Het is do 24 aug 2017, 05:44
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: javamos
BerichtGeplaatst: zo 03 jan 2010, 03:32 
Groentje
   Profiel

Tsja, het afgelopen jaar heb ik wel het een en ander bij elkaar gegoogled en toen las ik ergens op -wat wel n betrouwbare- site leek, dat hetgeen wat wij in nederland javamos noemen, eigenlijk niet het "echte" javamos zou zijn.

Klinkt dat bekend voor iemand?

Vergeef mij dat ik niet meer weet waar dat was... :oops:
Ik zal mn best nog eens gaan doen.

Maar ik vraag me dat toch af; ook omdat het mos wat in de bak van mijn vriendin zit niet echt een succes is, eigenlijk gewoon smerig was en blijft.

:roll:

Berichttitel: Re: javamos
BerichtGeplaatst: zo 03 jan 2010, 11:31 
Gezel
   Profiel

hoe bedoel je met smerig?
Weet niet of het javamos is maar het groeit hier prima. Ik heb wel eens algen ertussen gehad. Wat dan helpt is de mos in een zakje doen. Wel nat houden natuurlijk en dan een tijdje op een donkerdere plek leggen.

BerichtGeplaatst: zo 03 jan 2010, 12:36 
Meester
 Profiel

Ik denk dat je bedoelt dat over javamos dat het af en toe niet duidelijk of het nou javamos is of bijvoorbeeld christmas mos voor al bij weinig ligt zie je dit niet altijd duidelijk. En over smerig kan je denken aan slechte/weinig stroming en staticgirl je moet ook denken dat jij vuurgarnalen hebt en die houden veel schoon.

Gr Cyriel

BerichtGeplaatst: ma 04 jan 2010, 00:33 
Groentje
   Profiel

ik heb het stuk teruggevonden, zal het eens linken hier. heb m nu niet bij de hand.
Maar het heeft wel te maken met christmas-mos en de naam singapore-mos.

kom r op terug.

wat betreft smerig...gewoon dat het niet mooi wil groeien; ik zal nog een linkje plaatsen naar aquascaping, een portugees beweert daar dat hij javamos (Vesicularia dubyana) gebruikt maar het ziet er zo veel mooier uit.

http://showcase.aquatic-gardeners.org/2007/show20.html

:roll:

BerichtGeplaatst: ma 04 jan 2010, 09:00 
Meester
 Profiel

Wat Martin hier aankaart klopt.
En Cyriel, jij hebt toch een mosboekje? Raadpleeg dat eens?

Volgens mij is de juiste naam tegenwoordig Taxiphyllum dubyana, maar van de soortnaam ben ik niet zeker.

Into the wild
><))))°>

BerichtGeplaatst: ma 04 jan 2010, 15:11 
Groentje
   Profiel

nou...

Vesicularia dubyana----------Singapore-Mos

Vesicularia montagnei--------Christmas Mos

Taxiphyllum barbieri----------Javamos

dubyana was in 1e instantie bekend als javamos;die naam werd door barbieri overgenomen omdat dat steeds meer werd gebruikt aangezien het sneller zou groeien....

Later werd dubyana dus maar kerssemis-mos genoemd,edit...ik bedoel singaporemos!!

En af en toe word singapore ook maar eens als java verkocht...met nog ettelijke andere soorten.....om het wat makkelijker te maken,hahhah.

En dan zijn er lui die ook nog over Taxiphyllum dubyana....gaan beginnen...... ;) :P :mrgreen:

Wij hebben iig ook dubyana als javamos gekocht.....tutututuh :w

Jammer blijft dat je op zo'n foto- als die van die link hierboven- niet echt kunt zien wat het is; van dichtbij ziet zo'n mos r opeens heel anders uit.
Je zou mogen verwachten dat iemand die zo'n mooie scapes... euh...scaped :mrgreen:, weet welk mos die in huis heeft, maar heb toch zo mn twijfels.

Dus gaan we maar eens schoonbroertje een portugees mailtje laten opstellen.....

laterz... :w

BerichtGeplaatst: ma 04 jan 2010, 15:57 
Meester
 Profiel

Effe kijken ah hier heb ik het liggen :)

Vesicularia dubyana = javamos (Met als kanttekening dat het ook wel Singapore-mos wordt genoemd, dus dezelfde soort mos)

Vesicularia momtagei = Christmas mos

Taxiphyllum barbieri = bogor mos (met als kant tekening dat het vaak verkocht wordt als javamos is maar dat het niet dezelfde zijn!!)

Trouwens voor de mensen die het graag willen weten het boekje is gedrukt in 2009 dus zeer recent :d
Iemand nog vragen :mrgreen: ??

Gr Cyriel

BerichtGeplaatst: ma 04 jan 2010, 16:10 
Groentje
   Profiel

momentje.... :mrgreen:

BerichtGeplaatst: ma 04 jan 2010, 16:15 
Groentje
   Profiel

wie leest er nog boekjes als je internet hebt..... :P

Nou, ik heb m gevonden. En dan de voorlaatste zin, he.... ;)

Der Name Vesicularia dubyana ist in der Aquaristik seit über 50 Jahren bekannt und mit dem Populärnamen "Javamoos" verbunden. Und tatsächlich wurde unter der Bezeichnung Javamoos ursprünglich die Art Vesicularia dubyana kultiviert - und wird es in einigen Fällen auch heute noch.
Dieses relativ stark verästelte, unter Wasser oft Sporenkapseln entwickelnde Moos wurde in der Aquaristik jedoch weitgehend von einer anderen, schneller wachsenden, weniger verzweigten Art verdrängt, die zunächst auch für Vesicularia dubyana gehalten wurde und heute allgemein als "Javamoos" bekannt ist. Bereits 1982 wurde diese vermeintliche V. dubyana von dem japanischen Bryologen Zennosuke Iwatsuki als eine Taxiphyllum-Art identifiziert. Doch erst vor kurzem haben Prof. Benito C. Tan, Loh Kwek Leong und Gan Cheong Weei (Singapur) mit ihren Publikationen den korrekten Namen dieses Mooses - Taxiphyllum barbieri - in der Aquaristik allgemein bekannt gemacht.
Die Art Vesicularia dubyana ist indes unter dem Namen "Singapore Moss" in letzter Zeit wieder aus Asien importiert worden.

En waar stond dat nou,he...??

Komt de volgende x ,zoek maar eens........ :mrgreen:

BerichtGeplaatst: ma 04 jan 2010, 16:49 
Meester
 Profiel

Nou ja ik zelf vindt boeken zelf iets betrouwbaarder mits de boeken recent zijn, Op internet kan elke gek iets neerzetten en iets beweren. Vandaar dat ik boekjes nog altijd intersant vindt en trouwens dan heb ik weer wat in me boekenkast staan :)

Gr Cyriel

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]