Het is vr 18 aug 2017, 00:13
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: nieuwe bak
BerichtGeplaatst: di 16 jul 2013, 14:52 
Leerling
 Profiel

De nieuwe bak is besteld en zal na ongeveer 3 weekjes aan komen. maten zijn 120x45x55...lekker diep dus....nu ben ik altijd een beetje aan het vechten met de verlichting en wil nu 4xT5HO 54W, 30cm boven de bak gaan hangen....uiteindelijk wil ik slecht 2x54W 8uur laten branden en alle 4 alleen op het midden van de dag 1 of 2 uur...
Wat denken jullie, zou dit OK zijn?...ik zit als het goed is op zo'n 0,4W/liter met 2 lampen aan en 0,8W/liter met alle 4 aan.....
Ook denk ik misschien een rood/rose lamp voorin te doen op een later tijdstip, maar dat terzijde, hierop kom ik ter zijner tijd nog wel terug.

Berichttitel: Re: nieuwe bak
BerichtGeplaatst: zo 21 jul 2013, 10:04 
Beginner
 Profiel

Ik heb een aquarium van 130x50x50 waarboven 3x T5 54 Watt hangt 10cm boven wateroppervlak.

1x Philips HO 865 van 10.00-23.00
1x Philips HO 840 van 11.00-17.00
1x Philips HO 865 van 10.30-18.00

Geeft heel mooi neutraal wit licht en is ruim voldoende. Rode en fancy disco kleurtjes zou ik ten alle tijden vermijden, want dit geeft een onnatuurlijke indruk.
Pak lichtkleur variërend tussen 5000 en 7500 Kelvin.

Het allerbelangrijkste zijn je planten. Die gaan je vertellen of je te veel of te weinig licht hebt.

BerichtGeplaatst: zo 21 jul 2013, 14:12 
Gezel
 Profiel

Het is voor TL's (T5)vrij redelijk in te schatten max iets van 0.5 w/l de kleur ben ik met wilco eens neem iets wat je zelf vooral mooi vind.
voor mij is dat iets koeler 7000 tot 10.000 K zolang er voldoende rood en blauw in zit komt dat wel goed.

Planten zijn idd de beste meter maar vak is het lastig later een lamp toe te voegen, tenzij je er gelijk met het ontwerp rekening mee houd.

De 0.5 w/l gaat ook alleen maar op voor T5 met een redelijk spectrum, voor T8,HQI,LED is het gelukkig weer heel anders zo blijft er voor ons wat onzekerheid :mrgreen:

ben benieuwd hoe je nieuwe bak gaat worden :d
toch wel optic white hoop ik ????

BerichtGeplaatst: di 23 jul 2013, 06:48 
Leerling
 Profiel

Bedankt voor jullie reacties...ik blijf het licht toch altijd het meest zenuwslopende vinden ...ik wil niet te weinig, maar zeker niet TEVEEL.....dus denk ik inderdaad dat ik wel goed zit met mijn twee tot drie keer 54W T5 lampen 6500K. Ook ben ik nog aan het twijfelen of het niet toch mooier is om 2 metal halide 150W er boven te hangen ...wat vinden jullie?
De bak is al klaar en staat op mij te wachten in de winkel, was vandaag al even gaan kijken en meteen wat hout uitgezocht, de bak is uiteraard optic white. Ik ga een poging wagen om een bos op de voorgrond te combineren met een berg op de achtergrond te crieeren (het een links en het andere rechts. Ik ben zelf ook erg benieuwd.

Ik zal straks de foto ervan uploaden.

BerichtGeplaatst: di 23 jul 2013, 07:10 
Leerling
 Profiel

[url][URL=http://s1282.photobucket.com/user/MartinWelters/media/20130723_105500_zps589dfc9a.jpg.html]Afbeelding[/url][/url]
Eerste groffe layout van de "bos" kant....slechts een deel van de bak te zien op de foto....

BerichtGeplaatst: di 23 jul 2013, 11:21 
Gezel
 Profiel

Omdat je toch voor volledig nieuwe lampen gaat zou ik voor LED kiezen de te verwachten levensduur van een goede LEd is rond de 10 jaar, daarmee haal je de hogere aanschafprijs altijd weer terug, ik vind LED zeker als je voor powerleds gaat (3 watt uitvoering) ook mooier dan T5 maar das persoonlijk.
Ik kijk altijd wel naar de fabrikant van de LEDs b.v. Cree maakt hele goede LEDs maar die zijn wat meer aan de prijs vandaar dat veel fabrikanten voor goed kopere LEDs gaan.
Oja met LEDs wel kijken dat je goede drivers krijgt LEDS die alleen maar aan en uit kunnen vind ik persoonlijk niet zo goed, met goede drivers kan je per % je lamp in stellen, kan je kleur bepalen en vaak zonsop en ondergang simuleren.
Metal Halid is zonder meer mooi licht vooral om dat je veel schaduw/schitteringen krijgt,maar het blijven kachels die ook licht geven.
T5 prima spul, geeft wat doodslicht vind ik altijd, prijs/kwaliteit is goed, maar op de lange duur winnen de LEDS, T8 is achterhaald en heeft verder geen voordelen zoals HQI nog wel heeft.

Ik vind dat de bomen nog wel wat hoger mogen :roll:

BerichtGeplaatst: di 23 jul 2013, 12:38 
Leerling
 Profiel

Er komt inderdaad nog iets meer hout bij, maar het hout is niet als bomen bedoeld (ik bedoel van die bomen met een echte nep kruin zoals in mijn zoontjes bak...hehe) ....en wat LED betreft zou ik dat graag willen, maar de juiste LED alhier te vinden is onmogelijk puur omdat je nooit weet of het echt of nep is en dan is het beter om bij het oude bekende te blijven.
Ik vind LED en/of HQI inderdaad ook mooier licht geven, voor nu ga ik dan toch voor T5

BerichtGeplaatst: di 23 jul 2013, 12:59 
Gezel
 Profiel

lol jij zit in het land van de LEDS en kan vervolgens geen LEDS vinden die betrouwbaar zijn :)
Maar je hebt groot gelijk als je niet zeker bent van de maker heb je zo maar rommel, ik heb al LEDS gezien die zo maar 50% rendement verliezen in minder dan een jaar of maar een jaar of zo mee gaan, dan is het een hele verkeerde investering je moet het juist van rendement en levensduur hebben.

Als de basis led Cree is of b.v. epistar dan zit de rest meestal wel goed, mijn orphek atlantiks komen ook gewoon uit china :)
alleen het ontwerp en de drivers zijn amerikaans.

ik begreep al zoals je het hout had opgesteld dat het geen boom boom zou worden zoals in de bak van je zoontje :)

Is dit niets voor jouw bak ? http://nl.orphek.com/pr72-planted/ weet niet hoe je met de oppervlakte uitkomt maar het licht benaderd een HQI enorm.
ik heb het e mail adres van de fabrikant mocht je meer willen weten, is een aardige vent die mij enorm goed heeft geholpen met mijn lampen, goede after sales, kreeg voor mijn lampen gratis extra amber leds omdat ik de kleur niet helemaal perfect vond.
De PR 72 heeft geen drivers dus is een aan/uit lamp tenzij je hem op een aquarium computer zet.
Deze club maakt ook goede LEDS http://buildmyled.com/ ook hier krijg je via de mail alle mogelijke support.

maar je mag natuurlijk altijd voor de saaie T5's gaan :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P

BerichtGeplaatst: di 23 jul 2013, 13:55 
Leerling
 Profiel

tjee.....geloof dat ik niet goed opgelet had toen ik rekenles kreeg.....kunnen ze niet gewoon een lamp neerleggen en zeggen "deze is het best geschikt voor jou bak"....

BerichtGeplaatst: di 23 jul 2013, 14:09 
Gezel
 Profiel

lol ja dat zou wel zo makkelijk zijn :) nadeel is dat veel LED lampen nog op zeewater gebaseerd zijn, het zoet loopt een beetje achter, hier wordt zelfs nog T8 gebruikt :roll:

Waar je met LEDS ook erg in moet hebben is de koeling, de meeste zijn met ventilatoren gekoeld en die hoor je dus behoorlijk zeker met kwalitatief mindere lampen, dat is iets wat je mee moet nemen.
De PR 72 heeft een aluminium koel lichaam en heeft dus geen fans nodig, dat kan helpen met de keuze.
Veel buisvormige modellen komen koeling te kort en dat kost veel rendement van je LEDs, er zit nog veel rommel tussen de LED verlichting en vaak zie je dat niet aan de buitenkant.

Een LED of HQI ziet er vind ik wel beter uit in een open aquarium, vind het zonde als je een dichte kap op jouw nieuwe bak moet zetten maar met T5 heb je niet veel keuze.
Warmte opbouw kan ook een argument zijn een LED geeft vrijwel geen warmte af aan de bak een HQI geeft op warme dagen problemen als je niet op past.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]