Het is vr 21 jul 2017, 19:51
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verwarming
BerichtGeplaatst: vr 15 nov 2013, 19:25 
Groentje
 Profiel

Zoals bij sommige bekend heb ik een Dennerle 60L cube en ben momenteel aan het proberen om de techniek uit de bak te houden.
Wat ik als eerste heb gedaan is de CO2 via een (atomizer) een diffuser die tussen de outflow slang van de externe filter is geplaatst en wat ik nu wil doen is
mijn Fluval E50 verwarming verkopen (zo goed als nieuw dat apparaat) en daarvoor in de plaats een Hydro externe verwarming aanschaffen 200W (de kleinste die er is).
Vraag me alleen een paar dingen af en hoop dat er hier iemand ervaring of tips heeft in deze.

Is het uberhaupt mogelijk/verstandig die verwarming te plaatsen op een bak van 60L
Hoe de stroomverbruik is tenopzichte van de huidige 50W interne fluval verwarming.
Moet de verwarming voor of na de atomizer geplaatst worden in de outflow slang.

Bijvoorbaat dank voor alle hulp.

Nihad

Berichttitel: Re: Verwarming
BerichtGeplaatst: vr 15 nov 2013, 22:48 
Leerling
 Profiel

Ik gebruik de Hydor eth 200 ook in mijn 60x30x35 (netto 50 liter) en ik wil nooit meer anders! Ik heb hem aangesloten op mijn Tetratec EX600 filter en dat werkt perfect...

Geen vertraging in stroomsnelheid, makkelijk schoon te houden en zeer stabiele afregeling.

Ik heb een energiemeter aangesloten op mijn aqua apparatuur en kan je zeggen dat de Hydor zelfs zuiniger is dan een staafverwarming! Een staafverwarming in de bak staat (mijn eigen ervaring) vaak langer aan. Aangezien de warme aanvoer van water met de Hydor via de outflow van je filter het water instroomt is de warmte verdeling veel sneller.

De 200W Hydor staat tijdens opwarmen bij mij hooguit enkele seconden aan.

BerichtGeplaatst: vr 15 nov 2013, 22:55 
Gezel
 Profiel

het gebruik zal niet zo veel uitmaken want dat wordt m.n. bepaald door je afkoelend oppervlak en je verschiltemperatuur met de omgeving.
dat hangt eigenlijk niet af van de capaciteit van de gekozen verwarmer, bij een veel te grote verwarmer wordt het gevaar van blijven plakken wel veel groter. althans het loopt veel sneller uit de hand.

BerichtGeplaatst: vr 15 nov 2013, 23:21 
Groentje
 Profiel

Fijn te horen de Cube is al niet zo groot dus alleen de inflow/outflow zichtbaar qua techniek is naar mijn mening genoeg.
Ik heb zelf de JBL Cristalprofi e700 als buitenfilter en voor de CO2 hangt er nu een APO new Atomizer system 12/16 mm tussen de outflow slang.
IS het slimmer eerst de externe verwarming te plaatsen en dan de atomizer of maakt dat niet uit voor de CO2?
Bedankt nog voor de snelle reakties.

Nihad

BerichtGeplaatst: vr 15 nov 2013, 23:27 
Moderator
Moderator
   Profiel

Ik gebruik dezelfde opstelling, maar dan op men Rio 125, hier hangt eerste de Atomizer en dan de verwarming , ik ging van de gedachte uit ,hoe dichter de Atomizer achter de filter hangt hoe langer de CO2 de tijd heeft om op te lossen in het water voor het de bak in gaat. Gaat goed hier.

BerichtGeplaatst: vr 15 nov 2013, 23:37 
Groentje
 Profiel

Johan gebruik je bij die atomizer ook een bellenteller of niet? lees net dat door gebruik te maken van een bellenteller er te weinig druk naar de atomizer gaat.
ik gebruik zelf een dennerle co2 nachtschakeling comfort (had die nog) een ADA terugslagklep en dan een dennerle co2 crystal line bellenteller niet bij stil gestaan dat er te weinig druk naar de atomizer zou gaan.
Heb anders geen idee hoe de hoeveelheid co2 aan te passen zonder bellenteller.

Nihad

BerichtGeplaatst: vr 15 nov 2013, 23:57 
Leerling
 Profiel

Stylz schreef:
het gebruik zal niet zo veel uitmaken want dat wordt m.n. bepaald door je afkoelend oppervlak en je verschiltemperatuur met de omgeving.
dat hangt eigenlijk niet af van de capaciteit van de gekozen verwarmer, bij een veel te grote verwarmer wordt het gevaar van blijven plakken wel veel groter. althans het loopt veel sneller uit de hand.

Verbruik zal inderdaad niet schrikbarend verschillen, maar met de externe verwarming wordt de warmte beter verdeeld doordat het warme water via de outflow in je bak stroomt. Met een staaf verwarming heb je sneller kans op eenzijdige temperatuur meting.

Maar zoals Stylz ook aangeeft heeft dit ook met zaken als stroming en oppervlakte en omgevings temperatuur te maken..

BerichtGeplaatst: za 16 nov 2013, 00:16 
Moderator
Moderator
   Profiel

nihad schreef:
Johan gebruik je bij die atomizer ook een bellenteller of niet? lees net dat door gebruik te maken van een bellenteller er te weinig druk naar de atomizer gaat.
ik gebruik zelf een dennerle co2 nachtschakeling comfort (had die nog) een ADA terugslagklep en dan een dennerle co2 crystal line bellenteller niet bij stil gestaan dat er te weinig druk naar de atomizer zou gaan.
Heb anders geen idee hoe de hoeveelheid co2 aan te passen zonder bellenteller.

Nihad

Hier staat er een ph controller op , had er eigenlijk nog niet over nagedacht of Atomizer wel is af te stellen zonder zonder controller, lijkt me lastig zo niet onmogelijk omdat je met die minimum werkdruk zit. Miss een goede vraag om eens te stellen aan Aquaplantsonline waar ze de Atomizer verkopen. Voor een kleinere bak lijkt me een mooie diffusor handiger.

BerichtGeplaatst: za 16 nov 2013, 00:28 
Groentje
 Profiel

bij aquaplantsonline zag ik net bij een beoordeling van de atomizer als antwoord het verhaal staan dat door een bellenteller te weinig druk naar de atomizer gaat.
Is wel grappig dat je schrijft een mooie diffusor handiger is in een kleine bak ,ik heb een ADA bellenteller/diffusor en heb die net uit de cube gehaald (geen co2 slang meer inzicht).

Nihad

BerichtGeplaatst: do 21 nov 2013, 21:49 
Beginner
 Profiel

Hydor verwarming zijn prima dingen, techniek mooi uit het zicht, makkelijk instelbaar etc. Ik heb momenteel 4 aquaria draaien zonder verwarming. 1 van 8L, 2 van 20L en 1 60L. Planten groeien allemaal goed en de temperatuur van de kamer is meestal 17,5 graden en overdag soms 20.
Je kunt ook nog op zoek naar een thermomat voor terraria voor een klein bakje om onder het aquarium te leggen, maar is vaak wat lastig om de temperatuur in te stellen.

Wel zonde van die diffusor, want dat is toch een mooie...

Die druk in de atomizer. Ik begrijp dat niet goed. Als je de CO2 fles losdraait, komt er vanzelf druk in het systeem. Dus ook in je bellenteller zal er vanzelf druk opbouwen waardoor je atomizer het vanzelf gaat doen. Misschien heeft hij wel langere aanlooptijd nodig wanneer het systeem aanschakelt om de druk op te bouwen. Of misschien wordt de druk te hoog in de bellenteller waardoor deze kan knappen?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]