Het is do 20 jul 2017, 15:37
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Verzamelen van eigen drijfhout [discussie]
BerichtGeplaatst: ma 17 nov 2014, 22:19 
Groentje
 Profiel

Inmiddels dus wat meer ervaring met het verzamelen van eigen hout. Ik heb wat wortels verzameld van gerooide boomstronken bij ons in de buurt, ik wist alleen niet wat voor soort bomen het zijn geweest. Laat ik voorop stellen dat geen van de wortels nadelige effecten op vissen of garnalen lijkt te hebben gehad, ik heb tot dusver 0 dode vissen en garnalen. Na plaatsing in het aquarium verscheen zoals gebruikelijk met nieuw hout na enige dagen schimmel op het hout. Er waren echter twee soorten schimmel te onderscheiden. Het een was een soort gelei-achtige schimmel, die de garnalen en otto's heerlijk leken te vinden. De andere was een meer pluisachtige schimmel, waar ik nooit van heb gezien dat ervan werd gegeten. Na enige tijd heb ik het hout met de pluis schimmel verwijderd. Dit hout bleek helemaal zacht te zijn geworden, en was dus niet geschikt voor in het aquarium. Het overige hout heeft nog geruime tijd in de bak gezeten. Ik had een paar dunne wortels en een dikke. Vandaag heb ik twee van de dunne wortels verwijderd, deze waren ook best zacht geworden en begonnen erg te bealgen. De grootste en dikste wortel zit er nog in en hier lijkt vooralsnog niets mee aan de hand, maar ik ga deze na een grote overhaul eind deze maand ook uit de bak laten. (ik ga over op alleen rots hardscape).

Resumerend, wat ik heb geleerd: Wees niet bang wat hout uit de natuur te proberen in je bak. Deze zal niet ineens zorgen voor vis of diersterfte. Wel kan het wat algengroei veroorzaken door afgifte van voedingsstoffen, maar dat valt te controleren ben ik van overtuigd. Blijf de boel wel goed monitoren, en hou rekening met het feit dat lang niet alle hout geschikt zal blijken te zijn, dus veel zul je later alsnog moeten verwijderen.

Ik ga dit zeker nog een keer proberen, maar dan gerichter met eikenhout of andere hardhout wortels.

Berichttitel: Re: Verzamelen van eigen drijfhout [discussie]
BerichtGeplaatst: di 18 nov 2014, 01:37 
Leerling
 Profiel

Eikenhout, populierenhout, acaciahout, Juniperishout zijn zeker geschikt om in een aquarium te gebruiken. Verwijder altijd de bast, laat het goed uitdrogen (het moet echt helemaal droog zijn, dit kan dus best lang duren...denk daarbij aan maanden niet weken), gooi het daarna in een bad met zout voor een paar dagen dan nog even een paar dagen in water zonder zout (elke dag even nieuw water) en het is gebruiks klaar en zal ook veel langer goed blijven in je bak.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]