Het is zo 23 apr 2017, 22:44
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wekelijkse aquascape onder de loep.
BerichtGeplaatst: zo 14 okt 2012, 22:21 
Moderator
Moderator
   Profiel

In dit topic komt één maal per week een bak te staan die we samen onder de loep gaan nemen.

Je kan jou gedacht geven over de geposte bak, de sterke punten maar ook de zwakke punten.

Het is zeker niet de bedoeling van een bak af te kraken maar te leren van elkaars inzichten en tot interessante gedachtewisseling te komen.
Daarom hopen we dat hier zoveel mogelijk Miroshaki leden input geven :w

bak 1

Afbeelding

Bron en meer info.

Berichttitel: Re: Wekelijkse aquascape onder de loep.
BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2012, 10:45 
Leerling
 Profiel

super, dit is een heel leuk idee en vooral erg leerzaam!

we beginnen wel gelijk met een scape waaraan je afziet dat het geen beginner is op dit gebied, maar ik zal een poging wagen.

persoonlijk vind ik het mooier wanneer de voorgrond wat lager beplant is (tapijtje HC ofzo) en alle grind is bedekt met beplanting. Het lijkt er een beetje op dat de bak gesnoeid is voor de foto, want de planten in beide hoeken vind ik wat vreemd overkomen, net alsof ze langer moeten zijn.

Klein detail - volgens mij zit er in beide hoeken onderin wat alg op het raam?

Voor de rest - is er meer bekend over de gebruikte techniek in de bak? Wat zou er minimaal nodig zijn om een bak in deze staat te krijgen/houden?

BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2012, 11:51 
Meester
   Profiel

Ik vind deze kleine bak niet zo spannend...
De ruimtelijke werking rechts voorin is mooi, maar wordt niet vervolgd in de rest van de bak.
De hele achterste helft komt mij wat saai en vlak over en zou met wat steen doorbroken mogen worden.
Linksvoor is mij iets te vol gepropt.

130.50.50

http://www.youtube.com/watch?v=n4arLXGKLY8

BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2012, 14:31 
Leerling
 Profiel

Wat een leuk idee. Ik hoop alleen wel dat we ook bakken doen van onszelf (als diegene dat wilt) en ook van semi amateurs. :)

Ik vind ook de rechter onderhoek mooi. De opgestapelde stenen bij het zand kan ik wel waarderen. Alleen heeft dit geen mooie uitloop of vervolg. Het stopt ineens en dan is alles BAM vol met groen.

Ik vind zelf dat de bak heel erg in twee delen wordt geplitst. Het is een mooi voorbeeld als de golden ratio te weinig wordt toegepast.

(ik ben zelf net begonnen dus weet het niet beter ofzo, ik praat gewoon lekker mee hahaha :mrgreen: )

BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2012, 17:46 
Beginner
   Profiel

Over het algemeen vind ik de schaal en het perspectief van dit bakje heel geslaagd, de gelaagdheid en verschillende texturen maken het een interessant geheel om naar te kijken!
Die verschillende lagen brengen er voor mij ook de diepte in, het geeft echt het gevoel van een bergweide omgeven door struikgewas, op een rotswand.
Volgens mij is dat zeer moeilijk om net dat gevoel op deze schaal weer te geven...

Een heel sterk punt vind ik de rotsformatie rechtsonderaan, die is zeer natuurlijk en heel mooi gestapeld. De schaduwen daar geven het bakje ook meer diepte en een mooi contrast.
De wijze waarop het hout er afhangt doet me denken aan lianen oid. Het hout links daarintegen kan me niet bekoren, ik weet niet echt wat het daar doet, of zou moeten toevoegen.
Links vind ik de planten net te veel tegen de voorruit gepropt, net hetzelfde voor het kleine stukje rechts. De achtergrond planten, zijn voor mij voor de foto, wel iets te recent gesnoeid.

Voor mij is dat strandje net een heel belangrijk gegeven.
Zonder dat strandje zou het gevoel van een rotsplateau met daarboven een weide niet zo overkomen volgens mij. Onderaan natuurlijke rotswanden heb je tegen de wand vaak ook wat minder beplanting toch?
Dit strandje zorgt volgens mij ook net voor de schaal van dit bakje. Zonder dat strandje, zou de bak een stuk kleiner lijken, en het contrast steen-ondergrond-beplanting wegvallen.

Dat de gulde snede niet wordt toegepast is een foute aanname die zit er namelijk volop in, zowel in de krachtlijnen als de detaillering.
Afbeelding

Iedere lijn is opgedeeld in 2, een zwart en een wit stuk. Het zwarte deel staat telkens in een verhouding van ong. 1.6 tot het witte deel.
Ook de krachtlijn van de scape is uitgezet volgens de gulde snede, de rode lijn.

Groetjes, Mats

BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2012, 19:11 
Leerling
 Profiel

zou je bij de gulden snede niet een focuspunt moeten hebben in één van de rechthoeken links- en rechtsboven en dan voor link de rechter onderhoek en voor rechts de linker onderhoek? Ik vind het nu teveel verdeeld in de 3 verticale vlakken...

Ik zou overigens een moord doen om zo'n aquarium voor elkaar te krijgen...

BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2012, 20:23 
Beginner
   Profiel

mede schreef:
zou je bij de gulden snede niet een focuspunt moeten hebben in één van de rechthoeken links- en rechtsboven en dan voor link de rechter onderhoek en voor rechts de linker onderhoek? Ik vind het nu teveel verdeeld in de 3 verticale vlakken...

Ik zou overigens een moord doen om zo'n aquarium voor elkaar te krijgen...

Neen, de Gulde Snede heeft op zichzelf niets te maken met focus punten, maar met een wiskundige verhouding (1.618033...)
Die verhouding kan je wel helpen op je beeld te bepalen, de krachtlijnen en eventueel één of meerdere focus punten.

Ik had de foto enkel geplaatst om te laten zien dat er wel degelijk veel wordt gewerkt met de Gulde Snede in deze scape.
De verschillende lagen,plantengroepen de helling, krachtlijnen en focuspunten zijn er allemaal op afgestemd. ;)

Ik denk dat jij en misschien Dutchy bedoelden, dat er niet echt een éénduidig focuspunt is?
Voor mij is dat het kruispunt rechtsonder, maar dat zou idd wel wat sterker kunnen :f)

De regels die online te vinden zijn ,kunnen handig zijn en mooi. Maar soms is het ook gewoon leuk om daar helemaal van af te wijken of gewoon anders te interpreteren.
Ik ben dagelijks bezig met vormgeving, ik heb dus wel een beetje mijn eigen visie op het geheel....
Maar voor mij is aquascaping een kunstvorm en zijn er geen regels hoogstens richtlijnen.
Maar zoals vermeld is dat dus helemaal persoonlijk ;)

Je laatste punt ga ik wel helemaal mee akoord. :d
het is de bedoeling van dit topic om de bak te analyseren, goede en slechte zaken op te sommen en daarover te discussiëren.
Maar dat neemt niet weg, dat ik enkel kan dromen van een bak die deze benaderd...

Groetjes, Mats

BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2012, 20:54 
Meester
   Profiel

Idem!

130.50.50

http://www.youtube.com/watch?v=n4arLXGKLY8

BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2012, 21:48 
Moderator
Moderator
   Profiel

Al heel wat interessante reacties gelezen tof !! :d
mede schreef:

Voor de rest - is er meer bekend over de gebruikte techniek in de bak? Wat zou er minimaal nodig zijn om een bak in deze staat te krijgen/houden?
Ik zal een link met verwijzing naar meer info over de bak in het begin topic zetten ;)

Dutchy schreef:
Wat een leuk idee. Ik hoop alleen wel dat we ook bakken doen van onszelf (als diegene dat wilt) en ook van semi amateurs. :)
(ik ben zelf net begonnen dus weet het niet beter ofzo, ik praat gewoon lekker mee hahaha :mrgreen: )

Om onze eigen bakken op de korrel te nemen is het forum "Een kritische kijk op jouw ontwerp" op gericht, als je hier je bak post wil het zeggen dat je openstaat voor alle kritiek en commentaren.

Over de bak...ik vind hem prettig om naar te kijken, de viskeuze zit goed,(spijtig van die pladijs die op het raam hangt :lol: ) de bak oogt fris en gezond.

Sterke punten :
-Zoals reeds gezegde rechterkant vind ik ook erg geslaagd , mooie steen zetting combi hout en beplanting.
-Een lichte achterwand daar hou ik van.

Zwakke punten :
- Het opgevuld rechter hoekje ,is zeker een min punt dat had ook vlak zand moeten zijn.
- De combinatie glosso van achter een naaldgras van voor vind ik niet zo geslaagd , in deze bak had één voor grondplantje beter geweest.
- De hydrocotyle tripartita links pal tegen de voorruit ,komt niet goed (ruimtelijk) over, dat zal je ook nooit in een bak van Amano zien daar had zand moeten zitten.
- De massieve blok hout links stoort.
- Het had tof geweest de stenen van rechts ook links wat meer terug te zien komen, net als het zand
- En het is veel te vers gesnoeid om een wedstrijd foto te nemen.

Valt eigenlijk veel te zeggen over deze bak :oops: een interessante scape voor dit topic dus :)

BerichtGeplaatst: do 18 okt 2012, 20:39 
Leerling
 Profiel

Bedankt voor de link Johan...

wel weer opmerkelijk dat overal wordt geadviseerd om te matigen met licht boven je aquarium en dat het eigenlijk helemaal niet noodzakelijk is veel licht te gebruiken voor een mooie plantengroei. Dit kleine bakje heeft 145 Watt verlichting erboven hangen??

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]