Het is za 23 sep 2017, 04:58
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Aquarium en vakantie?
BerichtGeplaatst: za 01 jun 2013, 21:23 
Beginner
 Profiel

Wat doen jullie met het aquarium als jullie een paar weken van huis zijn? Laten jullie de buurvrouw bijvoorbeeld heel je EI schema overnemen met waterwissels en dagelijks plantenvoeding toedienen enzo?
Kan je niet je plantenvoeding/verlichting geleidelijk verlagen zodat het aquarium een paar weekjes wat minder behoefte heeft? Dat de planten even niet optimaal groeien maakt me niet zoveel uit..
Vissen moeten wel eten, maar daar heb je ook wel voedingsautomaten voor. Vissen eten geven durf ik de buurvrouw nog wel voor te vragen..

Hoe doen jullie dat? Hebben jullie tips?

Berichttitel: Re: Aquarium en vakantie?
BerichtGeplaatst: za 01 jun 2013, 22:39 
Gezel
 Profiel

zit 5 maanden in spanje (nog 3 te gaan) en heb gewoon heel boekwerk achter gelaten, met namen van vissen + aantal.
alle voedingstoffen + eten genummerd en ook die nummers in schema gezet (week overzicht).

me ouders hebben het bakje nu al 3x moeten snoeien omdat heel de bodem was vol gegroeid en het ook omhoog al aardig vol was.

dus gewoon duidelijk papier achterlaten zal voldoende kunnen zijn..

fijne vakantie!

BerichtGeplaatst: ma 03 jun 2013, 14:37 
Beheerder
Beheerder
 Profiel

Ik ververs het water zet op elke aquarium een voeder automaat. Verders niks

BerichtGeplaatst: di 04 jun 2013, 11:01 
Schrijver
   Profiel

Laat je iemand anders tijdens je vakantie voor je aan te raden dan is het raadzaam om per dag een pakketje met voer klaar te maken. Mensen zonder aquarium ervaring hebben de neiging te overvoeren. Het is nu eenmaal heel leuk om al die visjes op het voer af te zien schieten. Overvoeren geeft al snel algenproblemen en nitrietpieken liggen dan op de loer. Pakketjes maken dus!

Trek ik onkruid uit
Me I am just the lawnmower
You can tell it by the way I walk

Volg mij ook op: https://www.facebook.com/HugoJ.Smal
en op twitter: @HugoSmal

BerichtGeplaatst: di 04 jun 2013, 14:55 
Beginner
 Profiel

Vissen in het aquarium kunnen gerust een paar weken zonder voer. 3 weken zou geen probleem moeten zijn, mits er in het aquarium veel beplanting aanwezig is en geen overbevolking is.
In Javamos bijvoorbeeld zitten altijd wel kleine infusie diertjes die gegeten kunnen worden. Ook op bladeren, bij wortels en op hout stikt het van het microleven. Of wat alg aangroeisel oid. Hangt wel een beetje van de vissen af natuurlijk.
Je kunt beter te weinig voeren dan te veel. ;)

BerichtGeplaatst: wo 05 jun 2013, 07:55 
Moderator
Moderator
   Profiel

Ik heb men buurman opgeleid , plantenvoeding buiten Co2 wordt er dan niet gegeven.

Op elke bak plakt een briefje met voerfrequentie en speciale behoeften, voor men zeebakje doet hij wel een waterwissel.

BerichtGeplaatst: wo 05 jun 2013, 08:04 
Beginner
 Profiel

Bedankt voor de reacties!
Ik heb op het moment alleen garnalen en vier oto's erin zitten. Dus echt vissen voeren hoeft niet echt te gebeuren. Ik wacht met een schooltje vissen tot na de vakantie denk ik.
Het ging mij vooral om de plantenvoeding. Op CO2 na kan het schijnbaar geen kwaad om dit drie weken niet te doen?
Ik heb een open bak, dus een beetje water toevoegen zal wel nodig zijn anders zit na een paar weken mijn spraybar boven water..

BerichtGeplaatst: ma 17 jun 2013, 10:17 
Gezel
 Profiel

Deze had ik idd zelf al gelezen, maar erg veel duidelijkheid kwam hier niet uit vond ik.......

Bijvoorbeeld:
Ik bouw voedingsstoffen op per week, gevolgd door een grote waterwissel.
Als ik 2 a 3 weken weg ben, moet ik naar mijn mening deze voedingsstoffen verspreiden over de aantal weken dat ik weg ben, anders komt er veeeel te veel voeding in mijn bak. Hoe wordt hier op ingespeeld?

En, kan dan de grote waterwissel wel 2 a 3 weekjes wachten?

Groet, Sjakie

Je kan als je via de EI werkt rustig 3 weken overslaan en daarna weer normaal oppikken EI is bedoeld om elke waterwissel een soort harde reset te geven.
Gewoon de dag voor je weg gaat waterwissel en meststoffen toedienen zo als je normaal doet ( ik ga er dan even van uit dat je voor je vakantie een weeklijkse dosering doet)
en als je terug bent van vakantie gelijk weer wisselen en een dosering voor een hele week toedienen en evt na 2 dagen nog een keer daarna weer je gewone schema oppikken.
Ik neem aan de de vissen gewoon gevoerd worden.

BerichtGeplaatst: vr 21 jun 2013, 07:44 
Groentje
 Profiel

Dus als ik het goed begrijp, voordat ik op vakantie ga, een grote waterwissel en de gehele wekelijkse dosering in één keer toevoegen.....
Bij terugkomst wederom een grote waterwissel....

Kan ik bij terugkomst dan niet gewoon weer het wekelijkse schema hanteren?
En idd, de visjes worden van eten voorzien :mrgreen:

BerichtGeplaatst: vr 21 jun 2013, 12:53 
Gezel
 Profiel

Ik bemest ook maar een keer per week direct na de waterwissel dus de eerste week van een vakantie overbrug ik elke week :)
Ik vind elke dag doseren ook best wel wat gedoe moet ik zeggen, ik bemest overigens met droge stoffen, met oplossingen is dagelijks doseren natuurlijk iets makkelijker.
ik gebruik de week dosering volgens deze calculator http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitleg-en-advies/voedingsmethodes/estimative-index

Ik zou na de vakantie wel gelijk een waterwissel doen en voor een hele week doseren, mogelijk bouw je te korten op in je vakantie en zo geef je een harde reset op de concentraties.
Daana kan je uiteraard weer terug naar dagelijks als je dat wil.
Met het voeren van de visjes komen er uiteraard ook nog mest stoffen in het water tijdens je vakantie :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]