Het is di 27 jun 2017, 20:16
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Welke verlichting aquascape?
BerichtGeplaatst: za 20 sep 2014, 20:14 
Groentje
 Profiel

Met dekruiten verlies je weer een hoop licht, vandaar.
Mooi zonder blijven doen 8-)

BerichtGeplaatst: zo 21 sep 2014, 09:14 
Leerling
 Profiel

nanootje schreef:
Citaat:
Dus NIET Photosynthetically Active Radiation, maar Parabolic Aluminized Reflector

Is wel leuk zo'n schema, maar daar heb je niet veel aan als je lampen wilt gaan gebruiken die niets met aquaria te maken hebben, omdat die geen gegevens hebben voor plantengroei.
Daarnaast wil joost een lamp/verlichting hebben voor een laag (lees klein) bakje hebben en is het hier niet erg relevant.

Elke lamp heeft te maken met plantengroei...ik gebruik voor mijn bak gewoon T5's van een kantoor...hoe groot of klein je bak ook is, het is altijd relevant....lees het schema GOED en het kan je veel elende besparen...

LED en T5 zijn sterke lampen, als je deze gaat gebruiken raad ik je aan rustig te beginnen, planten gaan eerder dood aan te weinig CO2 dan te weinig licht. T8 end. kun je redelijk uit de voeten komen met Watt/ liter.

BerichtGeplaatst: zo 21 sep 2014, 09:59 
Groentje
 Profiel

Is ook zo, maar ik denk dat jij ook wel weet dat er nog meer van invloed is op de PAR, dan alleen de type lamp.
Misschien dat je daar eens een topic over wilt schrijven.
Deze info heb je ook wel gelezen denk ik:
http://www.plantedtank.net/forums/showt ... p?t=184368

Met "niet relevant" bedoelde ik dan ook dat Joost niet "veel" geld wil uitgeven aan verlichting en het een klein bakje is.
De PAR lamp die ik eerder aanhaalde, heeft niets met de PAR te maken die jij bedoelde.
Is wel verwarrend, maar de PAR lampen die ik heb gebruikt zijn lampen voor theater/podia/etalages etc.
http://nl.wikipedia.org/wiki/PAR-schijnwerper
Zijn trouwens geen gewone led PAR lampen, maar highpowerled PAR lampen. Deze zijn vervangers voor de ouderwetse gasdruk lampen, die veel stroom verbruiken en een hoop warmte afgeven. :w

BerichtGeplaatst: zo 21 sep 2014, 10:21 
Groentje
 Profiel

Met PL lampen kan ik dus gewoon met 1 watt per liter uit de voeten? Dan kies ik namelijk voor die goedkope variant die ik hierboven had genoemd. :)

BerichtGeplaatst: zo 21 sep 2014, 12:52 
Leerling
 Profiel

Pl lampen 1 Watt per liter moet OK zijn...probeer een goede spreiding te krijgen maar ook bij een mindere spreiding zal het best goed komen.
Er zijn inderdaad veel variabelen die invloed hebben op PAR, hellaas zijn PAR meters nogal duur vandaar dat zo'n schema hulp kan bieden zodat je in ieder geval niet te hoog gaat met je licht. Uiteindelijk is het altijd zoeken naar de juiste balans tussen licht en CO2, hoe meer licht des te meer de plant om CO2 (carbon) vraagt, mis je die vraag zie je snel algen verschijnen en/of versnotten je planten en zo meer. Rustig beginnen...meer kan altijd nog.

BerichtGeplaatst: zo 21 sep 2014, 13:23 
Groentje
 Profiel

Oke top! ik weet voldoende. Ik ga voor de pl lampen. De co2 wil ik voorlopig gaan regelen met Easycarbo. Misschien dat ik later overstap op bio co2. Kan HC ook gaan bubbelen op easycarbo of is dit alleen mogelijk met "echte" co2?

BerichtGeplaatst: ma 22 sep 2014, 02:47 
Leerling
 Profiel

Maak je niet druk over wel of niet bubbelende planten, beter gezonde niet bubbelende planten dan alg- en andere problemen...
Planten bubbelen in het algemeen onder veel licht. Als je met Easy carbo gaat werken is het misschien verstandig om iets minder Watt te gebruiken dan 1W/ltr...0,5 (of ietsie meer) is al voldoende hoor, de groei zal wat langzamer zijn.

Tip: vul je bak met zoveel mogenlijk planten vanaf dag 1...snelgroeiers helpen enorm in het begin, later kun je die weer verwijderen.

BerichtGeplaatst: di 23 sep 2014, 08:04 
Groentje
 Profiel

inchina schreef:
Maak je niet druk over wel of niet bubbelende planten, beter gezonde niet bubbelende planten dan alg- en andere problemen...
Planten bubbelen in het algemeen onder veel licht. Als je met Easy carbo gaat werken is het misschien verstandig om iets minder Watt te gebruiken dan 1W/ltr...0,5 (of ietsie meer) is al voldoende hoor, de groei zal wat langzamer zijn.

Tip: vul je bak met zoveel mogenlijk planten vanaf dag 1...snelgroeiers helpen enorm in het begin, later kun je die weer verwijderen.

Oké oké. Ik lees inderdaad op meerdere sites dat bij sterke verlichting een voedingsbodem of kleibollen aangeraden wordt en dat alleen vloeibare plantenvoeding waarschijnlijk niet voldoende is. Velen adviseren om dan de verlichtingssterkte terug te brengen.

Waarvoor dienen de snelgroeiers? Om snel schadelijke stoffen uit het water op te nemen?

Gr Joost

BerichtGeplaatst: di 23 sep 2014, 14:26 
Leerling
 Profiel

Snelgoeiers in je opstartende bak helpen om het geheel sneller in evenwicht te krijgen door bijvoorbeeld het te veel aan van alles en nog wat uit het water te halen...meestal zijn je andere planten zich nog aan het aanpassen aan het nieuwe leven in nieuwe huisje en zijn dus nog niet in staat dit te doen. Ik gooi vaak gewoon wat waterpest in het water en laat het gewoon drijven, dit schermt ook wat licht wat ook niet verkeerd is in het begin, na een paar weken kan het dan gemakkelijk eruit gehaald worden (beetje bij beetje).

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]