Het is do 17 aug 2017, 09:03
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Plantenwortels.....
BerichtGeplaatst: vr 23 jul 2010, 10:07 
Leerling
 Profiel

Hortus schreef:
Tevens zijn er waterplanten die ook via de bladeren voedingsstoffen op kunnen nemen. Denk aan Ceratophyllum demersum.

Nu klinkt het alsof het een zeer kleine groep planten is die dit doet/kan?
Zo ja: Komt de vloeibare voeding die ik toevoeg dan bij de wortels??

Wel leuk stukje hoor!

Nog een vraagje: is bodemverwarming beter voor de plantenwortels?
Dus is de optimale groeitemperatuur van de wortels even hoog als dat van het 'bovendeel'?

Dank. (:

BerichtGeplaatst: vr 23 jul 2010, 16:12 
Meester
   Profiel

Ja vloeibare voeding komt overal ook in je bodem, ook zuurstof moet bij de wortels komen anders sterven ze af. Zuurstof en andere stoffen worden door het water naar de wortels getransporteerd, dus ook de stoffen die in vloeibaar voeding zitten. ;)

Ideaal is als de bodem iets warmer is dan het water of de lucht, en dat zorgt ook voor beter bodem circulatie.

BerichtGeplaatst: za 24 jul 2010, 21:29 
Meester
 Profiel

Ik verwacht dat bladeren die aangepast zijn aan submerse omstandigheden de mogelijkheid kennen om voedingsstoffen uit het water te halen.

Into the wild
><))))°>

BerichtGeplaatst: ma 09 aug 2010, 14:32 
Groentje
 Profiel

madmax234 schreef:
Ja leuk stukje.

Hebben jullie trouwens ook last van de wortel in je bodem, mijn bodem is één en al wortel geworden. Ook als ik oude plantje weg haal dan blijven de haarwortel zitten die breken dan af, gaat dus lekker rotten. En bij het herplanten van toppen dan is dat ook lastig omdat er zoveel wortels in de bodem zitten, lijkt een heel tapijt te zijn geworden, en kan dus niet goed graven zonder alle wortel kapot te maken.

Ik vraag me dit ook weleens af.Wat is het beste als ik een stekje heb van een andere plant, en die wil ik ergens anders planten.Dan zit er een hele sliert wortels aan dat gaat echt door de hele bodem van me aquaruim.Moet je dit weghalen zo ja hoe?

BerichtGeplaatst: ma 20 sep 2010, 08:58 
Beheerder
Beheerder
   Profiel

Als je een plantje verplaats, knip dan altijd de wortels af tot je nog ongeveer 2 cm over hebt.
De plant hersteld zich dan vlugger.
Probeer de achtergebleven wortels er toch zo veel mogelijk uit te halen dit ivm rotten.

:)

Wekelijks vrijdag tot en met zondag van 13:00 uur tot 18:00 uur
Komt u van ver, neem dan even contact met ons op:
(06) 38 37 87 83
Vanuit buitenland:
+31 6 38 37 87 83
Ook geopend op afspraak.

BerichtGeplaatst: ma 20 sep 2010, 15:02 
Meester
   Profiel

Dat hangt af van de plant of je de wortel beste kan inkorten, bij veel planten kan beste alleen de lange pen wortels wat inkorten die anders dubbel gaan zitten, maar niet alle wortels beschadigen dan zullen de meeste plant die het van hun wortels moeten hebben(vooral moeras planten) juist moeilijker hebben met aanslaan en zelf kans hebben om af te sterven. Hoe minder beschadiging aan de wortels des te beter kunnen ze aanslaan. Crypto bijvoorbeeld moet je dus niet te veel beschadigen, die moet het vaak juist hebben van hun wortels om na het verslijmen weer op te komen, crypto verslijmt soms na het planten of verplaatsen, en als je daarvan ook nog eens alle wortels gaat inkorten zoals jij adviseert is dat dus niet goed voor het plantje en heb je kans dat die geheel afsterft of heel lang moet herstellen voordat die weer boven de grond uitkomt.

Bij de meeste stengelplanten kan je wortels gerust inkorten/verwijderen, die lopen bijna net zo goed uit als met wortels.

Je kan stellen als er te veel wortels zijn en de wortels te veel dubbel gaan zitten kan bij sommige planten beste de wortels wat inkorten bij andere zo min mogelijk inkorten alleen als je het niet anders kan en je echt te veel en te lange wortels heb, moet dat dus per plant even bekijken.

BerichtGeplaatst: vr 12 nov 2010, 14:16 
Meester
 Profiel

Af en toe neem ik een plantenbos eens flink onder handen (steeds een andere krijgt een beurt). Dan gaat de hele groep eruit. De bodem daaronder maak ik schoon met behulp van een hevelklok. Hiermee woel ik het hele grind om en de haarwortels of andere rotte wortels en vuil worden met het vuile water mee omhoog gezogen.

Als ik wel eens een plant heb die de hele bodem door wil wortelen, snijd ik rondom die plant in het grind met een mes. Dan trek ik niet alles overhoop. De wortels die daarbuiten onder het grind zitten, kunnen natuurlijk gaan rotten. Maar die plek komt dan weer aan de beurt als ik een andere plantengroep onder handen neem.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]