Het is ma 21 aug 2017, 11:14
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: vragen over aanschaf techniek voor nano cube
BerichtGeplaatst: vr 15 nov 2013, 19:48 
Groentje
 Profiel

Hoi, zoals sommigen van jullie al gelezen hebben wil ik gaan beginnen met aquascaping in een dennerle nano cube 60 of 30, welke van de twee het wordt beslis ik pas in de winkel, maar ik zit echter met een aantal vragen over de techniek voor de cube.

De vragen die ik heb gaan over de volgende onderwerpen:

- filtering
- verwarming
- co2
- verlichting

(ik wil zo veel mogelijk techniek buiten de bak hebben)

filtering:
Ik twijfel over hoeveel filtercapaciteit nodig is, ik heb weleens gelezen dat je 10x de inhoud van je aquarium aan moet houden. Dit zou inhouden dat je voor de cube 60 zoon 500 - 600 liter per uur nodig heb en voor de cube 30 zoon 300 liter per uur dit lijkt me een beetje veel of lig het er aan of ik gebruik ga maken van externe verwarming en een externe co2 reactor?

verwarming:
Ik wil graag externe verwarming hebben alleen kan niks vinden met weinig wattage, het laagste wat ik heb gevonden is er een van 200watt van hydor, zou een overcapaciteit problemen geven of zal het mee vallen?

co2:
Het zou mooi zijn als het vermengen met het water ook extern kan, nu heb ik hier twee oplossingen voor gevonden de sera flora reactor 500 en de atomizer. De oplossing van sera lijkt me ook weer te groot voor mijn aquarium, hij wordt verkocht voor aquariums van 250 - 500 liter. Veder is er nog de atomizer alleen ben ik bang dat ik veel mist in mijn bak krijg en dat dit niet mooi zal zijn. Wat zijn jullie ervaringen en adviezen hier in en eventueel anderen oplossingen.

Verlichting:
Voor verlichting wil ik de aquatic nature solar duo boy 26 watt opzet lampen gebruiken alleen zit ik te twijfelen over hoeveel watt ik nodig ga hebben, er wordt 0.5 tot 1 watt per liter aan geraden op internet voor moeilijkere planten zoals hc en mosjes. Ik denk dat 0.5 watt te weinig zal zijn en 1 watt overdreven veel zal zijn. Ik denk er over na om ongeveer voor 0.75 watt per liter te gaan zal dit goed genoeg zijn?
Om in de buurt van die 0.75 watt per liter te gaan heb ik 2 van deze lampen nodig en dan zit ik er al boven, dit zal denk ik niet echt een probleem zijn zolang ik maar genoeg planten voeding en co2 toedien of denk ik hier fout over?

Dit waren de vragen wel volgens mij, sorry als ik een beetje veel te vragen heb :oops: , wil namelijk ineen keer goed starten dus hoop dat jullie me hier bij willen helpen mocht er meer informatie nodig zijn wat hier niet vermeld staat laat het maar weten dan zal ik die zo goed mogelijk beantwoorden.

groetjes Martijn.

Berichttitel: Re: vragen over aanschaf techniek voor nano cube
BerichtGeplaatst: vr 15 nov 2013, 22:42 
Leerling
 Profiel

Qua filter voor zo'n bakje zou ik kijken naar een Aquatic Nature Flow 200 (of hoger). Zelf geen ervaring mee, maar hoor er vaak positieve verhalen over.

Zelf heb ik met veel plezier jaren deze gebruikt:

http://www.aquarush.be/a-26941292/buite ... -60-liter/

Niet duur, erg stil en gewoon een goed filter inclusief keramische pijpjes (bacterie cultuur) en spons. Ik gebruik nu met 100% tevredenheid een Tetratec EX600 filter.

Ik heb ook de Hydor eth200 externe filter tussen mijn filter zitten. Mocht je deze willen gebruiken dan moet je wel een extern filter zoeken met een minimale slang dikte (die in mijn link is dan NIET geschikt). Is absoluut geen overkill - tijdens verwarmen gaat hij gewoon maar heel even aan.... Perfect apparaat en regelt de temperatuur goed en stabiel.

Als je co2 apparatuur uit zicht wil houden dan is een atomizer eigenlijk de enige optie; hier moet je dan wel weer een geschikt filter voor hebben en minimaal een druk van 3 bar kunnen opbouwen met je co2 drukfles.

Kijk voor co2 eens op:

http://www.aquascaping-blog.com/262/co2 ... o2-systeem

Die verlichting lijkt me prima, maar pas op! Een veel gemaakte fout is teveel licht... 0.5W voor veel planten is 99% meer dan voldoende (misschien zelfs al veel). Belangrijker is voeding voor je planten in de vorm van CO2, makro en micro.

Succes en hou ons op de hoogte van je bakkie :d

BerichtGeplaatst: vr 15 nov 2013, 23:43 
Moderator
Moderator
   Profiel

Waarom dan niet direct een cocoon 7, dan heb je de lamp die je wil , en een hang one filter , als de bak in de woonkamer komt en ga je voor garnalen dan moet er geen verwarming in. ;)

BerichtGeplaatst: za 16 nov 2013, 12:31 
Groentje
 Profiel

mede schreef:
Qua filter voor zo'n bakje zou ik kijken naar een Aquatic Nature Flow 200 (of hoger). Zelf geen ervaring mee, maar hoor er vaak positieve verhalen over.

Zelf heb ik met veel plezier jaren deze gebruikt:

http://www.aquarush.be/a-26941292/buite ... -60-liter/

Niet duur, erg stil en gewoon een goed filter inclusief keramische pijpjes (bacterie cultuur) en spons. Ik gebruik nu met 100% tevredenheid een Tetratec EX600 filter.

Ik heb ook de Hydor eth200 externe filter tussen mijn filter zitten. Mocht je deze willen gebruiken dan moet je wel een extern filter zoeken met een minimale slang dikte (die in mijn link is dan NIET geschikt). Is absoluut geen overkill - tijdens verwarmen gaat hij gewoon maar heel even aan.... Perfect apparaat en regelt de temperatuur goed en stabiel.

Als je co2 apparatuur uit zicht wil houden dan is een atomizer eigenlijk de enige optie; hier moet je dan wel weer een geschikt filter voor hebben en minimaal een druk van 3 bar kunnen opbouwen met je co2 drukfles.

Kijk voor co2 eens op:

http://www.aquascaping-blog.com/262/co2 ... o2-systeem

Die verlichting lijkt me prima, maar pas op! Een veel gemaakte fout is teveel licht... 0.5W voor veel planten is 99% meer dan voldoende (misschien zelfs al veel). Belangrijker is voeding voor je planten in de vorm van CO2, makro en micro.

Succes en hou ons op de hoogte van je bakkie :d

bedankt om het een en ander duidelijk te maken. Ik wil eigenlijk geen hang filter dus die valt zozo al af maar het kan wel uitkomst bieden als je geen plek hebt voor een externe filter. veder lijkt die atomizer wel de beste oplossing lekker klein ben alleen beetje bang voor de mist maar het kan ook wel iets leuks hebben dus denk dat ik daar zozo al voor zal gaan. qua verwarming las ik toevallig dat iemand anders met de zelfde cube de zelfde vraag had gesteld en heb een hoop gehad aan de antwoorden en ben vrijwel zeker dat ik voor de hydor eth200 ga.
veder vindt ik verlichting nog steeds een lastig iets maar kan ook gewoon beginnen met een 26 watt opzetlamp en later eventueel uitbreiden naar een 2de

Johan schreef:
Waarom dan niet direct een cocoon 7, dan heb je de lamp die je wil , en een hang one filter , als de bak in de woonkamer komt en ga je voor garnalen dan moet er geen verwarming in. ;)

de cocoon 7 trekt me niet egt waarom weet ik eigenlijk niet heb gewoon een beter gevoel bij de cube van dennerle. veder komt de cube niet in de woonkamer maar op de slaap kamer daar is het in de winter te koud om zonder verwarming te kunnen

BerichtGeplaatst: zo 18 sep 2016, 06:20 
Moderator
Moderator
 Profiel

Even antwoord op een oud berichtje.

Een mooie oplossing voor eventueel andere die dit lezen.

Een Eheim 2124 http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=17228 met interne verwarming en tussen de slangen een Atomizer en je bent aardig op weg om zo mijn mogelijk techniek in het aquarium te hebben :idea: . Beetje het filter knijpen anders klotst alles je bak uit natuurlijk.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]