Het is vr 28 jul 2017, 10:02
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Verzamelen van eigen drijfhout [discussie]
BerichtGeplaatst: do 17 dec 2009, 20:11 
Meester
   Profiel

Nu word er meer info gedeeld wereldwijd, vroeger (voor 1995 of zo) ging de info meestal van mond tot mond of kwam van je LFS die het ook weer van iemand had overgenomen. Waren wel boeken maar die bevatten vaak alleen maar standaard informatie die ze ook weer van elkaar hebben overgenomen. Sterk nog, heel vroeger deden ze ook al zelf gevonden hout en zand in het aquarium, met een hand vol gloeilamp erboven. Er waren gewoon weg geen aquariumzaken en alle helemaal geen speciaal importeert hout voor je aquarium, dus die eerste aquariums hadden sowieso alles uit de natuur.

Vermoed dat het 99,999% van de waarschuwingen die gegeven worden niet op eigen ervaring berust maar gewoon napraten is.

Je ziet dat het gewoon kan, en vroeger kon het ook, rivieren waar wel wat vervuilt maar er waren zat wateren waar het water niet vervuilt waren en hoeft niet per se in het water gezocht te worden al geeft dat wel de voorkeur, en denk dat er ook best mensen zijn die dit toen ook deden maar dat die gewoon weg niet op de voorgrond stonden met hun ervaringen of lachend van tafel werden geveegd, wie zal het zeggen.

BerichtGeplaatst: di 22 dec 2009, 17:27 
Groentje
 Profiel

Kan je ook gewoon een tak(twijgen) van een eik afkinippen. En deze gebruiken nadat je het heb ontschorst en gekookt?

BerichtGeplaatst: di 22 dec 2009, 18:23 
Meester
   Profiel

Denk het niet.

Het is geen hardhout, wilgentakken zullen denk ik te snel kapotkoken en dus gaan rotten, wat Alex al aanhaalde van dat cellen kapot/zachter worden door het koken dat gaat bij zachtere vegetatie alleen maar sneller. Ik zou het niet gaan testen in je draaiend aquarium met bewoners in ieder geval.

BerichtGeplaatst: di 22 dec 2009, 19:16 
Groentje
 Profiel

Jammer dat het waarschijnlijk niet kan. Maar ik kan mij geen plek bedenken waar ik van die kleine takjes kunt vinden.

BerichtGeplaatst: di 22 dec 2009, 20:12 
Meester
   Profiel

Denk dat dunne takken ook niet heel erg zo geschikt zijn, gaat meer om stukken van een boom die erg hard zijn, dus kern van de stam of een dikken tak waar een vertakking zit, die stukken zijn het hardste.

Ik durf daar dus niet zoveel over te zeggen, weet niet hoelang bijvoorbeeld een tak van doorsneden van 2 a 3cm goed blijft in het water. En denk ook dat je het anders moet aanpakken, wellicht takken proberen die al oud en droog zijn maar nog helemaal hard aanvoelen. soms zie je wel eens een boom die half dood is en daar zitten dan hard dode takken aan.

Maar nogmaals daar heb ik niks over gelezen of uitgeprobeerd, zal je dus zelf moeten achter komen. Maar denk wel dat het kan, eikenbladeren en takjes worden ook wel eens op de bodem gebruikt van een biotoop. Maar ze moeten regelmatig vervangen worden.

Dit aquarium van george farmer heeft ook takken erin, die wat afwijken van aquariumzaak hout, ze lijken gewoon uit het bos te komen. Ik heb nog geen kans gehad om een mailtje te sturen naar george, PFK (Practical Fishkeeping) was afgelopen week helemaal offline voor onderhoud.
Afbeelding

Maar test alles maar eerst een tijdje in een speciaal aquarium. Alle risico is voor jezelf uiteraard. ;)

BerichtGeplaatst: di 22 dec 2009, 20:50 
Leerling
 Profiel

Er worden toch ook weleens bladeren gebruikt om de waterwaardes te verbeteren, of dat het gebruikt wordt voor bijvoorbeeld garnalen? En niet perse voor de aankleding van het aquarium?

BerichtGeplaatst: di 22 dec 2009, 22:24 
Meester
   Profiel

Bladeren weet ik niet of die gebruikt worden, wel elzenproppen. Weet eigenlijk niet of eikenbladeren (veel) organischzuur bevat, maar zou zomaar kunnen.

Voor garnalen is het ander verhaal, word het niet gegeven voor de waterwaarden te verbeteren, maar word als ik het goed heb begrepen word het gegeven omdat ze daarvan eten of wat erop zit/groeit eten.

Maar bladeren in het aquarium staat ook niet ter discussie, want dat is vrij algemeen geaccepteerd in Nederland, ook zelf gedroogd eikenbladeren uit het bos, of de gekochte amandelbladeren worden gebruikt. Maar gaat nu juist om het zelf zoeken van hout wat toch wel beetje een taboe is in Nederland.

BerichtGeplaatst: wo 23 dec 2009, 01:12 
Leerling
 Profiel

ik woon vlakbij een groot meer daar is een stuk bos van 100 jaar oud ondergelopen.
ik zwem daar in de zomer altijd. en heb ook een super groot stuk hout gevonden.

lid van de aquariumvereniging van Leeuwarden

mijn bak

BerichtGeplaatst: wo 23 dec 2009, 22:29 
Meester
   Profiel

Oke, dat gebruik je ook in je aquarium? :)

Zat gisteren weer even op plantedtank.net te lezen en kwam weer een bakje tegen met alles uit de natuur, modder (voedingsbodem), zand (afdeklaag), stenen, planten, hout, en slakken, nu ik er weer op aan het letten ben kom ik er elke dag wel eentje tegen. :P

BerichtGeplaatst: do 24 dec 2009, 00:20 
Gezel
 Profiel

Leuk topic dit! Als die verwijzingen hebben mijn interesse wel gewekt. Nog niet tijd gehad om alles al door te lezen en me er ook in te verdiepen, maar ga ik zeker doen. Ook erg leuk als je op vakantie gaat in het buitenland, waar de natuur soms net wat ongerepter is als in Nederland, het een en ander mee te nemen :)

Edit:
Heb ooit eens heel mooi wortelhout in een natuurgebied onder water weggetrokken (was niet makkelijk). Overigens geen vers hout meer, maar wel vrij hard. Toen wist ik hier nog niet van dus is het stuk op de composthoop gegaan, ongeveer 3 jaar geleden. Jammer jammer :P

Bastian

Nieuwe project: ''Majestic Forest ADA 60-P'' (Update 23 februari 2013)
Oud Project: "Rippling Creek" (Update 20 november 2009)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]