Het is do 25 mei 2017, 22:52
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Voor onze sponsor eSha ga ik aan de slag.
BerichtGeplaatst: do 22 mei 2014, 21:07 
Beheerder
Beheerder
   Profiel

Verhaal van Hugo J Smal:

Voor onze sponsor eSha ga ik aan de slag met testset,een waterverbeteraar en voedingsstoffen.

Afbeelding

Ik gebruik hiervoor Mickey’s Palet, mijn vensterbank waar ik in allerlei glazen potjes water-
planten en mosjes heb gezet. In het verhaal „Waterkwaliteit, daar Staat of valt de hobby mee”,
wat eigenlijk een aanzet tot dit verhaal is stelde ik al: „ik ben geen scaper”, en dat onderstreep
ik hier nogmaals. Dit is dan ook geen verhaal over scapen maar over water en hoe de eSha producten
kunnen helpen dit optimaal te houden. (Voor de broodnodige theoretische onderbouwing steun ik op
kennis van dhr. J. Scheerboom, AOC Houten en Drs. Cora Oostendorps onmisbare boekje „Het zuiverste
water”.

Afbeelding

Waterchemie is ook uiterste belangrijk voor Mickey’s palet.Het bestaat immers geheel uit de wonderlijke
stof water. Een probleem in mijn vensterbank is dat watertemperatuur snel kan wisselen. Het verdampt snel
en moet dus met grote regelmaat worden aangevuld.
Een waardevolle eigenschap van water is dat er stoffen als zuurstofgas of koolzuurgas in kunnen
worden opgelost. Vaste stoffen als mineralen Ook vaste stoffen als allerlei mineralen vormen de
voedingsstoffen voor planten en veroorzaken eigenschappen als zuurgraad en hardheid.

Koolzuur en zuurstof zijn uiterst belangrijk voor de Mickey’s Palet bewoners. Koolzuur komt uit de lucht
en uit waterplanten en dieren. In de grote goudvissenkom zwemmen guppy’s. Overdag verdwijnt de koolzuur
omdat deze door de planten wordt opgenomen. Dit is een onderdeel van het proces met de naam fotosynthese.
Planten maken met dit „voedsel” en energie uit zonlicht andere stoffen aan. Tijdens dit proces komt er
zuurstof vrij die opgelost is in het water.
Het zuurstofgehalte en ook die van het het koolzuur kunnen zullen dus overdag sterk schommelen. Het is
overigens goed om te weten dat hoe warmer het water is, des minder zuurstof het kan opnemen.

Anorganische stoffen
In water zitten vele soorten anorganische stoffen opgelost. Voorbeelden hiervan zijn calcium, magnesium,
fosfor, zwavel, chloor, kalium en natrium. Deze hebben invloed op de waterkwaliteit.Heb je te weinig kalium
dan is de plantengroei niet goed. Teveel magnesium en je zit op de gele blaren. Sporenelementen zijn ook
(in kleine hoeveelheden) nodig voor het leven van de Mickey’s Palet bewoners. Hierbij denken we bijvoorbeeld
aan kobalt en mangaan of metalen zoals zink, koper, tin en lood.
De concentratie van opgeloste (anorganische) stoffen noemt men de hardheid van het water. Deze wordt
uitgedrukt in een cijfer met daarachter het symbool DH (Duitse hardheid). Hard water is gunstig voor de
planten en dieren in Mickey’s pallet. Ze hebben de stoffen nodig.
De hardheid, veroorzaakt door alle opgeloste stoffen noemen we de GH (gezamenlijke hardheid). Calcium
en magnesium leveren het grootste aandeel in deze gezamenlijke hardheid. Daarom bedoelt men met GH
meestal alleen de concentratie van deze stoffen.

Zuurgraad
Opgeloste stoffen geven aan het water ook een eigenschap, die men zuurgraad of pH waarde noemt. Water
met een pH die lager is dan 7, noemt men zuur, water met een pH van zeven noemt men neutraal en water
met een pH die hoger is dan 7, noemt men basisch of alkalisch. Grote schommelingen in de zuurgraad zijn
schadelijk voor vissen.
De concentratie van opgelost koolzuur heeft een sterke invloed op de zuurgraad. Als er veel koolzuur oplost
(bijvoorbeeld ’s nachts wanneer vissen en planten ademen maar de laatste geen zuurstof aan maken), zal het
water zuurder worden (en dus de pH lager). Zuur kan echter geneutraliseerd worden met calcium (kalk). Is er
veel calcium in het water opgelost (herkenbaar aan een hoge GH-waarde), dan kan het teveel aan koolzuur
zich binden tot carbonaat en zelfs bicarbonaat en blijft de zuurgraad (pH) stabiel op 7. De KH-waarde neemt
dan wel toe. Bij een lage KH-waarde (minder dan 5), zal de pH echter sterk schommelen. Er is dan immers te
weinig carbonaat voorhanden om een koolzuurstoot te binden tot bicarbonaat. Een KH-waarde van 8 geeft
een stabiele zuurgraad.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan nu de eSha spullen

Het in Maastricht gevestigde bedrijf stelt zelf op http://www.eshalabs.eu eSHa heeft meer dan 40 jaar ervaring
in het ontwikkelen en produceren van: Geneesmiddelen voor siervissen. Supplementen voor tropische vissen.
Middelen tegen algen en slakken. Producten voor groei en gezondheid van planten.
Teststrips voor het bepalen van waterkwaliteit.En het produceren van de bekende producten zoals eSHa 2000®
(tegen schimmels, vinrot & de behandeling van bacteriële infectieziekten), PROTALON 707® (de Anti Algen
behandeling) en de met een prijs bekroonde Aqua Quick Test watertesttrips (eerste en originele 6 in 1 teststrip).
Met eSHa ligt de nadruk altijd op gebruiksgemak en een goede prijs-kwaliteitverhouding.

Al bij het openen van de producten bemerk je dat eSha hier niets teveel of te weinig stelt. De gebruiksaanwijzingen
zijn goed leesbaar, helder en ter zaken kundig en -doende. De eerste test resultaten waren gunstig: C 12 0 mg/l
pH 7,6 KH 3° Gh tussen de 7 en 14 NO2 0 en NO3 10. Na drie dagen en een maal voedingsstoffen toedienen zijn de
uitslagen precies hetzelfde. Precies? Ja zo precies als er met deze teststaafjes gemeten kan worden. Er zijn natuurlijk
manieren van testen die veel nauwkeuriger zijn maar het is belangrijk om jezelf steeds de vraag te stellen: „Hoe
nauwkeurig moet het?” Bij beginnend koihobbyisten zie je vaak grote over nauwkeurigheid dat leidt tot overspannen
zenuwen. Ze meten alles tot op de komma en beginnen vervolgens hun vijver te overvoeren met chemicaliën om de
waterwaarden perfect te krijgen. Uiteindelijk leidt het daar vaak tot heen en weer schommelende waterwaarden met
alle gevolgen van dien voor de vissen.

Wanneer ik naar de plantjes in Mickey’s palet kijk dan zien ze er gezond uit en ze lijken nu flink te groeien. Tot
deze test had ik geen voedingsstoffen toegediend. Natuurlijk is mijn vensterbank geen wetenschappelijke opstelling
en kan ik dus alleen afgaan op mijn eigen subjectieve waarnemingen. Onder het kopje „Waterkwaliteit, daar Staat of
valt de hobby mee”, zal ik hierover verder berichten.

Tekst en foto's Hugo J. Smal

Voor meer informatie over eSha:www.eshalabs.eu of https://www.facebook.com/eSHaLabs

Afbeelding

Afbeelding

Wekelijks vrijdag tot en met zondag van 13:00 uur tot 18:00 uur
Komt u van ver, neem dan even contact met ons op:
(06) 38 37 87 83
Vanuit buitenland:
+31 6 38 37 87 83
Ook geopend op afspraak.

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]