Het is di 25 jul 2017, 05:42
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Bio co2
BerichtGeplaatst: wo 09 jun 2010, 15:48 
Meester
   Profiel

Ja dat gaat prima, de doorstroming zal wel iets minder zijn, maar denk niet dat het heel veel zal zijn. En je kan er ook iets mooiers voor gebruiken zoals een acryl pijpje of zo, flesje was wel een hele goedkope oplossing.

BerichtGeplaatst: wo 09 jun 2010, 21:49 
Gezel
   Profiel

ok dan
hmm acryl kilinkt ook goed!!
eenig idee waar je dat goed koop kan kopen en maar een klein stukje?
ik zat zelf te denken aan een grote injectienaald

BerichtGeplaatst: wo 21 jul 2010, 11:57 
Groentje
 Profiel

Wat gebeurt er als je de dop savonds niet dicht doet?
Gaat hij dan alleen sneller leeg ? Of krijg je dan een overdosis CO2 omdat je planten het niet opnemen?

BerichtGeplaatst: wo 21 jul 2010, 14:17 
Meester
   Profiel

Afhankelijk van je diffuser zal er een overdosis plaats vinden, kan in lichte mate zijn maar als je diffuser erg efficiënt is zal het grote over dosis zijn, hoeft niet gelijk een groot probleem te zijn, vissen gaan niet zomaar dood aan co2, maar met dit weer kan het wel extra hard aankomen omdat er sowieso al minder zuurstof in het water zit.

Het leeg raken van de fles heeft daar eigenlijk niks mee te maken, het is niet zo dat de fles vol of leeg is. Dop open of dicht maakt dan ook niks uit, op de werk druk na dan. Co2 is een bijproduct van de kolonie schimmels die je in je fles hebt groeien, die groeien gewoon door met dop open of dicht, wat ze wel beïnvloed is de temperatuur. En ze gaan dood aan één van hun andere bijproducten namelijk alcohol, rond de 12% gaan ze dood, sommige soorten gist kunnen iets beter tegen alcohol die gaan bij 18% of zo pas dood.

BerichtGeplaatst: wo 21 jul 2010, 15:15 
Groentje
 Profiel

Oké ik heb zo'n CO2 worst gemaakt ( dacht dt het zo hete )

BerichtGeplaatst: wo 21 jul 2010, 15:35 
Meester
   Profiel

Moeilijk te bepalen bij een zelfgemaakte diffuser, zal je even zelf moeten meten hoe efficiënt die is. Maar ik heb er ook ooit zo een co2 worst, dat ding werkt van geen meter, gigantisch co2 bellen ontsnapte gewoon naar het oppervlakte, op de site staat een waarschuwing dat die heel efficiënt zou zijn, maar dat lijkt me meer een grap dan dat het op waarheid berust, althans ik heb het niet na kunnen produceren.

Co2 die ontsnapt naar het oppervlakte is niet gebruikte co2 en is verloren gegaan, je kan dus stellen dat een inefficiënte diffuser veel Co2 laat ontsnappen naar het oppervlakte. De 100% efficiënte diffuser laten niks ontsnappen zal dan ook geen bellen zien ontsnappen naar de oppervlakte.

BerichtGeplaatst: vr 11 maart 2011, 14:41 
Leerling
 Profiel

Ik wil binnenkort ook beginnen met bio Co2. Ik heb de ingrediënten al, maar wil graag een actieve diffusor maken omdat ik niet altijd thuis ben om het ding uit te zetten.

Ik heb nog een klein pompje waar ik het filterhuis van af kan halen. Het is een zogenaamde aqua flow mini.
Hoe kan ik hier het beste een diffusor van maken?
Afbeelding

Heb ik nog zo'n kraantje nodig die ik hier bij eerdere zelfgemaakte actieve diffusors zag? Ik heb ook nog wel een klein bakje: zo'n doseerbakje van de easycarbo.
Hoe zorg ik dat de propellor beveiligd is; zeg maar dat er geen vissen of planten in komen?

Ik had ook nog een vraag over een CO2 indicator. Ik heb al begrepen dat het wel handig is om dat ook te hebben. Wat kan ik het beste nemen? Ik zag ergens op dit forum een plaatje van iemand die een indicator heeft van glas of plastic, een soort omgekeerd hoorntje/toetertje waar groene stof in zit. Dat vond ik nog wel een aardige oplossing. Weet iemand wat ik bedoel en waar ik dit kan krijgen?

BerichtGeplaatst: za 05 nov 2011, 00:40 
Groentje
 Profiel

Heb dit topic even door gelezen maar ik zie niemand die gelatine toevoegd aan zijn mengsel.
Ik doe dit wel en doe zo ongeveer 4 weken met het mengsel.

- 1/4 liter water met 300 gram suiker verwarmen in een pan.
- Als de suiker is opgelost... even de 3 a 4 blaadjes gelatine laten weken in koud water voor 5 minuten.
- Na 5 minuten even uitknijpen en aan het water/suiker mengesel toevoegen en goed door roeren.
- Dit alles in de gist fles en laten afkoelen.
- Beetje profito erbij
- Vervolgens de gistfles een paar uurtjes is de koelkast.
- Dan bekertje water met 2 eetlepels suiker (opgelost) aan het mengsel toevoegen en een bekertje water met ong. 2 gram gist toevoegen.
- Aansluiten op je installatie en je kunt 4 weken voorruit voor heel weinig centen (gok op 45 cent ofzo)

Mijn diffusor is een dop van een spuitbus (uitgerekent met cirkelcalculator)
Staat dag en nacht gewoon aan.

BerichtGeplaatst: do 17 nov 2011, 15:58 
Beginner
 Profiel

even een korte vraag hierover;

ik ben begonnen met zo'n simpel CO2 setje van dennerle (flesje waar alleen water bijhoeft, slangetje en zo'n omgekeerd bakje). Inmiddels het omgekeerde bakje vervangen door een fatsoelijke glazen diffusor.

Voor zover ik het begrepen heb produceren de gist bacterien co2 totdat het alcoholpercentage te hoog wordt, waarna ze afsterven. Kan je ook in plaats van elke keer een nieuwe vulling te kopen of maken, gewoon een deel van de vloeistof weggooien, en aanvullen met nieuwe suikeroplossing, zodat de gist bacterie cultuur (of hoe het ook mag heten) in stand blijft?

Ik heb het al eens zo geprobeerd, en het lijkt te werken, maar het kan zijn dat er andere redenen zijn om eens in de zoveel tijd een verse fles te maken.

BerichtGeplaatst: ma 29 okt 2012, 09:31 
Groentje
 Profiel

Wat fijn dat hier ook een nederlands topic over loopt! Ik heb inmiddels de spullen in huis om dit ook te gaan proberen! Deze manier staat me erg aan! Ik ben pro recycling; en een zo makkelijk mogelijk, goedkoop mogelijk; met minder verbruik van materialen om een zo groot mogelijk effect te bereiken! :-) (Petflessen heb ik ook al omgebouwd tot hydrators voor de kruidenplantjes ;-) ). Ik ben dol op doe-het-zelf-brouwseltjes :-)

Gist heb ik altijd wel in huis :-)

Ik had op ebay al zo'n mooie glazen diffusor gezien.

Ik zit alleen met de dosering. Ik heb 1x500ml fles op het oog; maar misschien is dat al teveel? Ik heb een fluval edge van 23L.
Ik kan wel een kraantje ertussen zetten om de boel dicht te draaien; maar heb onlangs al gemerkt wat er met petflesjes kan gebeuren als de inhoudt gaat gisten (ik was 1 dag vergeten een flesje vruchtensap uit m'n tas te halen; die dus onploft is in de tas op de kapstok; meteen konden de jassen naar de stomerij; dat kan dus ineens heel hard gaan met druk opbouwen!).

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]