Het is do 27 jul 2017, 17:31
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Verzamelen van eigen drijfhout [discussie]
BerichtGeplaatst: do 24 dec 2009, 12:55 
Leerling
 Profiel

ik heb wel stukken hout gebruikt maar nu heb ik geen hout meer in de bak.

lid van de aquariumvereniging van Leeuwarden

mijn bak

BerichtGeplaatst: di 29 dec 2009, 15:08 
Meester
   Profiel

Oke, dus je heb al wat ervaring met het zelf zoeken van hout. :)

Ga van de zomer ook maar eens wat meer hout zoeken en uitproberen, durfde niet gelijk grote stukken te gebruiken. Was toch wel wat voorzichtig geworden door al die waarschuwing die men hier altijd geeft, maar die waarschuwing lijken eigenlijk ergens op te berusten. Ben het afgelopen jaar steeds meer bewijs dat het gewoon onzin is, en dat hout uit de natuur gewoon bruikbaar is als je maar het juiste hout uitkiest.

BerichtGeplaatst: vr 01 jan 2010, 19:28 
Leerling
 Profiel

tuurlijk kun je hout gewoon uit de natuur nemen, vers hout kan sappen bevatten die schadelijk zijn voor het een en ander, maar doodhout kun je gewoon toevoegen. er word veel te pathetisch gedaan over toevoegingen aan het aquarium. tuurlijk rot hout, maar dat gaat niet erg snel onderwater, en hoe harder het hout hoe langer het meegaat..... eikenhout blijft jaren en jaren goed. steriliseren van hout is gemakkelijker in een hete oven(vochtig maken), koken maakt het hout niet snel heet maar wel zacht.

BerichtGeplaatst: wo 16 jun 2010, 10:08 
Groentje
 Profiel

Dit is wel een oud topic maar ik zat het toevallig te lezen omdat ik een vraag wilde stellen in deze rubriek.
Ik las onlangs ergens op een forum dat iemand wilgenhout gebruikte en dan wel van dat krullende spul dat je altijd rond pasen veel ziet. Superdecoratief en zat er bij die persoon al een paar jaar in. Misschien een leuke tip , want er is heel makkelijk aan te komen, je ziet het heel vaak bij mensen in de tuin. Het leuke is dat je hier echt kleine fijne takjes af kan knippen, evt. goed laten drogen of iets dergelijks en dan zijn ze geschikt voor kleine bakjes. Ik wil het in ieder geval wel eens gaan proberen.

BerichtGeplaatst: wo 16 jun 2010, 10:45 
Meester
 Profiel

Bedankt voor de tip.

Echter, werken met levend of vers dood materiaal is geen aanrader.
Het hout bevat nog ontzettend veel stoffen die een flinke belasting van je water veroorzaken.

Into the wild
><))))°>

BerichtGeplaatst: wo 16 jun 2010, 11:09 
Groentje
 Profiel

Toch schijnt dat met wilgenhout niet zo'n probleem te zijn begrijp ik van anderen. Ik kwam nadat ik mijn posting hier plaatste in aquascaping technieken nog een stukje tegen over het gebruik van (kronkel)wilgentakken tegen. Ook Amano gebruikte het in een bak (stond een link met foto's bij) en nog iemand meldde dat het goed gaat mits er niks boven water uitsteekt omdat het dan meteen weer gaat groeien.
Maar misschien is het wel slim om een tijdje uit te proberen in een bakje verder geen diertjes bij zitten of juist wel bijv. alleen wat garnalen juist om te testen hoe of het werkt.

BerichtGeplaatst: wo 16 jun 2010, 16:32 
Meester
   Profiel

hennyhock schreef:
Dit is wel een oud topic maar ik zat het toevallig te lezen omdat ik een vraag wilde stellen in deze rubriek.
Ik las onlangs ergens op een forum dat iemand wilgenhout gebruikte en dan wel van dat krullende spul dat je altijd rond pasen veel ziet. Superdecoratief en zat er bij die persoon al een paar jaar in. Misschien een leuke tip , want er is heel makkelijk aan te komen, je ziet het heel vaak bij mensen in de tuin. Het leuke is dat je hier echt kleine fijne takjes af kan knippen, evt. goed laten drogen of iets dergelijks en dan zijn ze geschikt voor kleine bakjes. Ik wil het in ieder geval wel eens gaan proberen.

Topics zijn na mijn mening nooit te oud voor goede tips. :)

Ik zal eens goed opletten of ik ergens een wilgen soort zie staan en zal ik eens kijken of er wat dode taken aanzitten. Droog duurt denk ik iets te lang voor mij, heb daar het geduld niet voor. :) Misschien dat ze ook van dat soort takken verkopen bij de bloemist, kan me vaag herinneren dat ze wel eens bij bloemstukjes takken steken, weet alleen niet meer of dat alleen met Pasen is of ook het rest van het jaar.

BerichtGeplaatst: wo 16 jun 2010, 18:01 
Groentje
 Profiel

Ja dat klopt, rond pasen kun je er altijd heel gemakkelijk aan komen, nu misschien wat moeilijker maar je kan het navragen bij een bloemist.
Ik ga dat toch hier eens navragen.

BerichtGeplaatst: wo 16 jun 2010, 20:28 
Groentje
 Profiel

Ik heb toevallig net een bloemist gesproken en die zei dat in de winkel ze inderdaad meestal alleen rond pasen verkrijgbaar zijn. Maar hij zei ook, leg gewoon een tak in de zon, dan is ie zo droog. Het is natuurlijk nu wel de beste periode om wat takken te drogen, kan je ze over een paar weken misschien al gebruiken.

In het bericht wat ik las werd wel gezegd dat je de takken goed onder water moest laten zitten omdat ze anders weer kunnen uitschieten. Dat zou toch betekenen dat er levende takken gebruikt zijn lijkt mij, dus misschien hoeven ze toch niet helemaal (kurk)droog te zijn?

BerichtGeplaatst: do 17 jun 2010, 12:34 
Meester
   Profiel

Heb je misschien een linkje naar dat artikel/topic? kan ik het eens rustig nalezen en het artikeltje wat herschrijven en uitbreiden. :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]