Het is do 17 aug 2017, 09:00
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Filterprobleem
BerichtGeplaatst: zo 28 sep 2014, 11:06 
Groentje
 Profiel

Beste aquascapers,

Voor mijn nano-bakje heb ik een kleine binnenfilter van Aquaone. Onlangs heb ik van deze filter de watten vervangen (nee, niet alles in 1 keer vervangen). Nou heb ik fijne filterwatten aangeschaft (want dit zou ook de fijne deeltjes uit het aquarium filteren). Deze watten heb ik nu circa vier weken in gebruik. Nou loop ik tegen het volgende probleem aan; Na schoonmaken van de filterwatten zitten ze na drie dagen alweer helemaal vol en verstopt. Het gevolg is dat de filteruitstroom heel erg beperkt is en er weinig stroming in de bak zit. Naast het feit dat de voedingsstoffen op deze manier niet goed door de bak verspreid worden, verzamelen alle afvalproducten van de vissen zich hierdoor op de bodem van mijn bakje. Ziet er erg slordig uit en het komt ook tussen de planten te zitten.
Waarom zitten die filterwatten zo snel vol en waar komt dit vandaan en hoe kan ik het verhelpen?
Hebben jullie een oplossing voor dit probleem?

Alvast bedankt voor alle inbreng.

Groet, Joost

Berichttitel: Re: Filterprobleem
BerichtGeplaatst: zo 28 sep 2014, 13:12 
Leerling
 Profiel

Ik gebruik in geen van mijn bakken nog filter watten en zeker geen fijne, alleen course filter media, welke een soort van grof schuim is wat enkel en alleen bedoeld is voor bacteria en dus filter ik niks nakkes nada meer met filter flos. Als er voldoende planten in je bak staan en je bacterien het naar hun zin hebben heb je dat niet nodig. Op mijn buro op het werk heb ik zelfs helemaal niks in de filter, dat beetje poep (als je tenminste niet overvoerd) is extra mest voor je planten en bacterien. Stroming is meer belangrijk dan filteren.

BerichtGeplaatst: zo 28 sep 2014, 13:21 
Groentje
 Profiel

inchina schreef:
Ik gebruik in geen van mijn bakken nog filter watten en zeker geen fijne, alleen course filter media, welke een soort van grof schuim is wat enkel en alleen bedoeld is voor bacteria en dus filter ik niks nakkes nada meer met filter flos. Als er voldoende planten in je bak staan en je bacterien het naar hun zin hebben heb je dat niet nodig. Op mijn buro op het werk heb ik zelfs helemaal niks in de filter, dat beetje poep (als je tenminste niet overvoerd) is extra mest voor je planten en bacterien. Stroming is meer belangrijk dan filteren.

Bedankt voor je reactie. Ik heb even snel gegoogled wat coarse filter media is. Klopt het dat dit een mat is die je onder het gravel legt?
Ik ben ook bezig een volle plantenbak te creëren, maar zover is het nog lang niet. Tevens heb ik maar een klein bakje. Dan is het toch ook lastig om een goede balans in je bak te krijgen betreft de bacteriën?

BerichtGeplaatst: zo 28 sep 2014, 15:01 
Leerling
 Profiel

Neen....niet iets wat je onder je gravel legt, maar in je filter stopt.
Afbeelding
Het filterd grove delen uit je water en geeft veel opervlakte voor bacteria om zich te hechten en te groeien. Je kunt het gerust kleiner knippen, dit verhoogd alleen maar het opervlakteen laat nog makkelijker je water door het filter stromen.

BerichtGeplaatst: zo 28 sep 2014, 15:18 
Groentje
 Profiel

inchina schreef:
Afbeelding
Het filterd grove delen uit je water en geeft veel opervlakte voor bacteria om zich te hechten en te groeien. Je kunt het gerust kleiner knippen, dit verhoogd alleen maar het opervlakteen laat nog makkelijker je water door het filter stromen.

Oh op die manier! Ik snap het. Dat is wellicht ook een goede oplossing voor mij. Ik heb niet zoveel vertrouwen in een lege filter. Volgens mij is de bacteriecultuur dan helemaal beperkt en verzamelt al het vuil zich op de bodem.
Kan ik die fijne watten ook kleiner knippen dan de maat van de wattenhouder? Of verdwijnt daarmee het effect van de filterwatten?

Bedankt voor de tip.

Gr Joost

BerichtGeplaatst: zo 28 sep 2014, 15:18 
Groentje
 Profiel

inchina schreef:
Afbeelding

Oh op die manier! Ik snap het. Dat is wellicht ook een goede oplossing voor mij. Ik heb niet zoveel vertrouwen in een lege filter. Volgens mij is de bacteriecultuur dan helemaal beperkt en verzamelt al het vuil zich op de bodem.
Kan ik die fijne watten ook kleiner knippen dan de maat van de wattenhouder? Of verdwijnt daarmee het effect van de filterwatten?

Bedankt voor de tip.

Gr Joost

BerichtGeplaatst: ma 29 sep 2014, 02:42 
Leerling
 Profiel

Als filterflos (die witte watten) kleiner knip en dus ruimte er tussen laat zal het helpen met de doorstroom, maar als je het weer op elkaar pakt, dan zal het weer hetzelfde zijn als voorheen (misschien zelfs erger, omdat wij graag lekker veel in onze filter proppen).
Als je toch filterflos wilt gebruiken, laat het dan heel (niet knippen dus) en doe er dan een dun laagje in of doe een voorfilter op je inlaat of voor je "hoofd" filter zodat je die vaker kunt schoonmaken en daarmee je "hoofd" filter met rust kunt laten.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]