Het is wo 24 mei 2017, 18:33
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Daytime eco vergelijkingstest
BerichtGeplaatst: zo 28 apr 2013, 12:22 
Beginner
 Profiel

Onlangs heb ik nieuwe Daytime eco 40.2 LED (11Watt/7000 Kelvin) verlichting in mijn Jewel rekord 60 geplaatst ter vervanging van de Philips 840 15W TL-D en wat foto's van het verschil genomen.

Helaas zijn de foto's niet scherp, en het aquarium nog niet top, maar er is toch een verschil waarneembaar.
Zo zijn de schaduw partijen harder en kleuren de neons veel helderder. Ook is te zien op de foto's dat de Glossostigma meer overbelicht is, wat aantoont dat er beduidend meer licht van de LED's af komt.
Zelf heb ik toch wel een beetje moeten wennen aan het het kleurverschil. (ook omdat er nog een "geel" aquarium naast staat)
De indruk is veel cooler en sterieler door de blauwe zweem tov de gele zweem.
Op de foto's is de blauwe zweem minder nadrukkelijk.

Alle foto's zijn gemaakt met dezelfde camera instellingen en niet nabewerkt, alleen crop.
Camera: Canon 400D / 50mm / 1/4s / f8.0 / ISO 800 / Whitebalance 5200K

Meer info: http://daytime-eco.de/

In Nederland hier te koop: http://www.azaqua.nl/52-daytime-eco

Het aquarium met Philips TL-D 840 (15W / 4000K)
Afbeelding

Het aquarium met Daytime eco 40.2 LED (11W / 7000K)
Afbeelding

Het verschil links/rechts:
Afbeelding

Het verschil rechts/links:
Afbeelding

Het verschil naast elkaar en boven elkaar:
Afbeelding

Wat vinden jullie?

Berichttitel: Re: Daytime eco vergelijkingstest
BerichtGeplaatst: zo 28 apr 2013, 12:47 
Groentje
 Profiel

Wat ik er van vind, je hebt gelijk veeeeel meer diepte, kleurtemp. mocht iets zachter maar is persoonlijk.
Je gaat hier geen spijt van krijgen, weet ik je nu al te vertellen :)
Plantjes hebben bij mij weinig tot geen last ondervonden van de omschakeling, waar je wel gaat op moeten letten is het verbruik
van voedingstoffen, dit zal je waarschijnlijk wel moeten gaan aanpassen.

BerichtGeplaatst: zo 28 apr 2013, 20:07 
Leerling
 Profiel

Allereerst; een top inleiding die de verschillende duidelijk weergeven!

Als ik op basis van de foto's uit moet gaan dan vind ik de Philips 840 stukken mooier overkomen, maar nog steeds erg geel.... licht dit aan de foto? Ik heb zelf de combinatie van 840 en een 865 (6500K) waarbij de gele kleur wordt opgeheven.

De eco LED komt mij veel te fel over en op basis van de foto vind ik deze gewoon geen mooi licht geven... Is het mogelijk de LED hoger boven je bak te plaatsen? Ik denk dat de minder gele kleur bij deze eoc LED namelijk wel beter zal staan in de bak als hij niet zo fel zou zijn....

En wat rud al zegt; je verbruik van voedingsstoffen zal een stuk hoger zijn - schema hier al op aangepast?

BerichtGeplaatst: ma 29 apr 2013, 07:11 
Leerling
 Profiel

Mooi gedaan! Ja ondanks dat je de foto's op een goede manier hebt gemaakt blijft het lastig om het via een foto te bepalen.

Hoe zit het met de mooie kringels die je krijgt door het LED licht/wateroppervlakte?

Ben benieuwd hoe ze gaan bevallen.

BerichtGeplaatst: ma 29 apr 2013, 09:51 
Gezel
 Profiel

Helaas zijn onze ogen wel zo'n beetje het slechtste instrument om licht voor planten te meten.......
We kunnen zo dus hoog uit beoordelen hoe het zicht licht voor mensen er uit ziet, maar dat is op een foto ook lastig.

Planten veranderen ook nog staan ze wat langer onder de LEDs dan zullen ze zich daar beter onder tonen dan na een uur, ben benieuw hoe het er uit ziet over een paar weken :)

in principe krijg je alleen maar kringeltjes bij puntverlichting en oppervlakte beweging, ik verwacht dus geen kringels bij TL buis achtige ledstrips.

BerichtGeplaatst: zo 19 mei 2013, 22:11 
Beginner
 Profiel

Even een detail foto van hoe de Daytime LED verlichting in de T8 houder is geplaatst.
De zwarte kabel gaat van de 12V adapter, rechtstreeks naar de LED unit en op de T8 houders staat dus geen stroom meer.

Het licht hangt er nu aantal weken boven en ben toch zeer tevreden. Planten groeien als kool en de aanblik wordt steeds frisser :lol:

De kringeltjes zijn een stuk duidelijker dan bij de gewone T8. In feite zijn het allemaal kleine puntlampjes.
Ik heb de oppervlakte beweging iets verminderd omdat de ringbandsnoekjes dat niet zo prettig vinden

Afbeelding

BerichtGeplaatst: ma 20 mei 2013, 16:50 
Gezel
 Profiel

De vergelijking met T8 en LED gaat wel erg mank vergelijk de LED dan liever met T5, zoveel T8 zal er ook niet meer gebruikt worden en T5 en LED zijn wat betreft L/W ten minste te vergelijken.

Heel veel kleine punt verlichtinkjes geeft niet het zelfde effect als een grote, het gaat juist om de breking van uit dat ene punt door de oppervlakte beweging die dit mooie effecte geeft.
Natuurlijk is dat met een led strip met veel kleine bronnen iets meer dan helemaal 0 zoals met een TL, maar scherpe schaduwen zal je niet krijgen.
Het effect is dan ook niet vergelijkbaar met een punt verlichting als b.v. een HQI of de zon, maar iets is beter dan niets toch :)

Wel een goede zaak dat ze zo goed bevallen, de toekomst wordt denk ik toch LED omdat daar ook nog het meeste winst te halen valt, de T5 is wel uit ontwikkeld en de T8 achterhaald dat terwijl de LEDs nog in de kinderschoenen staan en prijzen zakken en de kwaliteit omhoog schiet, dus goed nieuws voor ons.

Dat is ook wel weer eng wat je moet het voorlopig met LEDs van de lange levensduur hebben dus over 10 jaar zijn de huidige LEDS hopeloos achterhaald :)
De toekomst ziet er goed uit met getallen als 0.1 watt/liter jeee wat veel :P

Mag ik bietsen om een foto van de plantjes onder de strip nu hij er een paar weekjes hangt ?

BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2013, 22:39 
Beginner
 Profiel

De LED verlichting draait nu 3 maanden en vandaag heb ik besloten de bestaande lichtkap van de juwel er gewoon af te halen en de LED verlichting op pootjes te zetten en voor de "open look" te gaan. Wat vinden jullie mooier?

De Hygrophila pinnatifida en het mos zijn zo ook bovenwater te bewonderen.
Glossostigma moet nog steeds wat meer ingroeien, de Blyxa en de Staurogyne gaan als de brandweer.

Het licht geeft ook wel een leuk speels effect op de muur erachter.

(Binnenkort volgen nog meer foto's. Deze zijn even met de telefoon genomen)

@Stylz: De vergelijking is bedoeld om de bestaande T8 te vergelijken met de nieuwe LED. Omdat er nog héél veel aquaria zijn die nog gewoon gebruik maken van T8. Zeker tweede hands en tot 30cm hoog...In deze kappen kan je dus gemakkelijk LED aanbrengen en hoef je niet direct een nieuw aquarium te kopen of extra TL buizen er bij in te monteren voor meer lichtopbrengst ;)
Scherpere schaduwen zijn er wel degelijk. Met een fluorescentie buis wordt het licht immers nog vele malen meer verstrooid in alle richtingen. Maar het is inderdaad nog niet zo sterk als met puntlicht.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mei 2013:
Afbeelding
Augustus 2013:
Afbeelding

BerichtGeplaatst: wo 11 sep 2013, 15:57 
Beheerder
Beheerder
 Profiel

Misschien een domme opmerking je vergelijkt een 4000K lamp met 7000K geen wonder dat je een heel ander lichtbeeld krijgt. :f)

BerichtGeplaatst: wo 11 sep 2013, 18:06 
Gezel
 Profiel

Het enige wat je kan doen is kijken wat je mooier vind een 4000 of een 7000K verlichting want het gaat gewoon om smaak in deze test, ook de philips geeft goede planten groei per watt, hoewel ik er liever een T5 in zou zien met dezelfde kleurtemperatuur om de zaken wat gelijk te trekken maar ja :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]