Het is do 24 aug 2017, 00:27
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Instroom en uitstroom. Waar plaatsen ?
BerichtGeplaatst: wo 27 maart 2013, 20:26 
Groentje
 Profiel

Beste lezers,

Ik moet zeggen dat ik al erg op weg geholpen ben om mijn aquarium vorm te geven.
Ik was nog niet bekend met de EI-methode en ben door sommigen van jullie hierop geattendeerd. Mooie methode waar ik dit weekend mee ga starten :d

Alleen ben ik er nog niet uit, wat te doen met mijn instroom, uitstromen (ik heb er 2 ;) ), electrode, enz....
Ik bedoel hiermee, waar ik deze in de bak zou moeten plaatsen. (plaatsing op de zijwand, achterwand, welke richting, enz.)
Ook heb ik op dit forum gelezen, dat sommigen een buis met gaatjes als uitstroom gebruiken. Deze heb ik ook maar moet ik deze wel of niet gebruiken?
Al dat soort vraagjes, want ik wil mijn circulatie zo optimaal mogelijk krijgen.

Hieronder heb ik een schematische tekening gemaakt.

Afbeelding

Hierin heb ik rechtsonder in mijn kastje een externe filter (Eheim 2217/1000l. p/u), welke ik dmv een bypass heb aangesloten op een externe reactor.
Uiteindelijk komen er dus twee uitstromen uit voort, één rechtstreeks vanuit mijn filter en één via de bypass vanaf mijn reactor (CO2/water).
Ik heb maar één instroom om in mijn bak te doen.
Mijn bak is lang 120 x diep 40 x hoog 50. De inhoud is ongeveer 240 liter.

Hoe zouden jullie alles in mijn bak plaatsen, dus:
---wat op welke plek hangen
---welke richting bijvoorbeeld de uitstroom of uitstromen op moeten blazen
---waar de thermostaat hangen
---waar de elektrode hangen
En zouden jullie de bypass handhaven of juist weghalen en één uitstroom behouden.

Graag jullie reacties, zodat ik dit meteen aan kan pakken en dit weekend écht kan gaan starten :)

Groet, Sjakie

Berichttitel: Re: Instroom en uitstroom. Waar plaatsen ?
BerichtGeplaatst: wo 27 maart 2013, 21:21 
Groentje
 Profiel

Mag ik hier een vraag aan toevoegen. Ik wil een uitstroom gaan plaatsen over de gehele lengte van de achterwand. Dat zou de stroming dus heel gelijkmatig moeten verdelen. Maar betekent dat ook dat je visjes zou kunnen houden die van zachter stromend water houden? Dario's, killies, kogelvisjes?

BerichtGeplaatst: wo 27 maart 2013, 22:19 
Leerling
 Profiel

Een zeer veel besproken onderwerp, en naar mijn idee vaak erg onderschat hoe belangrijk dit punt is voor een gezond aquarium.

Voor een kleinere bak is het vaak ook veel eenvoudiger om je stroming - of eigenlijk circulatie - goed op orde te hebben. Regel één is vaak dat je een goede circulatie/stroming hebt wanneer alle plantjes lichtjes bewegen door deze stroming. En dit is lastiger dan je denkt, vooral in de hoeken en onder de uitstroom van je filter.

In mijn (kleine) bakjes hou ik altijd de volgende opstelling aan (met een spray-bar in plaats van de brede lily pipe zoals in de afbeelding)

Afbeelding

Afbeelding

In jou situatie je (denk ik) alleen maar een goede stroming krijgen door een zo breed mogelijke spray-bar (buis met gaatjes) over de gehele lengte van je achterwand te plaatsen en deze naar de voorruit richten zodat de stroom tegen de voorruit naar beneden stroomt en zodoende via de bodem weer omhoog gaat. Eigenlijk zoals de afbeelding, maar dan ipv de een verticale uitstroom een horizontale uitstroom.

Lees eens:

http://www.aquascaping-blog.com/49/wate ... g-aquarium

Je thermostraat probeer je uiteraard zoveel mogelijk uit et zicht te houden, maar het beste plaats je deze wel ergens waar de afgegeven warmte goed wordt verspreidt door je hele bak. Zelf ben ik zeer tevreden over een externe verwarming die je in de uitstroom van je filter plaatst - de "Hydor eth 200"

BerichtGeplaatst: wo 27 maart 2013, 23:15 
Leerling
 Profiel

Mede ben het alweer met je eens :mrgreen:

wilde die liNk ook net spammen

BerichtGeplaatst: wo 27 maart 2013, 23:20 
Leerling
 Profiel

Dutchy schreef:
Mede ben het alweer met je eens :mrgreen:

wilde die liNk ook net spammen

Haha... we moeten samen maar eens een bak gaan inrichten.... :d :P

BerichtGeplaatst: do 28 maart 2013, 08:52 
Groentje
 Profiel

Alvast bedankt voor de reacties.

Ik weet nu dat ik even naar de winkel moet om mijn spray bar uit te breiden en deze op de achterwand moet plaatsen :d
De link had ik al gelezen :d Was een erg goed en duidelijk verhaal over hoe voedingsstoffen distributie werkt.

Maar nu graag nog antwoord op de andere door mij beschreven vraagjes:
Hoe zouden jullie alle andere benodigdheden in mijn bak plaatsen, dus:
---waar de instroom (aanzuiging naar filter) hangen?
---waar de elektrode hangen?
---zouden jullie de bypass handhaven of juist weghalen en één uitstroom behouden?

Groet, Sjakie

BerichtGeplaatst: do 28 maart 2013, 22:39 
Leerling
 Profiel

Sjakie schreef:
Hoe zouden jullie alle andere benodigdheden in mijn bak plaatsen, dus:
---waar de instroom (aanzuiging naar filter) hangen?
---waar de elektrode hangen?
---zouden jullie de bypass handhaven of juist weghalen en één uitstroom behouden?

Instroom links of rechts in de hoek... maakt (volgens mij) niet zo heel veel uit... ik heb hem zelf aan de tegenover gestelde zijde van mijn uitstroom. De uitstroom blaast asl het ware dus het water richting de instroom.

De elektrode in elk geval niet in het co2 rijkste deel hangen - misschien ergens in het midden, tegen de achterkant van de bak.

Ik snap die bypass nog niet helemaal - als je voldoende stroming behoudt dan maakt een bypass niet zoveel uit. Ik zou echter eerder voor een co2 atomizer kiezen die je tussen de uitstroom buizen van je filter monteert. Of "gewoon" een difusser in je aquarium hangen en dan volgens het witte plaatje hierboven (tegenover de uitstroom).

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]