stuur ik George (PFK lid) wel even een mailtje of PBtje, met de vraag of hij dat stuk hout nog heeft behandeld. Hoop dat die tenminste niet is uitgezonden (beroepsmilitair) op dit moment, want dan zal die mailtje denk voorlopig niet lezen.
Edt: PFK is down voor onderhoud, kan dus niet bij PB of mail komen.

Edit/2

Kwam dit ook tegen over bleekwater.

Citaat:
If oyu pick it up in the wild, you really need to clean it thoroughly. You should also soak it overnight in a Bleach water solution -2 Tbl to a gallon of water. Rinse very well and soak in fresh water for a few weeks to get it water logged to where it will sink on its own.

Citaat:
I agree if you do pick it up off the beach or outa a local lake you will hae to clean clean boil and the boil again. After that it might be safe and waterlogged so it would stay submerged

bron: http://www.thereeftank.com/forums/f123/ ... 37168.html

BerichtGeplaatst: wo 16 dec 2009, 16:01 
Meester
   Profiel

Doe deze even in een losse post, ook hier word weer over kook gesproken.

Citaat:
DIY driftwood takes time, but it will save you tons of money. Some small pieces cost well over $20. Also, the soak method (minus salt) will work for store bought driftwood. Store bought driftwood is cleaned and has not been soaked. This may lead to tannin’s being leaked into your tank

What you’ll need:

Driftwood, which can be found anywhere. It doesn't necessarily have to come from the water. You could find it in the woods, as long as it is weathered down and looks unique. Also make sure the wood is not rotting.

BIG soaking container, I use a 15 gal rubber maid container.

Aquarium Salt, I use Doc Wellfish brand. This is used as a natural way of killing bacteria and parasites.

First step, clean off your wood! Make sure all debris and bark are removed from the wood (or it’ll fall off in your tank!). Once complete, boil the water in the BIG pot and add aquarium salt. I use about a tablespoon per gallon. Boil the entire piece for about 2-4 hours depending on your size. If you can only fit half the wood in the pot then you will need to boil the other half.

Once the boil is complete you can transfer your wood into the rubber maid container. Add water until the whole piece of wood is under water (you can also add salt if you want). If the wood does not sink place something on top of it until it does. It’ll sink after a week or two. You’ll notice the water turn into tea-ish color. It is the result of the tannins that are released into the water. If you didn’t soak the wood, the water in your tank would be this color. Tannins are natural and some fishes actually like it because it’ll make them feel more at home. It’ll also affect your PH, I’m not sure about GH or KH. You’ll need to do water changes every other day to clean the water. This may take weeks or months.

When the color of the soak water suffices, you will need to soak your wood for another week without any salt. This will make sure that the wood does not hold any salt that may leak into your tank.

Once soaking is complete wash the wood well and transfers the wood into your tank. Do not keep the wood out of water for a long time or it will float.

edit/
Oja de bron. :P

bron: http://ezinearticles.com/?DIY-Driftwood ... &id=182987

BerichtGeplaatst: wo 16 dec 2009, 17:44 
Meester
 Profiel

Gaat een beetje tegen alle regels in die we ooit hebben geleerd in het begin dat we met aquaria begonnen. Maar toch intersnat vraag me wel af de ene haalt zijn hout uit de rijn de andere uit de Nijl of een ander weer uit de Mississippi. Daar moeten we ook rekening mee houden. Je kan ook kijken om gewoon een aantal karen kokend water over het hout te gooien. Doodt ook de eitjes van ongedierte ect. En gaat ook niet zo diep het hout in. Oja eik kan 100de jaren in water liggen maar dan moet wel de temperatuur zeer laag zijn anders rot het toch snel weg. Misschien toch maar eens hier de Maas aflopen als het wat warmer is :mrgreen: <:)>

Gr Cyriel

BerichtGeplaatst: wo 16 dec 2009, 17:56 
Meester
   Profiel

Denk dat schimmels/bacteriën/ziektes niet dood zullen gaan door aantal malen te overgieten met kokend water, die zullen het overleven die zitten diep in het hout en zal het overgieten geen effect op hebben. Of het erg is dat is de vraag, bacteriën zijn meer en deel niet schadelijk op enkele na.

Eikenhout zal ook bij wat hoger temperaturen niet snel rotten, althans de eerst tientallen jaren niet, vaten worden ook van eiken gemaakt, deze worden wel gestookt vooraf dat wel. Tegen die tijd heb je al tig keer je aquarium opnieuw ingericht. ;)

En wat we geleerd hebben is meer napraten van oude rotten, en niet iets wat we zelf ondervonden hebben of getest.

Dat hout (even kienhout buiten beschouwing gelaten) van de aquarium zaak is gewoon ook ergens gevonden langs rivieren of in bossen of zo en Nijl water zal niet zoveel verschillen van waal/maas/rijn water, maakt na mijn idee niks uit. Je hebt wel verschillende typen wateren over de wereld, zoals blackwater en clearwater, etc, maar die zijn niet plaats gebonden maar biotoop gebonden., vind je in Nederland ook.

BerichtGeplaatst: do 17 dec 2009, 18:15 
Meester
 Profiel

Zit wat in.....

Na praten van ouwe rotten geef ik je best gelijk in maar misschien ook om over na te denken. Hoe was 50 jaar geleden het water kwaliteit en nu.. denk in veel gevallen was het vroeger slechter maar toch is de vraag hoe kan het dat het nu wel kan en vroeger door die ouwe rotten niet...... Trouwens heb je een foto van het stuk hout wat je nu in je aqua hebt liggen??

Gr Cyriel

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]