Het is di 17 okt 2017, 10:47
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bio co2
BerichtGeplaatst: zo 19 okt 2008, 14:51 
Meester
   Profiel

Inleiding

Wil eens wat uitleggen over Bio Co2 en hoe je een Bio co2 installatie maakt. Het is niet moeilijk en niet duur, het is geschrikt voor zowel kleinen als relatief grote bakken van 300L. Je heb niet veel nodig meeste spullen zullen in huis zijn of makkelijk te verkrijgen.

Eerst even kleine uitleg van wat Bio Co2 is, met bio co2 word bedoeld co2 dat word opgewekt door mengsel van gist schimmels en suikerwater, de gist schimmels eten het suiker op dat in het water zit en produceren dan Co2. Word ook nog wat alcohol gevormd maar dat is verwaarloosbaar, en word maar al te graag opgenomen door de bacteriën in je aquarium en filter.

De zelfbouw Bio Co2 Installatie

Zo nu gaan we eens kijken hoe een basis Bio Co2 installatie werkt. Kijk maar een goed na het volgende plaatje, dan word het denk ik al wat duidelijker en hoe simpel het is.

Afbeelding

Het werkt eigenlijk heel simpel het mengsel van gist en suikerwater stop je in een fles vervolgens gaat dat gisten en produceert dat Co2, dat dan via het slangetje naar het aquarium stroomt, op de tekening is een blokje afgebeeld, dat is een luchtsteentje, maar dit kan ook vervangen worden door een van de talloze Co2 reactors, je kan er een zelf maken maar ze zijn ook kant en klaar te koop.

Benodigdheden voor het basis systeem.

1x fles
1x luchtslang
1x luchtsteentje (Of andere reactor)

Boor een gaatje in de dop van de fles die net iets kleiner is dan het slangetje en trekt het er doorheen, makkelijkste is slang schuin afknippen en puntje erdoorheen steken met tang er doorheen trekken. Trek het slangetje ongeveer 1 a 2 cm door de dop heen zodat het niet te diep ik de fles komt te hangen. Maak het luchtdicht met wat kit of bandenplak, klaar is je Bio Co2 installatie.

Nu nog even naar de Albert Hein (Of andere winkel) en haal daar een pakje Dr. Oetker vriesdrogen gist (3x7gram 79cent) en je haalt een pak suiker, fles voor ongeveer 70% vullen met aquarium water van ongeveer 25 graden 100gram suiker erin goed schudden, daarna klein beetje gist erin, 1gram of meer, maar hoeft zeker niet het hele zakje van 7gram erin te doen, ik maak meestal 4 flessen uit 1 zakje.

Ik gebruik aquarium water omdat daar al voedingsstoffen inzitten, wat je kan doen ik ook nog wat planten voeding toevoegen.
Hier linkje naar meer recepten: http://members.lycos.nl/brieneoord/aqua ... ecept.html

Ben ook benieuwd wat jullie zoal gemaakt hebben op dit gebied, en vraag zijn altijd welkom.

Berichttitel: Re: Bio co2
BerichtGeplaatst: zo 19 okt 2008, 16:49 
Beginner
 Profiel

Om het hierboven afgebeelde systeem wat veiliger te maken kan je ook een bellenteller en een terugslagventiel gebruiken.
Dan krijg je dit:

Afbeelding
1: Gistfles
2: Bellenteller
3: Terugslagventiel
4: Aquarium
5: Diffusor

De bellenteller maak je net zoals de gistfles, maar met 2 gaatjes in de dop en 2 slangen waarvan één in het water en één boven het water.
Het gas gaat door de slang in de bellenteller in wat water. Hierdoor kan goed zien hoeveel CO2 er geproduceerd wordt en zo wordt ook voorkomen dat het suikerwater met gist en eventuele andere stoffen uit de fles in het aquarium komen.
Het terugslagventiel zorgt er voor dat het gas naar het aquarium kan en dat er geen aquariumwater in de fles (bellenteller of gistfles) kan.

Wist je trouwens dat CO2 reactor en foute benaming is? De juiste naam is diffusor omdat het de CO2 verspreidt en geen CO2 maakt door een reactie. ;)

Welke verhoudingen gebruiken jullie in de gistfles?
Ik doe 100g rietsuiker, 1l lauw water en een half theelepeltje gedroogde gist.

Ik denk er aan om binnenkort op een andere manier van CO2 toedienen over te stappen, omdat ik om de paar weken opnieuw vullen niet doenbaar vind.

(l*b*h) | 80*30*40 Z-A biotoop | 30*40*70 Riparium | 50*25*30 Aquascape | 40*20*25 Garnalenbakje | 30*15*20 Aquascape | 12*12*12 Aquascape

BerichtGeplaatst: zo 19 okt 2008, 17:11 
Meester
   Profiel

Reactor is misschien niet helemaal juist er vind immers geen reactie plaats van een chemische proces (heb het dan over Reactor in scheikundige vorm), maar in de volksmond word Co2 Diffuser vaak als Co2 reactor aangeduid, en word veel veelvuldig gebruikt.

Let ook op merken en zoals Dupla CO2 reactor 400, die duiden het ook vaak als reactor aan, maar volgen mij klopt dat ook, want er word een gas vorm (C02) samen gevoegd met o2, er vind een soort van reactie plaats, er word een nieuw emulsie gemaakt, maar of het echt helemaal klopt weet ik niet. Dat laat ik even in het midden en is immers ook niet zo van belang, we weten wat we bedoelen met deze woorden, worden ook internationaal gebruikt dus dat is weer handig. :)

Ik ben van alles aan het uitproberen geweest, bak is 180L bruto, net iets van 150L schat ik zo

Eerst 1 fles van 1.5L met steentje, te weinig resultaat met mijn aquarium inhoud.
Toen heb ik het steentje nog tijdje onder de uitstroom gehad, ging al beter.
Vervolgens heb ik nog een co2 worst geprobeerd, was ook niet wat ik zocht
Nu heb ik 2 flessen van 1.5l en had nog een eheim 2006 filtertje liggen waar ik 1 zuignap heb weg gehaald en daar slangetje in gestoken en die slaat nu de co2 kapot en pompt het mooi de bak in met hele fijne belletjes, en dat geeft redelijk resultaat.

Filmpje, filter hangt nu links en niet meer zo in zicht, maar anders kon ik niet goed filmen.

Link

En dit was eigenlijk bedoeld als tijdelijk oplossing maar zit nu al weer tijd, ben nog aan het zoeken naar iets dat beter werkt en wat stillen is, nu hoor je de belletje die kapot worden geslagen. Zat te denken aan Red Sea Reactor 500 , maar die is misschien wat lomp voor mijn bakje.

BerichtGeplaatst: do 23 okt 2008, 21:06 
Meester
   Profiel

Heb net even aan andere reactor gemaakt die alle co2 oplost in het water. Is dus stuk efficiënter dan wat ik eerst gebruike, en maakt (bijna) geen geluid meer.

Link

BerichtGeplaatst: vr 24 okt 2008, 09:24 
Meester
 Profiel

Wat voor pompje heb je gebruikt bij je tweede reactor??

gr Cyriel

BerichtGeplaatst: vr 24 okt 2008, 13:15 
Meester
   Profiel

Aqua-flow 50 een van de goedkoopste, koste mij 8.95, maar bij online winkels heb je hem al voor 5.95 euro. Zit ook een kraantje bij zodat je de flow kan bepalen. Alles is in elkaar gezet zonder lijm of kit, en alles is gewoon nog in origineel staat, en alle materiaal zit bij het filtertje, behalve de fles. Heb klein Cristal Clear flesje gebruikt omdat die relatie smal zijn.

BerichtGeplaatst: vr 24 okt 2008, 16:07 
Leerling
 Profiel

interesand.

gaan jullie planten ook asimileren?

gr detse

lid van de aquariumvereniging van Leeuwarden

mijn bak

BerichtGeplaatst: vr 24 okt 2008, 17:07 
Meester
 Profiel

Planten assimileren eigenlijk altijd wel als het licht aanstaat. ;)
Ze gaan alleen sneller assimileren als er CO2 toegevoegd wordt,...
En dat resulteerd weer in belletjes pure zuurstof die van de planten afkomen :d

Into the wild
><))))°>

BerichtGeplaatst: vr 24 okt 2008, 17:23 
Meester
   Profiel

Ja dat heb ik behoorlijk zeker nu de planten beetje zijn beschadig door het verhuizen, belletjes is niet altijd een goed teken, kan ook komen omdat het blad kapot is. ;)

En niet alle planten vormen zoveel belletjes, vooral de HC maakt vele belletjes bij mij.

Het is combinatie van Co2, licht, en andere voedingsstoffen. Moeten allemaal op het goed niveau zitten, met alleen Co2 of alleen veel licht gaat het nog niet lukken. Moet een balans zijn tussen deze drie. En je water parameters moeten ook goed zijn.

BerichtGeplaatst: vr 24 okt 2008, 17:31 
Groentje
 Profiel

bij mij is het op dit moment het alg dat assimileeerd :( :( :(

Z-A 240 L -> Tanganyika!

er komt een 60 cm Amano (( ooit )LOL)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]