Het is zo 28 mei 2017, 19:25
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Daytime eco vergelijkingstest
BerichtGeplaatst: wo 11 sep 2013, 20:44 
Beginner
 Profiel

Alexander schreef:
Misschien een domme opmerking je vergelijkt een 4000K lamp met 7000K geen wonder dat je een heel ander lichtbeeld krijgt. :f)

Klopt, de test laat zowel het verschil in kleurtemperatuur (Kelvin) als het verschil in lichtopbrengst zien.

Ook is te zien dat met de TL verlichting de schaduwen wat donkerder zijn en meer contrast hebben.
Dit komt doordat de T5 het licht meer alle kanten op verstrooid dan de LED.

De Philips 840 15Watt heeft 1000 Lumen. De Daytime LED heeft er 1350. Die 350 Lumen verschil zien we terug in de meer overbelichte gedeeltes van de foto's.

De opties voor een 60cm aquarium zijn (oplopend in lichtopbrengst):
1x Philips TL 840, 15 Watt, 44cm, 1000 Lumen (gebruikt in de test)
Daytime eco40.2, 11 Watt, 38cm, 1350 Lumen (gebruikt in de test)
1x Philips T5 865, 24 Watt, 59cm, 1650 Lumen
Daytime eco50.2, 15 Watt, 48cm, 1800 Lumen
Daytime eco40.3, 17 Watt, 38cm, 1980 Lumen
2x Philips TL 840, 30 Watt, 44cm, 2000 Lumen
Daytime eco50.3, 23 Watt, 48cm, 2700 Lumen

Hieruit blijkt dat 1x T5 van 59cm meer lichtopbrengst heeft dan de eco40.2 uit de test.
Kiezen we voor 3 LED rijen (40.3) dan zal dit wat meer licht opbrengen dan de T5.
De 40.3 is nagenoeg gelijk met 2x TL van 15 Watt en slechts 1 optie geeft er meer licht.

(Een T5 voor 60cm aquarium heb ik niet tot mijn beschikking en een 15 Watt TL is niet beschikbaar in kleur 865.)

Het behang op de foto's is wit, dus de foto's in de vergelijking vallen geler uit dan de werkelijkheid.

BerichtGeplaatst: zo 17 nov 2013, 13:15 
Leerling
 Profiel

Ik schop even een wat ouder topic omhoog omdat ik aan het zoeken ben naar een alternatief voor mijn in elkaar geknutseld (hang) lichtkap waar ik nu 2x T8 buizen in heb zitten. Mijn aquarium is 60x30x35. Vind dit een erg mooi alternatief en ook nog redelijk betaalbaar....

Ik heb er nu 2 TL buizen van 18W boven hangen en die zijn 60cm lang (net zo lang als mijn aquarium). Deze LED (Daytime eco 60) is 53 cm lang. Hoe zit het met de licht verdeling aan beide zijkanten van de bak? Ik je voorbeeld foto's staan de zijkanten vol met planten waardoor waarschijnlijk de meeste schaduw/donkere plekken te zien zijn.

Hoe zit het met de "leeftijd" van dit soort lampen; ze hebben een levensduur van "meer dan 60.000 uur". TL buizen worden geadviseerd na ongeveer 1 jaar te vervangen, maar de levensduur van de T8 buizen is uiteraard veel langer dan 1 jaar. Neemt de kwaliteit van deze LED af na een x-aantal uur/jaar?

Houdt dus ook in dat ik de hele unit nieuw moet aanschaffen wanneer de branduren zijn verstreken? Een TL buis is natuurlijk makkelijk (en goedkoop) te vervangen.

BerichtGeplaatst: do 21 nov 2013, 21:36 
Beginner
 Profiel

mede schreef:
Ik heb er nu 2 TL buizen van 18W boven hangen en die zijn 60cm lang (net zo lang als mijn aquarium). Deze LED (Daytime eco 60) is 53 cm lang. Hoe zit het met de licht verdeling aan beide zijkanten van de bak? Ik je voorbeeld foto's staan de zijkanten vol met planten waardoor waarschijnlijk de meeste schaduw/donkere plekken te zien zijn.

Ik ben begonnen met het vervangen van mijn 15W TL. De verlichting aan de zijkanten was ontoerijkend als voorstander van een volle bak verlichting is dat met de Daytime nog steeds. De Glossostigma groeit in de hoeken gewoon eerder naar boven... Met de open opzet plaatsing is het al beter, maar in deze setting was een eco50 beter geweest. Ook had ik liever met 3 LED rijen gehad voor 30 procent meer licht. Ik denk er dan ook aan om dat in de toekomst te verbeteren.

Hoe zit het met de "leeftijd" van dit soort lampen; ze hebben een levensduur van "meer dan 60.000 uur". TL buizen worden geadviseerd na ongeveer 1 jaar te vervangen, maar de levensduur van de T8 buizen is uiteraard veel langer dan 1 jaar. Neemt de kwaliteit van deze LED af na een x-aantal uur/jaar?

Levensduur van 60.000 branduren betekent een levensduur van 16 jaar met 10 branduren per dag.
Door de totaal andere techniek behouden LED's hun rendement en spectrum.

Houdt dus ook in dat ik de hele unit nieuw moet aanschaffen wanneer de branduren zijn verstreken? Een TL buis is natuurlijk makkelijk (en goedkoop) te vervangen.

ieder jaar een TL lamp van 5 euro is ook 80 euro in 16 jaar. Met 2 TL lampen al 160 euro.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]