Het is do 17 aug 2017, 00:42
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Water verversen
BerichtGeplaatst: zo 26 mei 2013, 21:01 
Leerling
 Profiel

Johan schreef:
Hier worden de plantenbakken ververst , met 50% osmose en 50% kraanwater dit samen in een gieter , een dopje vloeibaar filtermedium en zo de alles de bak in.

@Johan; wat bedoel je met een dopje vloeibaar filtermedium??

BerichtGeplaatst: zo 26 mei 2013, 23:16 
Moderator
Moderator
   Profiel

mede schreef:
Johan schreef:
Hier worden de plantenbakken ververst , met 50% osmose en 50% kraanwater dit samen in een gieter , een dopje vloeibaar filtermedium en zo de alles de bak in.

@Johan; wat bedoel je met een dopje vloeibaar filtermedium??

Dopje van deze http://www.aquaplantsonline.nl/easy-life-filtermedium-p-243.html

BerichtGeplaatst: ma 27 mei 2013, 22:51 
Beginner
 Profiel

Stylz schreef:
Ja zo zie ik het ook zo'n beetje :) is je soil uit gewerkt of je gebruikt gewoon grint ja dan gebruik je meer CO2 en zet je evt je pH meter wat hoger :)
Ik gebruik http://www.dennerle.eu/global/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=74&Itemid=120&lang=en in de diamond black uitvoering gewoon omdat ik het mooi vind eigenlijk.
Het verlaagd de pH niet maar dat zie ik toch als een tijdelijk effect van een soil en ik wil mijn naturscape niet elke keer overhoop gooien om mijn soil te vervangen, en ik vind grint prettiger planten dan een soil, maar er zijn mensen met andere ervaringen.
Dus jij moet gewoon even wachten tot je soil wat minder carbonaat gaat binden en dan kan je gewoon als met grint CO2 gaan doseren :)

Even over het ADA Aqua Soil, hoewel het misschien off topic gaat, maar het volgende:
ADA Aqua Soil gebruik je niet om je pH te verlagen, maar omdat het je pH verlaagt.
Het is een goede eigenschap, maar geen middeltje. Normaal gezien stabiliseert deze zich rond de 7.0. Door 1 of ? druppels CO2 per seconde toe te voegen kun je de pH verlagen naar 6,7 of wat je wilt.
De pH die je water heeft, is anders dan die in de bodem is. Aquariumplanten nemen voedingsstoffen het beste tot zich met een pH rondom de wortels(!) van 5,5-6,5. De pH verlagende werking is vergelijkbaar met de werking van rottend bladafval/turf in de bodem in de natuur.

ADA Aqua Soil gebruik je niet om je KH te verlagen, maar omdat het je KH verlaagt. Wederom een goede eigenschap maar geen middeltje. Het bind carbonaten die vervolgens weer worden opgenomen door je planten als zij het nodig hebben. Deze bufferende eigenschap is vergelijkbaar met de werking van klei.
Daarbij bevat ADA Aqua Soil organische voedingsstoffen die door aquariumplanten kunnen worden opgenomen.

Verder is het dusdanig ontworpen, zodat er goede doorstroming kan plaatsvinden en zuurstof en voedingsstoffen de wortels kunnen bereiken. Doordat het luchtig is zullen de wortels minder weerstand ondervinden en beter ontwikkelen. In tegenstelling tot grind zal het minder snel dichtslibben. Vloeibare plantenvoeding toevoegen in een dichtgeslibd aquarium heeft vermindert nut, omdat het niet goed de wortels kan bereiken.

Het nadeel van Soil is, dat er een kleine gebruiksaanwijzing bij is mbt waterverversingen bij de opstart en het opnieuw aanplanten/verzetten van planten. En uiteraard met een fijne pincet werken, maar dat mag vanzelfsprekend zijn. ;)

Als je het ADA Aqua Soil met rust laat, kan het jaren meegaan. Bijmesten kun je dan doen door voeding aan te brengen bij de inmiddels ver ontwikkelde wortels.

Kanttekening: Onze kamerplanten zetten we tenslotte ook in de potgrond ipv op geel zand.
En ik heb het over ADA Aqua Soil, want dat is enigste Soil waar ik ervaring mee heb.

BerichtGeplaatst: di 28 mei 2013, 14:53 
Gezel
 Profiel

wilco schreef:

Even over het ADA Aqua Soil, hoewel het misschien off topic gaat, maar het volgende:
ADA Aqua Soil gebruik je niet om je pH te verlagen, maar omdat het je pH verlaagt.
Het is een goede eigenschap, maar geen middeltje. Normaal gezien stabiliseert deze zich rond de 7.0. Door 1 of ? druppels CO2 per seconde toe te voegen kun je de pH verlagen naar 6,7 of wat je wilt.
De pH die je water heeft, is anders dan die in de bodem is. Aquariumplanten nemen voedingsstoffen het beste tot zich met een pH rondom de wortels(!) van 5,5-6,5. De pH verlagende werking is vergelijkbaar met de werking van rottend bladafval/turf in de bodem in de natuur.

ADA Aqua Soil gebruik je niet om je KH te verlagen, maar omdat het je KH verlaagt. Wederom een goede eigenschap maar geen middeltje. Het bind carbonaten die vervolgens weer worden opgenomen door je planten als zij het nodig hebben. Deze bufferende eigenschap is vergelijkbaar met de werking van klei.
Daarbij bevat ADA Aqua Soil organische voedingsstoffen die door aquariumplanten kunnen worden opgenomen.

Verder is het dusdanig ontworpen, zodat er goede doorstroming kan plaatsvinden en zuurstof en voedingsstoffen de wortels kunnen bereiken. Doordat het luchtig is zullen de wortels minder weerstand ondervinden en beter ontwikkelen. In tegenstelling tot grind zal het minder snel dichtslibben. Vloeibare plantenvoeding toevoegen in een dichtgeslibd aquarium heeft vermindert nut, omdat het niet goed de wortels kan bereiken.

Het nadeel van Soil is, dat er een kleine gebruiksaanwijzing bij is mbt waterverversingen bij de opstart en het opnieuw aanplanten/verzetten van planten. En uiteraard met een fijne pincet werken, maar dat mag vanzelfsprekend zijn. ;)

Als je het ADA Aqua Soil met rust laat, kan het jaren meegaan. Bijmesten kun je dan doen door voeding aan te brengen bij de inmiddels ver ontwikkelde wortels.

Kanttekening: Onze kamerplanten zetten we tenslotte ook in de potgrond ipv op geel zand.
En ik heb het over ADA Aqua Soil, want dat is enigste Soil waar ik ervaring mee heb.

Zonder meer leuke woord spelletjes je gebruikt soils niet van wege het effect maar omdat ze dat effect hebben :P

Een nadeel van soils die ik in jouw opsomming mis is het effect van troebeling op grote aquaria, sla er het Barr report maar eens op na.

Het hele stuk is volgens mij gebasseerd op het effect op voedings opname via de wortels, dit terwijl de minderheid van de aquarium planten voeding opneemt via de wortels, voor de meeste zijn wortels niet meer dan ankers.
Voeding opname gebeurt in meerderheid via de bladeren direct uit de waterkolom, alleen de moerasplanten nemen op via de wortels, anders zou een EI methode ook helemaal niet werken.
Doorstroming beter dan met grint ja wie weet wel het is in ieder geval luchtiger omdat het minder gewicht heeft, dat je soils jaren lang kan houden als je ze maar met rust laat (ik neem aan ivm met stof vorming ?) maar dan zijn ze ook al jaren chemisch uitgewerkt en dus gewoon net zo aktief als grint of zand.
Dicht slibben van je bodem een grint bodem kan je nog afhevelen met soil is dat een stuk lastiger.
Ik zie een soil als een mooie bodem die tijdelijk een verbetering van je water/bodem kwaliteit geeft, waar in planten lastiger is en die mogelijk stof vorming geeft.

Je kanttekening vind ik helaas een misser, kamerplanten zijn op geen enkele manier te vergelijken met echte waterplanten, die nemen n.l. net als moerasplanten hun voeding meer en deels op uit de wortels.
Echter ik heb meerder kamerplanten gewoon op zand staan af en toe bij mesten en dat loopt prima ik gebruik daar petersmest voor, ik heb zelfs een gatenplant staan volledig op water, deze komt uit mijn oude aquarium waar hij in hing, deze plant groeit gewoon goed.
Iedereen heeft toch wel eens een stekkie in een glas water staan, die kan je daar rustig een jaar in laten (wel af en toe bij vullen :roll: )
Als je meer bewijs zoekt kijk eens in de kassen, tomaten en noem maar op groeit op steenwol en dat groeit prima steenwol op zich is ongeveer net zo voedzaam als geel zand :P

Ik ben geen tegenstander van soils ieder zijn eigen ding hoor, maar mijn keuze is het nog niet en dat is dan bij mij met name vanwege het planten of liever loskomen van planten en het gevaar van een stoffige bak waar voor gewaarschuwd wordt.

BerichtGeplaatst: di 28 mei 2013, 16:43 
Beginner
 Profiel

Stylz schreef:
Zonder meer leuke woord spelletjes je gebruikt soils niet van wege het effect maar omdat ze dat effect hebben :P

Ik was al bang voor zo'n soort opmerking. Om je pH te verlagen gebruik je CO2. Om je water te ontharden Osmosewater. Je kunt niet een halve liter Soil toe gaan voegen en op die manier de pH of hardheid iets naar beneden gaan brengen.
Stylz schreef:
Een nadeel van soils die ik in jouw opsomming mis is het effect van troebeling op grote aquaria, sla er het Barr report maar eens op na.

Welke troebeling? Als je er in gaat lopen trekken ja. Maar je plaatst Aqua Soil er droog in, dus met alle stof etc. Als je er dan later in gaat trekken is het niet gek dat er een wolk omhoog komt. Als dit gebeurt gaan mensen denken dat het Soil vergruist/vergaan is terwijl ze vergeten zijn dat het stof er vanaf de start al in zat.
Stylz schreef:
Het hele stuk is volgens mij gebasseerd op het effect op voedings opname via de wortels, dit terwijl de minderheid van de aquarium planten voeding opneemt via de wortels, voor de meeste zijn wortels niet meer dan ankers.

Dat is alleen het geval bij échte waterplanten, zoals Riccia, waterpest, blyxa, mossen etc.
9 van de 10 aquariumplanten is een moerasplant die voeding voor het leeuwendeel uit de bodem haalt.

Ik quote hierbij uit "Aquariumplanten" van Kristel Kasselman (3e herziene uitgave) blz 13:
Slechts weinig gecultiveerde aquariumplanten zijn echte waterplanten, waarbij de voedselopname door de wortels én door de gehele oppervlakte plaatsvindt. De meeste aquariumplanten zijn moerasplanten, die in tegenstelling tot de echte waterplanten meestal een krachtiger wortelsysteem ontwikkelen en het leeuwendeel van de voor de groei noodzakelijke voeding aan de bodemgrond onttrekken. Daarbij gedragen niet alle planten zich hetzelfde, maar de opgenomen hoeveelheid en samenstelling van de voedingsstoffen is soortspecifiek en in grote mate afhankelijk van de bodemgrond.
Even verderop op bladzijde 15:
De zure of alkalische reactie van de bodem (pH-waarde) heeft een grote invloed op de gesteldheid van het water en de voedselvoorziening van de planten. De meeste bodems in de tropen zijn zuur tot neutraal.
Stylz schreef:
Voeding opname gebeurt in meerderheid via de bladeren direct uit de waterkolom, alleen de moerasplanten nemen op via de wortels, anders zou een EI methode ook helemaal niet werken.

Dit is een goed punt. Als je het aquarium genoeg in de voeding zet, komt er door watercirculatie vanzelf bij de wortels. Wat planten niet via hun wortels opnemen, zullen ze dan via de bladeren binnen moeten krijgen. Toch zijn wortels er speciaal voor gemaakt om voeding op te nemen en bladeren zijn meer voor fotosynthese en het opvangen van licht.
En dan zijn er mensen die hun water waardes meten (NO3 en PO4) en hun planten niet groeien, omdat het simpelweg de wortels niet voldoende bereiken kan. Voedingsstoffen toedienen in de bodem is wellicht een veel beter idee dan door het water heen roeren.
Stylz schreef:
Doorstroming beter dan met grint ja wie weet wel het is in ieder geval luchtiger omdat het minder gewicht heeft, dat je soils jaren lang kan houden als je ze maar met rust laat (ik neem aan ivm met stof vorming ?) maar dan zijn ze ook al jaren chemisch uitgewerkt en dus gewoon net zo aktief als grint of zand.

Luchtiger laat zuurstof voor bacteriën(in de bodem zitten misschien wel veel meer bacteriën dan in een filter) en wortels beter door. Luchtiger biedt minder weerstand voor de ontwikkeling van wortels. Ik denk niet dat de bufferende werking van het binden van deeltjes, zoals klei dat doet, zo snel achteruit gaat. De aanwezige organische voedingsstoffen zullen wel minder worden.
Stylz schreef:
Dicht slibben van je bodem een grint bodem kan je nog afhevelen met soil is dat een stuk lastiger. Ik zie een soil als een mooie bodem die tijdelijk een verbetering van je water/bodem kwaliteit geeft, waar in planten lastiger is en die mogelijk stof vorming geeft.

Waarom is afhevelen lastiger? je moet iets voorzichtiger zijn, omdat het wat lichter is. Opnieuw planten inbrengen gaat prima, mits je een goede pincet gebruikt en de juiste techniek gebruikt. (plantenstengel in 30 graden, niet door hetzelfde gat als de pincet, voila)
Stylz schreef:
Je kanttekening vind ik helaas een misser, kamerplanten zijn op geen enkele manier te vergelijken met echte waterplanten, die nemen n.l. net als moerasplanten hun voeding meer en deels op uit de wortels.

Zie hierboven, en ik gooi de pokon inderdaad niet over de bladeren bij mijn kamerplanten.
Stylz schreef:
Echter ik heb meerder kamerplanten gewoon op zand staan af en toe bij mesten en dat loopt prima ik gebruik daar petersmest voor, ik heb zelfs een gatenplant staan volledig op water, deze komt uit mijn oude aquarium waar hij in hing, deze plant groeit gewoon goed.

Tuurlijk groeien planten ook op grind. Aquarium houden gaat in Nederland al meer dan 30 jaar op grind. Planten groeien alleen beter op een ondergrond die speciaal aan hun wensen is toegespitst.

Ik vind het jammer dat mensen het werken met Soils negatief ervaren door het op dezelfde manier te behandelen als grind. Het heeft een net iets andere gebruiksaanwijzing, doordat het andere eigenschappen heeft. Dat vraagt om een andere benadering en als het dan niet goed uitpakt wordt het Soil op de schuld gegeven en niet de gene die er mee werkt. Dat is jammer, want het heeft zo veel potentie!

Tot zover betoog 2, is weer een hele lap tekst geworden :)

BerichtGeplaatst: di 28 mei 2013, 19:01 
Gezel
 Profiel

Beter een hele lap text met goede info dan een beknopt stukje onzin toch :)

Die troebeling heb ik niet zelf bedacht ik haal dat van het barr report waar dit gemeld wordt maar dan alleen met grote bakken of het waar is weet ik niet ik heb daar geen ervaring mee.
Dat is niet het stof wat je er vanaf het begin in hebt laten zitten, maar dit wordt constant gevormd blijkbaar, dit is op kleinere volumes niet zo hinderlijk maar op grotere blijkbaar wel en een stoffige bak vind ik er echt niet uit zien.
Zeker met mijn 30 panda's is dat risico wat groot lijkt mij ;)

Met het slecht blijven zitten in een soil heb ik zelf ervaring dat met de kans dat ik voor honderden euro's soil zou kopen en met troebel water zou blijven zitten en ook met planten die los komen te blijven zitten is voor mij reden om op vertrouwd grind uit te komen.

Natuurlijk zijn er veel moerasplanten beschikbaar maar soorten als vallesneria, alle varens, anubias b.v. die heel veel gehouden worden hebben de wortels in mijn ogen toch meer een anker functie.
Of nu juist moeras planten aan hun wortels veel zuurstof willen hebben weet ik niet, maar als dit zo is zullen ze in het gemiddelde moeras met een zuurstofloze bodem slecht groeien lijkt mij.

Ik hoor niet tot de groep die soils overal de schuld van geeft hoor :)
Maar volg ook niet blind de soil verering, ik ben nog niet overtuigd dat het echt zoveel beter is.
Maar waarom zou je het niet het zelfde behandelen als grind het heeft toch na een jaar de zelfde functie, wortels vast houden zodat je planten op de grond blijven ?
of de stand tijd van een soil bak langer is dan die van een grind bak ik weet het niet.

BerichtGeplaatst: di 28 mei 2013, 21:05 
Beginner
 Profiel

Ja zo is het ook.

Er is veel onwetendheid over Soils en ik ben van mening dat het al snel ergens de schuld van krijgt, terwijl het daar helemaal niet aan hoeft te liggen. Die troebeling toewijzen aan het Soil is daar ook zo'n voorbeeld van. Wel eens een stoffige bak van Amano gezien?

Die zuurstof in de bodem is o.a. belangrijk voor de aanwezige aerobe bacteriën, die het nitrificatieproces bij de wortels plaats laat vinden.

Hoe ver wil je het konijnenhol in? Als je de hoed en rand wilt weten is deze link zeker de moeite waard:
http://www.easylife.eu/pg.html?id=60

Dat planten weer los komen uit het Soil, is voor mij een reden om aan te nemen dat ze er niet correct in zijn gezet.

Alle varens en Anubias nemen hun voedingsstoffen toch het meest op via de wortels. Het verschil is dat ze niet in het substraat staan. ;)

In het gemiddelde moeras leven de wereld aan bodemdiertjes, als pieren, tubifex, torretjes, torenslakjes, kevertjes etc etc die allen op hun beurt een beetje zuurstof en mest de bodem in brengen. En liggen dooie bladeren in de bodemlagen etc.

Met dezelfde behandeling bedoel ik dat het met grind niet uitmaakt of je eerst water in je aquarium hebt of niet. Het zinkt tenslotte toch wel. De werkwijze hier is toch grind er in, vol met water en dan de planten. Met Soil gaat dat niet werken. En als je planten met je vingers de grond in drukt, werkt het ook niet. In grind prop je ze nog wel een keer weg. Met Soil heb je gewoon een fijne pincet nodig om precies te kunnen werken. En de manier van afhevelen vergt wat meer geduld. Plus je kunt niet zomaar weer de hele boel omgooien zonder het troebel te maken. Dat zijn dingen om van te voren rekening mee te houden als je voor Soil kiest.

Over de standtijd, tsja, grind slibt dicht en kwartsgrind heeft weinig aanhechting voor bacteriën. In een Soil bodem zullen wortels wat beter ontwikkeld zijn en door de betere doorstroming nog altijd beter in staat zijn om voedingsstoffen op te nemen. Ook de aanwezigheid van bacteriën en de bufferwerking blijft denk ik beter. Grind is zeker niet slecht en kunnen prima resultaten worden behaald. Ik denk alleen dat Soil veel meer te bieden heeft voor mensen die het beste voor hun aquariumplanten en ecosysteem verlangen.

Misschien hier nog een leuk vergelijkingstestje:
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/cryptocorynes/76369-substrate-experiment-commercial.html

Ik denk dat het ook meespeelt dat het een "wat de boer niet kent" imago heeft. Ken je van die oude aquarianen die zeggen "vroeger hadden we nog een bak gemaakt met stopverf op een petroleum brander met een gloeilamp erboven, zonder CO2 en dat ging prima". Dat is deels waar, maar tegenwoordig zijn onze eisen gewoon veel hoger en moet je zien hoe de bakken met de techniek van tegenwoordig er uit zien! Al die nieuwe dingen hebben ook langzaam plek gemaakt voor het oude.
Ook nu heerst er het probleem dat we vanalles denken te weten, maar feitelijk is er nog altijd heel veel niet duidelijk. Daarom is het houden van een Nature aquarium ook zo interessant, omdat er altijd weer wat te leren valt van de natuur.
Zo wordt er op de vindplaatsen van aquariumplanten voornamelijk naar de waterparameters gekeken en wordt er maar weinig onderzoek gedaan naar de samenstelling van de bodem.

In een aquarium, de natuur of een ecosysteem is geen heilige graal of ei van columbus, alleen balans. Wij kunnen dit in het aquarium nabootsen door producten te gebruiken die speciaal zijn ontwikkeld om de juiste balans te creëren. ADA Aqua Soil is jarenlang door ontwikkeld voor dit doel.

BerichtGeplaatst: wo 29 mei 2013, 16:32 
Gezel
 Profiel

Ik sta best open voor nieuwe dingen hoor, maar loop al heel lang mee en heb al zo veel revoluties gezien die toch weer langzaam over zijn gegaan dat ik wel altijd sceptisch ben.

Dat soils water troebeling geven heb ik hier vandaan http://www.barrreport.com/archive/index.php/t-2955.html
mijn andere argumenten tegen soils heb ik al eens gegeven :)

Zuurstof in de bodem belangrijk ?
Nitrificatie vind overal plaats in je filter aan de wanden in elk substraat daar heb je geen soil voor nodig.
Zelfs in een filter met geforceerde doorstroming bereik je zuurstofloze omstandigheden na enkele centimeters door nitrificatie dat zal in een soil met weinig tot geen doorstroming alleen maar eerder zijn.

Zeker niet voor je moerasplanten, lang geleden toen we onze aquaria nog met petroleum branders verwarmde hadden we een revolutie de voedings bodem deze absoluut zuurstofloze laag was een perfect gebied voor juist die moeras planten die volgens de soil verkoper juist zoveel zuurstof aan hun wortels willen hebben ?
Voedings bodems zijn er nog steeds, juist in bakken met moerasplanten.

De water planten en daar schoffel ik ook varens en anubias enz onder die dus hun voeding uit de water kolom halen hebben helemaal geen soil nodig en de moerasplanten doen het ook prima zonder.
Voor welke planten is het dan absoluut noodzakelijk een soil te hebben ?

In elk moeras in de hele wereld zit je na een paar cm in een vieze stinkende zwarte brei die absoluut geen zuurstof meer bevat, zo ontstaan turf, kienhout en ook veenlijken alle zuurstof is verbruikt door bacterien en de afbraak stopt.

Ik vergelijk de soils een beetje met hydrocultuur dat ging ook ooit de manier waarop wij planten in huis houden radicaal veranderen, heus het werkt goed maar zie je nog veel planten voor hydrocultuur in tuin centra nee, want het werkt wel maar net zo goed als gewone aarde.

In een soil van enkle cm dik staat het water gewoon stil volgens mij tenzij de b.v. een bodem verwarming hebt dus omstandigheden zullen vaak Anaeroob zijn net als in zand en grind

aan iedereen om zijn/haar eigen keuze te maken, soil zie ik nog steeds niet als noodzakelijk ik zou het hoog uit kopen omdat ik het mooi vind :)

Sorry dat we je Topic gestolen hebben Mike :P maar wie weet kan een Admin er iets mee :oops:

BerichtGeplaatst: wo 29 mei 2013, 18:36 
Groentje
 Profiel

Hoi Andre .
Topic mag wat mij betreft zo blijven .
Is wel interessant juist .
Denk dat de soil wel een beetje smaak gebonden is .
Maar denk wel dat het veel voedingrijker is als grind .
Stoffig in een grote bak maar niet in een kleine bak is natuurlijk vreemd .
Dan zou hij bij mij in een bakje van 85 bij 90 ook stoffig moeten zijn toch ?
Alleen wat je zegt als je een school van 30 corrydorassen er in gooit denk ik niet dat hij heel helder zal blijven met Soil .
Die combi is niet handig denk ik .
Ik ga het verder volgen ...
vrg Mike

BerichtGeplaatst: wo 29 mei 2013, 20:30 
Beginner
 Profiel

Ja sorry Mike voor je topic, maar ach, zo worden ook weer wat wijzer over Soil ;)

Hier een vervolgbericht, wat weer een ontzettende lap tekst is geworden, maar ik hoop toch je de moeite wilt nemen om het te lezen.

Stylz schreef:
Ik sta best open voor nieuwe dingen hoor, maar loop al heel lang mee en heb al zo veel revoluties gezien die toch weer langzaam over zijn gegaan dat ik wel altijd sceptisch ben.

Nog niet zo lang geleden is T5 verlichting geïntroduceerd. Daar waren ook tal van mensen die riepen "ik heb dat niet nodig, mijn bak doet het al jaren goed op T8." En het zelfde geld nu voor de LED verlichting. Ik denk dat we over een paar jaar geen T8 of T5 meer tegen zullen komen. Alhoewel, bij mensen die vast blijven houden aan hun oude standpunten misschien wel. En ook dan zal ik zeggen: Is LED verlichting noodzakelijk? Nee, ik heb zat aquaria gezien die er prachtig bij stonden onder T8.

Stylz schreef:
Dat soils water troebeling geven heb ik hier vandaan http://www.barrreport.com/archive/index.php/t-2955.html
mijn andere argumenten tegen soils heb ik al eens gegeven :)

Ik heb ook weleens gehoord van iemand bij de districtskeuring van de NBAT, dat die persoon een witte waas in het aquarium had. Die gebruikte geen Soil en ook de keurmeester stond voor een raadsel. Dus zeg jij het maar, het kraanwater o.i.d. op de schuld geven? ;)

Stylz schreef:
Nitrificatie vind overal plaats in je filter aan de wanden in elk substraat daar heb je geen soil voor nodig.
Zelfs in een filter met geforceerde doorstroming bereik je zuurstofloze omstandigheden na enkele centimeters door nitrificatie dat zal in een soil met weinig tot geen doorstroming alleen maar eerder zijn.

Als nitrificatie in de bodem plaats vindt heb je het nitraat precies op de plek waar het moet zijn, namelijk bij de plantenwortels.
Hierbij nog een keer de link naar de site van easylife: (tip voor iedereen om alle hoofdstukken aandachtig te lezen) http://www.easylife.eu/pg.html?id=61
Daarbij wil ik opmerken dat in een biologisch filter (open) er veel makkelijker nitrificatie plaats vind dan in een gesloten potfilter. Aerobe bacteriën (die op zuurstof leven) zijn productiever in het proces dan anaerobe(zonder lucht) bacteriën. Een goede watercirculatie zorgt voor voldoende gasuitwisseling.

Stylz schreef:
Zeker niet voor je moerasplanten, lang geleden toen we onze aquaria nog met petroleum branders verwarmde hadden we een revolutie de voedings bodem deze absoluut zuurstofloze laag was een perfect gebied voor juist die moeras planten die volgens de soil verkoper juist zoveel zuurstof aan hun wortels willen hebben ?
Voedings bodems zijn er nog steeds, juist in bakken met moerasplanten.

Dit is interessant. Lang geleden met petroleum branders werden aquaria van onder de bodem opgewarmd. Doordat het warme water in de opgewarmde bodem stijgt, krijg je een lichte waterverplaatsing (doorstroming) in de bodem. Bij de komst van de dichtslibbende, poedervormige voedingsbodems werd er juist van uitgegaan dat er een vorm van bodemverwarming aanwezig is. Voedingsbodem waarin geen watercirculatie plaats vind raakt uitgeput en nieuwe voedingsstoffen bereiken de wortels niet. Vloeibare plantenvoeding in de bak gieten heeft dus 0 effect op de moerasplanten. Het is dan ook niet zelden dat een aquarium met voedingsbodem na verloop van tijd problemen krijgt met plantengroei, omdat, wanneer het uitgeput raakt, men vloeibare bemesting in het aquarium gaat gieten. Dit bereikt de wortels niet, planten kwijnen weg en algen nemen het over. Kortom ook als je gebruik maakt van een voedingsbodem dien je je te verdiepen in hoe je hiermee moet werken.
Is het gebruik van bodemverwarming dan noodzakelijk? Wel, niet direct. Maar als je een bodem hebt die snel dichtslibt is het aan te raden om waterverplaatsing in de bodem mogelijk te maken. Maar dit zal wellicht beter in een ander topic passen.
Wel kun je je afvragen wat zuurstof in de bodem doet. Is het goed voor de wortels, of voor de bacteriën? Doordat het mogelijk is dat er zuurstof door de bodem verplaatst kan worden, is er een betere mogelijkheid tot gasuitwisseling. Het zuurstof wat wordt doorgevoerd door de bodem, wordt ofwel benut, ofwel het komt er weer uit. Wie weet wie en wat het onderweg allemaal kan bedienen.

Stylz schreef:
De water planten en daar schoffel ik ook varens en anubias enz onder die dus hun voeding uit de water kolom halen hebben helemaal geen soil nodig en de moerasplanten doen het ook prima zonder.
Voor welke planten is het dan absoluut noodzakelijk een soil te hebben ?

Ok, wel noodzakelijk misschien niet, maar welke planten hebben er baat bij? wel.. alle(!) moerasplanten. Die wortelen en hun voeding voor het leeuwendeel uit de bodem halen. Dat wil zeggen alle Alternanthera-, Bacopa-, Cryptocoryne-, Echinodorus-, Eleocharis, Eustralis-, Glossostigma-, Hemianthus-, Heteranthera-, Hottonia-, Hydrocotyle-, Hygrophila-, Lilaeopsis-, Lobelia-, Ludwigia-, Lysimachia-, Mayaca-, Micranthemum-, Myriophyllum-, Nomaphila-, Ophiopogon-, Pogostemon-, Proserpinaca-, Rotala-, Sagittaria-, Tonina-, Utricularia- soorten. Ik vergeet hier nog de Nymphea en wellicht nog een paar.

Stylz schreef:
In elk moeras in de hele wereld zit je na een paar cm in een vieze stinkende zwarte brei die absoluut geen zuurstof meer bevat, zo ontstaan turf, kienhout en ook veenlijken alle zuurstof is verbruikt door bacterien en de afbraak stopt.

Ik ben blij dat je hier (indirect) aangeeft dat de bodem zuur is en veel organisch materiaal bevatten. Net als ADA Aqua Soil.
Je vergeet echter te noemen dat de meeste aquariumplanten in de natuur gebonden zijn aan verschillen in natte en droogte perioden. De ene helft van het jaar staan ze onder water, de andere helft nemen ze de emerse vorm aan bloeien de meesten zelfs. In de droge tijd is de bodem luchtig. Ook ga je er aan voorbij dat in de natuur allerlei beestjes de bodem rond de wortels continue omwoelen en de boel doorluchten en een minimale waterbeweging bewerkstelligen. Zij brengen mest en voeding de bodem in.

Stylz schreef:
In een soil van enkle cm dik staat het water gewoon stil volgens mij tenzij de b.v. een bodem verwarming hebt dus omstandigheden zullen vaak Anaeroob zijn net als in zand en grind

Door het lichtere gewicht en dus interne druk tussen de korrels onderling, alsook door de vorm, vindt in een Soil dus veel gemakkelijker waterverplaatsing plaats, dan in bijvoorbeeld klei. Zeker als het substraat hoger wordt aangebracht. Een laag van 20cm Soil is geen probleem

Stylz schreef:
aan iedereen om zijn/haar eigen keuze te maken, soil zie ik nog steeds niet als noodzakelijk ik zou het hoog uit kopen omdat ik het mooi vind :)

Tuurlijk is iedereen vrij een keuze te maken. Noodzakelijk is het zeer zeker niet. Er zijn genoeg mooie aquaria te vinden die op grind draaien. Soil heeft wat mij betreft een dusdanige hoeveelheid positieve eigenschappen, dat planten makkelijker groeien en het ecosysteem beter functioneert.

De vergelijking zal wel niet helemaal opgaan en ik ben benieuwd of iedereen mijn visie een beetje kan volgen.
Stel je wilt een auto kopen. Dan kun je er voor kiezen om eentje te nemen die je van A naar B brengt. Maakt niet uit of ie hobbelt of roest. Dat is prima, als je punt B maar bereikt.
Je kunt ook wat meer eisen stellen aan de auto door te zeggen; Ik wil comfortabel rijden, en zuinig, en veel pk's, en airco, en mooie velgen, goede banden met een goede wegligging, spoilers, turbo, airbags, open dak, kuipstoeltjes in leren bekleding etc etc etc. Als je alleen van A naar B wilt, kan dat prima met grind. Als je graag van extra positieve eigenschappen wilt genieten en het maximale uit je ecosysteem (rijervaring) wilt halen, kun je de ADA producten gebruiken. Ieder potje en poedertje voor het substraat systeem zal het ecosysteem wat beter tunen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]