Het is za 27 mei 2017, 05:26
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 's nachts zuurstof toevoegen
BerichtGeplaatst: wo 19 jun 2013, 21:45 
Beginner
 Profiel

Zijn er hier mensen die 's avonds en 's nachts hun aquarium beluchten?

daar dit een positieve werking op het aquarium zou hebben.
's Nachts gebruiken planten zuurstof en zijn de bacteriën en micro-organismen nog altijd belangrijke werkzaamheden aan het verrichten.

Mr. Amano tilt zijn Lily Pipes iets omhoog als het licht uitgaat. Zo komt er meer zuurstof in het water.

Onlangs heb ik in 1 van mijn aquaria een kaamlaag in 1 dag opgelost door er 's nachts een bruissteentje in te hangen. (detail, de zuurstof belletjes zitten in het filtercompartiment en brengen het wateroppervlak van de rest van het aquarium niet in beweging)

Dus, wat is jullie idee/mening/ervaring?

Berichttitel: Re: 's nachts zuurstof toevoegen
BerichtGeplaatst: wo 19 jun 2013, 22:30 
Gezel
 Profiel

Even er van uitgaand dat je geen kaamlaag hebt die de gaswisseling verstoord denk ik niet dat je extra zuurstof toe hoeft te dienen in de nacht.
Het aquarium zal gewoon in balans komen met de ruimte waar het in staat.
Er zal uiteraard wel enige ventilatie nodig zijn, soms zie je volledig afgesloten lichtkappen, maar ook met slecht geventileerde kappen zie je dat er vrijwel altijd voldoende zuurstof in de kap blijft, zelfs als iedereen zuurstof gaat of blijft verbruiken.

Kwaad kan het denk ik nooit om als het licht uitgaat lucht toe te gaan dienen.

Heb je wel echt een kaamlaag dan denk ik dat je daar wel wat aan moet doen op een of andere wijze.
Dat is voor mij dan ook de reden dat ik fan ben van een skimmer :)
Overdag kosten skimmers wel wat CO2 even afhankelijk van het verval maar je bent altijd kaamlaag vrij en hebt altijd een redelijk goede gasuitwisseling.

BerichtGeplaatst: do 20 jun 2013, 06:37 
Leerling
 Profiel

Er is inderdaad meer gasuitwisseling als het wateroppervlak in beweging is en of dit nu gebeurt door een zuursof steentje of door welke andere manier is om het even (een zuurstof steentje brengt dus echt geen zuurstof in het water, maar de beweging die de bellen aan het oppervlakte maakt). Snachts als het licht uitgaat verbruiken planten O2, bacterien doen dat de hele dag. Ikzelf til mijn lily pijp ook net boven het oppervlak om meer beweging te krijgen en dat bevalt prima...sinds ik dit doe zijn mijn planten er naar mijn idee beter uit gaan zien.

BerichtGeplaatst: do 20 jun 2013, 09:03 
Gezel
 Profiel

Je moet het natuurlijk allemaal maar weer wegwerken maar is een klein luchtpompje op een schakelklok dan niet veel praktischer ?
Ik ben wel iemand die alles geregeld wil hebben hoor :) maar op die manier gaat alles gewoon door als je er een keer niet bent.

BerichtGeplaatst: do 20 jun 2013, 10:09 
Beheerder
Beheerder
 Profiel

Ik vind het een beetje onzin om 's nachts een lucht steentje in je bak te doen. Je gaat dan co2 verdrijven en die ga je er overdag weer instoppen. Ik zorg gewoon dat de oppervlakte van het water licht in beweging is. En heb een oppervlakte afzuiger. :w

BerichtGeplaatst: do 20 jun 2013, 11:40 
Leerling
 Profiel

Ik ben het eens met Alexander dat het voldoende is om het oppervlak van het water in de beweging te brengen en een afschuimer is perfect (ik heb deze op mijn andere 2 bakken...werkt perfect)...dus kijk of je op de een of andere manier meer beweging kunt veroorzaken aan het opppervlakte. Als het om die meterbak van jou gaat denk ik dat het daar dik in orde mee is.

BerichtGeplaatst: do 20 jun 2013, 14:14 
Gezel
 Profiel

Alexander schreef:
Ik vind het een beetje onzin om 's nachts een lucht steentje in je bak te doen. Je gaat dan co2 verdrijven en die ga je er overdag weer instoppen. Ik zorg gewoon dat de oppervlakte van het water licht in beweging is. En heb een oppervlakte afzuiger. :w

Dat zeg ik al :) ik ben groot fan van oppervlakte skimmers en ook ik vind het niet nodig om lucht toe te dienen in de nacht zeker niet als je geen kaamlaag hebt, maar vind een bruissteentje op een schakelklok wel praktischer dan elke avond je instroom aanpassen, wat uiteindelijk het zelfde effect heeft, dat vind ik dan weer onhandig.

Weet even niet wat je met een afschuimer bedoeld, ken alleen zeewater afschuimers, maar die blazen er juist heel veel lucht in, jij bedoeld vast iets anders ??

BerichtGeplaatst: vr 21 jun 2013, 12:48 
Leerling
 Profiel

Ik bedoelde een skimmer....oeps...geen afschuimer dus....

BerichtGeplaatst: vr 21 jun 2013, 13:14 
Gezel
 Profiel

ik dacht dat je het over zo'n dingetje had :)
Afbeelding

Ik heb geen foto's van mijn skimmer eigenlijk wel jammer moet eens kijken of ik die kan maken, maar dit is een voorbeeld van een simple zelfbouw skimmer.
Afbeelding
Ik heb wat extra functies ingebouwd, ik meet daar mn pH, temperatuur en waterniveau, ook bevat mijn skimmer een overloop naar het riool voor als ik ooit met verversen vergeet dat ik op sta te vullen, dat soort dingen overkomt mij n.l. :oops:
Dus ik maak altijd alles maar zoveel mogelijk foolproof, ken me zelf een beetje :mrgreen:

BerichtGeplaatst: vr 21 jun 2013, 21:50 
Beginner
 Profiel

Een kaamlaag is volgens mij meer het resultaat van een slecht werkende bacterie cultuur.
Ik heb mijn uitstroom al zo staan dat het oppervlakte lichtjes beweegt, maar dit helpt helaas niets tegen de kaamlaag.

Mijnsinziens is het toevoegen van lucht in zo'n geval dus positief voor de bacteriën. Let wel dat ik de bruissteen in het filtercompartiment heb en dus niets met het wateroppervlak van het aquarium doet. Het is een Juwel rekord 60 met intern filter met filterinlaat aan het oppervlak.
Puur het toevoegen van lucht ('s nachts) aan de keramische pijpjes heeft er bij mij voor gezorgd dat de kaamlaag weg is.
Misschien nog een kanttekening in mijn geval is dat ik wat last heb van draas/pluisalg. Die verbruiken 's nachts ook veel zuurstof, waardoor misschien te weinig overblijft voor de bacteriën.

Alexander schreef:

Het hebben van CO2 in het aquarium tijdens de nacht is totaal overbodig, want er is niets wat 's nachts CO2 nodig heeft. CO2 's nachts blijven toedienen (of vasthouden) heeft dan ook geen zin lijkt me.
Overdag toevoegen van zuurstof is eveneens overbodig, omdat in een aquarium met goede plantengroei (en niet te veel vissen), de planten hier voor zullen zorgen.

Het toevoegen van zuurstof 's nachts zou een positieve werking hebben, omdat bacteriën dan volop door kunnen gaan met het versterken van het biologisch evenwicht. Door moleculen waarin macro-elementen zitten, om te zetten naar voor de planten opneembare voedingsstoffen. Het proces van denitrificatie kan onafgebroken worden voortgezet enz. enz.
's Nachts nemen aquariumplanten zuurstof op en geven CO2 af aan het water. In een vol beplant aquarium kunnen de planten misschien zelfs zó veel zuurstof verbruiken dat er voor de vissen en bacteriën te weinig overblijft. Daarom is het misschien voordelig om de planten (en vissen/bacteriën) te voorzien van zuurstof, omdat we weten dat ze dit 's nachts nodig hebben. Hierdoor zullen ze dan minder stress ondervinden en er vitaler uit zien en wellicht beter groeien.

Er zullen weinig aquarianen zijn die het gedrag van hun vissen bestuderen als het licht uit is, maar het kan natuurlijk best zijn dat ze 's nachts naar lucht zitten te happen?

Het toevoegen van zuurstof in de nacht zou dan ook onder de noemer "alle kleine beetjes helpen" kunnen vallen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]