Het is vr 22 sep 2017, 23:23
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Water verversen
BerichtGeplaatst: ma 20 mei 2013, 17:31 
Groentje
 Profiel

Ik ben me een beetje aan het inlezen in de EI methode .
Daar staat in wekelijks 50 % verversen .
Zetten jullie dit water klaar ?Waarschijnlijk osmose /kraan water .
Mijn PH controller staat namelijk redelijk laag 5,8.
Omdat ik een soil bodem heb moet hij wel zolaag anders krijg ik geen CO2 in de bak .
Als ik dan met leidingwater ververs schiet de PH natuurlijk omhoog .
Dus waarschijnlijk eerst water aanmaken met ongeveer dezelfde ph .
Nog op andere dingen letten ?
hoor het graag van jullie .
vrg Mike

Berichttitel: Re: Water verversen
BerichtGeplaatst: di 21 mei 2013, 00:06 
Beginner
 Profiel

Met Soils gebruik je het best geen pH controller maar een bellenteller of drop checker.

Planten hebben altijd CO2 nodig als het licht aan staat. Een pH controller, zet, zoals je zelf al aangeeft de CO2 uit. Met een Soil bodem wordt de pH in het water lager door de opgeloste zuren. Niet door het CO2.

Om deze reden is de PH/KH/CO2 tabel om de vrij opneembare CO2 in het water uit te rekenen ook achterhaald.

Gewoon beginnen met 1 CO2 bel per seconde en kijken wat dat geeft. Is het te veel, dan ga je naar 1 bel per 2 seconden. Of als het te weinig is ga je de andere kant op.
Osmosewater moet je inderdaad opvangen in een vat of jerrycan oid.

BerichtGeplaatst: wo 22 mei 2013, 14:21 
Gezel
 Profiel

Volgens mij bind een soil de (bi)carbonaten aan zich en verlaagt daar mee de hardheid dat is niet het zelfde als dit doen door zuren (afgeven) oplossen.
Soils kunnen natuurlijk maar beperkt (bi)carbonaten binden en des te meer kraanwater je gebruikt/ververst des te eerder moet je de soil vervangen als je hem alleen voor dit effect hebt.

Dat de pH/KH/CO2 tabel achterhaald is snap ik niet scheikundig klopt het nog steeds als een bus volgens mij.

Dat het lastig wordt als je bijna geen (Bi)carbonaat buffer hebt klopt natuurlijk en het is zonder KH buffer vrijwel niet mogelijk om in het plantengroei gebied te komen volgens de tabel.
Ik zou juist wel een pH meter gebruiken als je met de hand bellen gaat doseren voor je het weet druk je met je CO2 je pH erg laag zonder buffer.

Als ik naar de tabel kijk dan zit je met een KH en pH van rond de 7 een redelijk breed gebied waar planten groei ideaal is, daarom geen puur osmose water voor mij, ondanks alle andere voordelen.
Daarom zou ik dus gewoon leiding water gebruiken en dit evt opdunnen met osmose water om uit dit onstabiele gebied weg te blijven, wat buffer is volgens mij beter dan helemaal geen !
Dan kan je bij een redelijke pH nog steeds CO2 toedienen en heb je ook nog buffer voor de zuurproductie van je bak zelf en werkt het weer met een pH meter.

Ook ik heb me in zitten lezen op EI maar voor zover ik vind gebruiken men gewoon leiding water met de EI methode en geen puur osmose water, uiteraard kan je het wel mengen om b.v. op een KH van 2 of zo iets uit te komen als vissen of planten daarom vragen.

In puur osmose water gewoon CO2 toe te gaan dienen en niet op de pH letten is volgens mij geen goede zaak voor je vissen en planten.

BerichtGeplaatst: wo 22 mei 2013, 22:17 
Beginner
 Profiel

Aqua Soil bevat organische zuren die de pH in je bodem verlagen. Plantenwortels nemen voedingsstoffen het beste op bij pH 5,5-6,5.
Doordat de pH verlaagt wordt door de zuren en niet door CO2, klopt de pH / KH / vrij oneembare CO2 tabel dus niet.
Hij kan nog wel worden gebruikt ter indicatie voor water waar geen fysieke zuren aan toe zijn/worden gevoegd.

Een Kh van 7 is echt veel te hoog. Of je moet snel je CO2 fles leeg willen hebben.

zie hier de tabel:
Afbeelding

En zie hier nog wat relevante informatie:
http://www.aquascaping-blog.com/211/co2-meten-aquarium

BerichtGeplaatst: do 23 mei 2013, 15:39 
Gezel
 Profiel

Wel een interesant discussie :)
sorry mike daar ging jouw vraag niet over, maar ja je kent mij :)
Er is natuurlijk een trade-off tussen CO2 gebruik en carbonaat hardheid verlagen door het gebruik van osmose water.
Door meer kraanwater te gebruiken bij mij een dH van iets van 8 gebruik je minder osmose water wat toch ook zo zijn kostprijs heeft, maar stijgt je CO2 gebruik

De afweging is wat kost meer Osmosewater of het gebruik van CO2 en soil voor CO2 betaal ik 2 euro per liter voor een soil 5 euro per liter.
osmose water per m3 denk ik iets van 1 euro exclusief het apparaat zelf dus stel even 1 euro per liter.
daar naast krijg je met osmose water in grotere hoeveelheden ook logistieke problemen.

Door Osmose water te gebruiken kan je natuurlijk wel weer langer je soil gebruiken, want des te harder je water des te snelle verbruik je de soil.
En soil is vrij kostbaar en ingrijpend om uit te wisselen, ik vraag me af hoelang een soil als hardheid verlager blijft werken met een verversing van 50% per week per graad hardheid.
Ik hoor getallen van een jaar maar dat lijkt mij met 8 dH vrijwel onmogelijk.

Een bekende nummer 14 zij ooit een elk voordeel heb z'n nadeel ik weet niet waar de balans heen gaat met dit.

Ik heb gekozen voor grint met kraanwater en dan maar meer CO2 gebruiken een ander zal soils kiezen al dan niet met osmose water, het is denk ik ook heel veel wat je zelf wil denk dat de kosten elkaar niet veel ontlopen, hoewel voor ik 100 euro CO2 heb verbruikt ben ik wel even op streek dat is 5 flessen van 10 liter.
maar voor mij is het nog allemaal theorie ik zie het straks wel :)
Uit eindelijk gaat het er om wat heb je nodig, de meeste plantjes en vissen worden gekweekt op kraanwater oid dus is het nodig om daarvoor weer helemaal terug te gaan naar de waarden die in het natuurlijke vind gebied heersen ???

BerichtGeplaatst: do 23 mei 2013, 16:56 
Groentje
 Profiel

Hoi Andre .
Wat ik eigenlijk bedoelde is dat als ik een waterwissel doe met leidingwater ik ververs met een veel hogere ph .
Mijn ph in de bak is vrij laag omdat ik al een lage ph van de soil heb .daarnaast om toch co 2 toe te voegen moet ik de controller dus nog lager zetten ..
Wat dan toch wel een erg grote schommeling teweeg brengt .
50% waterwissel vindt ik wel prima ik wil straks een grote school scholen visjes .
En die goed in het voer zetten .daar is die waterwissel wel prettig voor .
En zodra de soil iets meer is uitgewerkt slaat de controller gewoon iets eerder aan .
Je gaat dan iets meer CO2 gebruiken .
En wat osmose water of CO2 kost maakt me niets uit .
Daar moet het allemaal niet vanaf hangen .
En die Soilbodem vindt ik ook gewoon al een stuk mooier als gewoon aquarium grind .
Zijn weer goed bezig met het zoeken .
leuke bezigheid ..
vrg Mike

BerichtGeplaatst: do 23 mei 2013, 17:06 
Groentje
 Profiel

Hoi mike

Hoe gaat het met je bak.
Heb je al wat foto's
Ben wel benieuwd hoe de bak er nu bij staat.

En zo te lezen ben je geheel opnieuw begonnen, ook met een verlagende bodem..

mvg Richard

BerichtGeplaatst: do 23 mei 2013, 17:32 
Groentje
 Profiel

Hoi Richard .
Bak draait redelijk ,nog niet helemaal naar mijn zin .
Heb wat begroeide stukken hout met diverse mossen die gaan op zich goed .
Veldjes groeien niet echt lekker en heb te veel last van alg .
Ben nu wat meer gaan toevoegen .
Zeewater zit er nog te veel in .....
Dus had de bak te arm waardoor waarschijnlijk de alg opkwam .
Zie dit nog maar even als een testbak om er een beetje wegwijs in te worden .
Ben inderdaad wel opnieuw opgestart met aqua soil van ADA .
Bak is aan de voorkant toch wat donker (te donker ).
Dus ben beetje aan het kijken naar een ledbalkje van 90 cm om die er bij te hangen ,kijken wat dat oplevert .
Zal snel een topic openen met wat foto,s .
Op het moment lukt het alleen om foto,s met me I Phone te maken .
Met spiegelreflex lijkt de bak te donker en doet hij het niet ...
heel verhaal weer .
(stuur snel wel fototje naar je email ).
vrg Mike

BerichtGeplaatst: do 23 mei 2013, 20:56 
Gezel
 Profiel

mike1972 schreef:
Hoi Andre .
Wat ik eigenlijk bedoelde is dat als ik een waterwissel doe met leidingwater ik ververs met een veel hogere ph .
Mijn ph in de bak is vrij laag omdat ik al een lage ph van de soil heb .daarnaast om toch co 2 toe te voegen moet ik de controller dus nog lager zetten ..
Wat dan toch wel een erg grote schommeling teweeg brengt .
50% waterwissel vindt ik wel prima ik wil straks een grote school scholen visjes .
En die goed in het voer zetten .daar is die waterwissel wel prettig voor .
En zodra de soil iets meer is uitgewerkt slaat de controller gewoon iets eerder aan .
Je gaat dan iets meer CO2 gebruiken .
En wat osmose water of CO2 kost maakt me niets uit .
Daar moet het allemaal niet vanaf hangen .
En die Soilbodem vindt ik ook gewoon al een stuk mooier als gewoon aquarium grind .
Zijn weer goed bezig met het zoeken .
leuke bezigheid ..
vrg Mike

Ja zo zie ik het ook zo'n beetje :) is je soil uit gewerkt of je gebruikt gewoon grint ja dan gebruik je meer CO2 en zet je evt je pH meter wat hoger :)
Ik gebruik http://www.dennerle.eu/global/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=74&Itemid=120&lang=en in de diamond black uitvoering gewoon omdat ik het mooi vind eigenlijk.
Het verlaagd de pH niet maar dat zie ik toch als een tijdelijk effect van een soil en ik wil mijn naturscape niet elke keer overhoop gooien om mijn soil te vervangen, en ik vind grint prettiger planten dan een soil, maar er zijn mensen met andere ervaringen.
Dus jij moet gewoon even wachten tot je soil wat minder carbonaat gaat binden en dan kan je gewoon als met grint CO2 gaan doseren :)

Maar net als jij het zoeken en uit denken is het leukst :)

BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013, 08:13 
Moderator
Moderator
   Profiel

mike1972 schreef:
Ik ben me een beetje aan het inlezen in de EI methode .
Daar staat in wekelijks 50 % verversen .
Zetten jullie dit water klaar ?Waarschijnlijk osmose /kraan water .
Mijn PH controller staat namelijk redelijk laag 5,8.
Omdat ik een soil bodem heb moet hij wel zolaag anders krijg ik geen CO2 in de bak .
Als ik dan met leidingwater ververs schiet de PH natuurlijk omhoog .
Dus waarschijnlijk eerst water aanmaken met ongeveer dezelfde ph .
Nog op andere dingen letten ?
hoor het graag van jullie .
vrg Mike

Hier worden de plantenbakken ververst , met 50% osmose en 50% kraanwater dit samen in een gieter , een dopje vloeibaar filtermedium en zo de alles de bak in.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]