Het is ma 22 mei 2017, 16:39
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Water verversen
BerichtGeplaatst: vr 07 jun 2013, 11:11 
Gezel
 Profiel

In mijn beleving is dit geen grind/soil discussie meng je er rustig in hoor, ik kan me niet voorstellen dat op dit hele forum alleen Wilco en ik een mening hebben, dat zou wel erg triest zijn :)
Ik ben het niet eens met een aantal claims die aan de soil hangen en zie er ook wat nadelen in en Wilco ziet meer voordelen en het is denk ik alleen maar goed de voor en tegen argumenten naast elkaar te zetten, ik heb alle respect voor de mening van Wilco die hij ook duidelijk kan onderbouwen.
Maar ja ben het er niet helemaal mee eens ;)
Uiteindelijk is het aan iedereen zijn/haar eigen afweging te maken, in ieder geval vind je hier dan goede argumenten met dank aan Wilco :)

Zolang je niet naast die bak staat zal het moeilijk zijn vast te stellen wat je nu eigenlijk in het water ziet, maar ik heb absoluut niet het idee dat het hier om looizuren gaat, dit maakt op mij een te doffe indruk, maar ja daar kan je dus anders over denken :P

Voor mij dus een reden om voor Dennerle grind te kiezen, wat overigens niet echt goedkoper dan een soil is met 220 kg is dit ook een behoorlijke kosten post.
http://www.gdaquarium.nl/a-24035724/kristal-kwartsgrind/dennerle-kristal-kwartsgrind-10kg-diamantzwart/

BerichtGeplaatst: vr 07 jun 2013, 11:46 
Beginner
 Profiel

Afbeelding

Waarom gebruik je geen groffere- goedkope gesteente als bodembedekking en dan de toplaag afwerken met kwaliteitsgrind.
Zo heb ik het gedaan, veel goedkoper en de planten groeien goed.

Toch zonde om daar 220 kg dennerle kwartsgrind in te doen, komt op 450 euro... :shock:

BerichtGeplaatst: za 08 jun 2013, 09:05 
Beginner
 Profiel

Ik vind het wel een inspirerend onderwerp wat we aan het bespreken zijn en het is mooi als iedereen meedenkt!

Over die vertroebeling zou het zo maar kunnen dat het een andere oorzaak heeft dan het soil. Zeker in een grote bak, kijk je door een dikkere waterlaag heen. Het kan natuurlijk best zijn dat de hardscape of filtermateriaal ook stoffen afgeven. Een andere oorzaak kan ook zijn een te veel aan zouten. Met de estimative index staat het water in sommige gevallen bijna stijf van de voedingsstoffen. (KNO3, K2HPO4, sporenelementen). We weten ook allemaal dat de chelatoren van IJzerpreparaten een reactie aangaan met het PO4. Kan het niet zijn dat er andere (chemische) reacties plaatsvinden tussen sporenelementen bij een bepaalde PH en temperatuur combinatie? Bij heel veel chemische reacties is de temperatuur en pH van inlvoed op de reactie.
Daarbij is het ook zo, als je te veel zout oplost in een emmer om zeewater te maken, lost het ook niet goed op op een gegeven moment, omdat het verzadigd raakt. Het kan dus maar zo zijn dat het aquarium te veel voedingsstoffen bevat en zo zijn er vast nog wel een aantal andere hypotheses te bedenken waarom het niet per sé het Soil hoeft te zijn wat de vertroebeling veroorzaakt.

BerichtGeplaatst: za 08 jun 2013, 09:54 
Beginner
 Profiel

Dan over de zuurstof.

Dit onderwerp heeft me aan het denken gezet en ik denk, mede door de afbeelding van de plantenwortels van Easylife, dat het misschien nog wel belangrijker is om in het aquarium te inversteren in wortelgroei in plaats van plantengroei.

Een plant met een groot, gezond wortelgestel is volgens mij beter in staat om voedingsstoffen op te nemen. Een groter oppervlak kan een grotere zone benutten om stoffen aan te ontrekken. Uit de afbeelding blijkt ook dat planten zuurstof zones rond de wortels creëren, die helpen bij voor de wortels belangrijke processen.
Als het substraat dan de eigenschappen heeft dat het bacteriën goed kan huisvesten om bepaalde processen te laten verlopen, is dat mooi meegenomen.

Zuurstofloze zones, weten we van, dat deze voorkomen dienen te worden. Blauwe alg vinden we voornamelijk op plaatsen in het aquarium waar de stroming niet voldoende is. Meer stroming, betekent ook meer aanvoer van zuurstof. Ook weten we dat stilstaand water slecht is. In stilstaande plassen/open zwemwater gaan brasems en karpers als eerste dood door de hoge temperatuur van het water. We weten ook dat hoe warmer het water, hoe minder zuurstof aanwezig is. In de stilstaande wateren is bij warm weer ook altijd het gevaar op blauwalg. In rivieren en kanalen is er door waterverplaatsing minder kans op de vorming van het giftige blauwalg.
In stilstaande zones is dus meer kans op ongewenste processen. Ook een achterwand dient men het beste rondom af te kitten om deze reden.

Wat betekent dit dan voor de bodem?
Ik denk dat een bodem bestaande uit fijn zand, minder doorlatingsvermogen heeft dan het grovere grind of Soil. De voedingsbodems die we in de aquariumwinkel kunnen kopen zijn allemaal van fijn, stoffige samenstelling. Waterverplaatsing vind dus vrijwel niet plaats (tenzij men geforceerd gebruik maakt van bodemverwarming).
Korrels van 2 to 4 mm zijn het beste voor waterdoorlating en houvast voor planten. Of je waterverplaatsing dan, doorstroming, doorlaatbaarheid, diffusie, gasuitwisseling of zuurstof/voedingsstoffen in de bodem noemt, tsja. Ik denk dat wij daar nog te weinig over weten, wat er nu op micro niveau precies plaatsvind in de bodem. Maar heb ik heb wel heel sterk het gevoel dat het het ecosysteem ten goede komt als er de mogelijkheid is tot waterverplaatsing/gasuitwisseling/voedingsstoffen toevoer en afvalstoffen afvoer. Als de planten dit nu direct via de wortels gebruiken of dat ze zelf bepaalde trucs uithalen om voedingsstoffen op te kunnen nemen laat ik aan hun over. ;)
Een luchtig substraat dat voedingsstoffen bevat en kan opslaan en aanhechting biedt aan micro-organismen/bacteriën en waarin wortels vrij spel hebben lijkt me voor het ecosysteem en plantengroei wenselijk.

Dat Dennerle grind is ook nog niet heel grof van korrelgrootte en zeker goed te gebruiken. Je zou ook kunnen kiezen voor zogeheten vloerenzand. Daarin zitten ook wat grovere korrels die voor een natuurlijke uitstraling zorgen en is kalkvrij en goedkoop.

BerichtGeplaatst: za 08 jun 2013, 13:13 
Gezel
 Profiel

SeirYu schreef:
Waarom gebruik je geen groffere- goedkope gesteente als bodembedekking en dan de toplaag afwerken met kwaliteitsgrind.
Zo heb ik het gedaan, veel goedkoper en de planten groeien goed.

Toch zonde om daar 220 kg dennerle kwartsgrind in te doen, komt op 450 euro... :shock:

Ik heb een aantal redenen om niet voor een soort opvul grind te gaan:

Ik vind 2 kleuren grind gewoon niet mooi, ik weet dat sommige mensen in het aquascapen bewust 2 kleuren grind gebruiken maar dat is niet mijn smaak.
Ik wil dus ook niet het risico lopen een plant uit het grind te trekken en vervolgens een verkeerde kleur grind naar boven te trekken.

Ik wil mijn scape lang in stand houden dus loop veel risico planten te moeten gaan verzetten in de loop van de tijd, te moeten stof zuigen enz waardoor in de loop van de tijd menging ontstaat.
Op de lange duur moet elke scape wel een keer uit elkaar al is het maar omdat na 10 jaar het hout niet meer zo fris is, dan kan ik mijn bodem volledig uitspoelen en terug leggen, als ik 2 soorten grind ga mengen kan dat dus niet.
Ik probeer dus te vorokomen dat ik over een aantal jaar mijn grind weg moet gaan gooien vanwege menging, op zich moet het grind zo erg lang mee kunnen gaan, vermoedelijk langer dan ik :)

BerichtGeplaatst: za 08 jun 2013, 14:41 
Beginner
 Profiel

Voor de zuurstof in de bodem maak ik mij geen zorgen, ik heb er een undergravel filter op staan.

stylz, mijn opvulsteen heb ik kunnen verkrijgen in bijna dezelfde kleur. Hangt ook af welke kleur
je wilt voor gaan, vaak vind je met wat zoeken bijna dezelfde kleur voor nop :d

Elke besparing is altijd mooi meegenomen vind ik, vooral als je van die onderste laag geen zicht op hebt.
Na een tijd zie je zelfs de bovenlaag niet meer, bijna mijn hele grindbodem is bedekt door hc :h:

BerichtGeplaatst: za 08 jun 2013, 22:27 
Gezel
 Profiel

Tuurlijk geld is geld :)

Ik ga behoorlijke stukken van de bodem leeg houden ivm mijn corydorasjes, vandaar dat ik voor mooi grind heb gekozen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]