Het is zo 20 aug 2017, 03:03
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: javamos
BerichtGeplaatst: ma 04 jan 2010, 23:54 
Meester
   Profiel

Meeste van ons zullen toch wel een aantal boeken in hun bezit hebben, internet is een mooi medium maar heel veel wat je vind is of overgenomen van andere site, of er is geen bron vermelding, of wel met bron en dan verwijst het 9 van de 10 keer naar een stuk literatuur.

Maar even terug naar je stelling.

De meeste sites en boeken zeggen dat Vesicularia dubyana = javamos, waarom denk je dan dat die ene site het bij het juiste eind heeft die zegt dat Vesicularia dubyana een andere mos soort is?

Zover ik weet, en heb ook even verschillende boeken ingezien voor de zekerheid en zeggen allemaal dat Vesicularia dubyana = Javamos

Dan weet je wel waar ik mijn geld op inzet. ;)

Edit/

En javamos is maar een Nederlandse synoniem voor Vesicularia dubyana, Engelse gebruiken toevallig een synoniem dat er veel op lijkt javamoss. Maar wij hadden het net zo goed aquariamos kunnen noemen in Nederland, zolang we maar weten dat we het over Vesicularia dubyana hebben dan is het goed. Zijn ook planten en vissen die meerdere synoniemen krijgen der loop der tijd, of juist meerdere planten die onder één en dezelfde synoniem bekent staan, vandaar de verwarring soms als je niet de wetenschappelijke naam gebruikt.

BerichtGeplaatst: di 05 jan 2010, 00:12 
Meester
   Profiel

Let op dat javamoos en java moss niet het zelfde is als javamos voor ons is. ;)

Onze synoniem voor Vesicularia dubyana is dus javamos, maar wat ze verstaan onder java moss of javamoos in het buitenland is dus geen Vesicularia dubyana, maar een Taxiphyllum sp. En in Nederland heeft Taxiphyllum sp. de synoniem Bogor mos, althans volgens het boek van Cyriel.

Java moss = Taxiphyllum barbieri en Vesicularia dubyana?
Javamoos = Taxiphyllum barbieri en Vesicularia dubyana?
Javamos = Vesicularia dubyana
Bogor mos = Taxiphyllum barbieri

Citaat:
The Java Moss has been identified many years ago by Prof. Zen Iwatsuki at the Hattori Botanical Laboratory in Japan as a species of Taxiphyllum - Taxiphyllum barbieri (Card. & Coppey) Iwats. (Iwatsuki 1982). The name is based on a comparison of the Java Moss grown in Japan and the herbarium specimen of Taxiphyllum barbieri from Vietnam. Because of the lack of moss specimens with spore structures (fruiting specimens), this identification of Java Moss has to be accepted with reservation.

Edit/

Oeps dubbele post, moest eigenlijk een aanvulling op de vorige zijn. :f)

BerichtGeplaatst: di 05 jan 2010, 08:04 
Meester
 Profiel

Ook boeken hebben het wel eens aan het verkeerde eind.
Zo is een foute determinatie snel gemaakt.
En het is ook wel een pré dat de boeken recent zijn. Er veranderd zóveel in de wereld van de taxonomie.

Volgens mij heeft de bron van Martin het wel bij het goede eind.

Into the wild
><))))°>

BerichtGeplaatst: di 05 jan 2010, 17:37 
Meester
   Profiel

Martin heeft ook gelijk als je kijkt naar de Duitse synoniem, maar wij Nederlanders verstaan toch echt onder javamos; Vesicularia dubyana. Als je dus javamos besteld dan krijg je als het goed is hier in Nederland Vesicularia dubyana, wat je in Singapore of Duitsland krijgt voor de synoniem java moos of java moss weet ik niet.

Synoniemen zijn ook maar synoniemen niks officieels en kan per land verschillend zijn, de wetenschappelijke naam is de enigste echte naam die ook wereldwijd gebruikt word en overal het zelfde onder word verstaan.

BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010, 01:57 
Groentje
   Profiel

Nou, laat ik voorop stellen dat ik een grapje maakte over boeken,he.... :P
Dat er blijkbaar zo'n wirwar over mossen bestaat.....googlie de googlie en je surft je suf,
twijfels,discussies en onzekerheden alom.

Vond zelfs sites waar men het heeft over Taxiphyllum barbieri (Vesicularia)...pfhh. :shock:

Die ene site waarvan ik geloof dat die het bij het rechte eind heeft is niet 1 site, maar eigenlijk zo ongeveer alle buitenlandse sites!!!
En we hebben het dan over dr.Benito Tan en consorten (de experts).

Iig... het lijkt mij dat wij nederlanders menen een andere naam aan javamos te moeten plakken, De hele wereld verstaat hetzelfde onder java,alleen wij niet.... :roll:
Ik vraag me dan af wie al die nederlandse schrijvers citeren.....wie dat bepaald

wat betreft de link naar dat boompje van Oliveira, ben ik het met Madmax eens dat dat Vesicularia montagnei is, zoals hij al benoemde in een topic op punkyfish een jaar geleden.... ;)

Links naar mijn bronnen..... :f)

http://sea.nus.edu.sg/aquatic-mosses.pdf (duurt wel ff, maar wel DE bron....)

http://www.flowgrow.de/pflanzen/listing ... e_val=moos

tsjauw

BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010, 04:15 
Meester
   Profiel

Wat er volgens mijn aan de hand is, is dat er twee synoniemen door elkaar gehaald worden, een buitenlandse en Nederlandse.

Vesicularia dubyana heeft in Nederland volgens mijn de synoniem javamos gekregen. Vraag maar aan willekeurige aquariaan in nederland en denk dat meerderheid toch echt Vesicularia dubyana zal zeggen als je om javamos vraagt, of vergis ik me nu hierin?

Nu is de pech dat in het buitenland dus javamoss en java moss gebruikt worden als synoniem dat lijkt veel op onze synienoniem voor Vesicularia dubyana. En schijnbaar gebruiken een deel daarvan die ook voor Taxiphyllum barbieri. Wil maar zeggen dat je niet naar een buitenlandse sysnoniem moet kijken, dan krijg je nog meer verwarring. Nederlandse synoniemen geven al genoeg verwarring, ben ook voorstander om zoveel mogelijk wetenschappelijke namen te gebruiken dan weet je ten alle tijden waar je over praat.

Vesicularia dubyana zal altijd Vesicularia dubyana zijn, synoniem is alleen maar verwarrend zoals je weer ziet. En synoniemen zijn niet uitwisselbaar met het buitenland, soms lijken ze op elkaar en soms ook helemaal niet, is maar net welke naam ze het beestje hebben gegeven.

BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010, 12:33 
Groentje
   Profiel

tsja, lijkt me ook ,

maar hebben we dan ook een nederlands synoniem voor cristmas mos? Of gebruiken we daar wel gewoon de engelse naam?

BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010, 13:00 
Meester
   Profiel

Ja dat is gewoon Christmas mos, als die bij ons ook onder de zelfde synoniem bekent staat dan is het niet meer een Engelstalig synoniem maar ook een Nederlandse synoniem. :)

Niet elk vis of plant heeft een nederlandse synoniem, of heeft überhaupt een synoniem.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]