Het is wo 24 mei 2017, 18:41
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Algen explosie ( foto's)
BerichtGeplaatst: di 22 mei 2012, 18:45 
Groentje
 Profiel

Hallo beste leden,

Ik heb een juwel rio 125 nu twee weken draaien en ik heb echt ernstige algen problemen.
Ik snap dat bij de opstart algen normaal zijn maar dit heb ik in al mijn bakken nog nooit gehad, zowat alle algen soorten zijn te zien: draadalg ( variërend van langsliertig dun tot kortsliertig stoffig) bruinalg (kiezelalg) op de ruiten en planten, blauwalg op voorgrond plantjes. Wat kan ik hier tegen doen?

Waterwaardes gemeten met sera druppel test:

-ph= 7
-gh=8
-kh=5-6
-nh4/nh3= 0
-no2=0
-no3= 10mg/l
-po4= 0,25 mg/l

-Temperatuur: tusen de 24-25,3 graden
- Verlichting : 2x t5 28watt , stond de eerste twee weken 8 uur aan, nu sinds 1 dag 9 uur.
- Co2 voeg ik toe, hoeveel weet ik niet? Ik heb zo'n indicator erin hangen die bijna altijd blauw is ( dus te weinig co2) af en toe is hij groen op het einde van de dag, toch lijkt het alsof ik redelijk wat toevoeg vandaar dat ik niet hoger durf te gaan. Ik voeg co2 toe via een glazen diffuser.
-Netto inhoud van de bak zal rond de 105 liter zijn, 50 cm hoog.

Wat ik toevoeg aan voedingsstoffen:
- 1 x per week profito (net iets minder dan voorgeschreven hoeveelheid).
- Met easylife fosfo en nitro heb ik de no3 en po4 bemest tot de huidige waardes.
- Easlife ferro heb ik een keer toegevoegd volgens de voorgeschreven hoeveelheid, maar daarna niet meer omdat er ook ijzer in profito zit.
- 2ml easy carbo per dag, sinds vandaag 4 ml tegen de algen.

Ik heb nog geen waterverversing gedaan. Tevens heb ik de nitraat spons uit de filter gehaald maar de koolstofspons zit er nog in. De planten doen het redelijk tot goed. De achtergrond planten zoals
Rotala rotindifolia green en Rotala rotindifolia (rode variant) groeien als kool. De langzaam groeiende planten zoals javavaren en crypto's wendtti green en brown leken eerst goed te groeien maar nu worden ze helemaal bruin door de bruinalg(of een andere aanslag) en zitten onder de draadalg. De voorgrond planten Hemianthus callitrichoides doen het redelijk, begint langzaam een dicht matje te worden maar er zit blauwalg en ook wat draadalg op. Verder heb ik nog twee pas toegevoegde voorgrond planten waar ik nog geen oordeel over kan doen omdat ze er pas sinds een week in zitten.

Maar hoe moet ik nu te werk gaan? Alg handmatig verwijderen? Of zo laten? Ik heb geen idee maar wil er in ieder geval snel vanaf ( in iedergeval dat het niet meer zo overheersend is als nu).

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat iemand me kan helpen,

Mvg Bart.

Berichttitel: Re: Algen explosie ( foto's)
BerichtGeplaatst: di 22 mei 2012, 19:14 
Beginner
 Profiel

misschien is een eerste waterverversing goed, weet niet of je dat in die twee weken gedaan heb=> zo niet, ik zou het doen, kan je gelijk de ergste algen mee afhevelen. beetje vrijven, blauwalg en je bruin alg opt zand kun je zo afhevelen.

de t5 verlichting is nieuw neem ik aan?
zie je dat die rotala's die snelgroeien mooi blijven? of gelig/ wazig/ gaatjes?

misschien wat meer snelgroeiende planten(waterpest,vallisneria,cabomba etc.) erin, die goed voedingstoffen opnemen, kan zijn dat er misschien voedingsoverschot is, maar ja je voegt ook niet echt veel toe zie ik.
je lage co2 gehalte zou ook een oorzaak kunnen zijn misschien. wat is het set waarje mee toevoeg? zon fles waar je zelf moet doseren? dat langzaam de disfussor vol met water loopt zodat je co2 oplost?

je zou ook kunnen proberen je po4 wat te verhogen nog. po4-no3 moet ong 1:16 zijn. dus dan zou je fosfaat nog wat omhoog mogen...denk ik

je kan ook easycarbo gericht dmv spuitje op algen spuiten, werkt goed!
en idd flink wat van doseren, ik zit ook altijd wat over de max eigenlijk.

BerichtGeplaatst: di 22 mei 2012, 20:00 
Beginner
 Profiel

misschien ook je profito en ferro verhogen
te weinig voeding met veel licht en te kort aan co2 geeft ook algen

BerichtGeplaatst: di 22 mei 2012, 23:30 
Moderator
Moderator
   Profiel

Bij een volledig nieuwe opstart, is het goed om héél voorzichtig te zijn met voeding vooral nitraat en fosfaat , die twee laatste zou ik volledig stoppen, en zelfs grotendeels uit het water halen met een verversing.

De NO3 en PO4 waarden die je nastreeft zijn prima voor een gerijpte plantenbak, maar doordat er nu weinig planten in zitten en deze zich nog aan het zetten zijn, zou ik doseren naar vraag. Nu zit je met een voeding overschot waar de algen van profiteren.

Gezien er nog geen dieren in zitten kan je met EC zwaar overdoseren, en als het kan je CO2 nog wat verhogen, als je HC matje om voeding begint te vragen , zou ik een beetje ferro toevoegen, begint de groei te stagneren , kan je rustig aan terug voeding geven.

allé zo zou ik het doen ;) succes !

BerichtGeplaatst: wo 23 mei 2012, 06:14 
Groentje
 Profiel

Ik denk ook dat ik te vroeg begonnen ben met voeding te geven, helaas.
Ik ga het dus als volgt aan pakken:

- Misschien dit weekend een deel van het water verversen ( doe ik liever niet maar mocht het erger worden dan doe ik het).
- Easy cargo over doseren en co2 hoger zetten.
- Met de overige voeding pas beginnen als ik merk dat de planten niet meer goed groeien.

Dit zou dus een oplossing moeten bieden?

BerichtGeplaatst: wo 23 mei 2012, 08:06 
Moderator
Moderator
   Profiel

Zo zal je het zeker onder controle krijgen, probeer ook zoveel mogelijk alg weg te zuigen en langs de kant te verwijderen , dan moet je daar al niet meer zitten op zien :P zo dramatische is het uiteindelijk helemaal nog niet, je zit nu wat met die typische opstart perikelen. Het feit dat je HC mat al zo goed gegroeid is voorspelt veel moois :)

BerichtGeplaatst: wo 23 mei 2012, 20:01 
Groentje
 Profiel

Heej bedankt voor je reactie!

Het is sinds gister erger geworden, bladeren zitten onder dus het wordt tijd om vrijdag de bak eens met de hand zo goed mogelijk alg vrij te maken. Tot die tijd voer ik de co2 op en overdoseer ik easy carbo. Vandaag werd eindelijk de indicator in de bak groen dus dat betekend dat er genoeg co2 in zit. Dus vanaf nu niks meer toevoegen op co2 en EC na?

mvg Bart.

BerichtGeplaatst: wo 23 mei 2012, 22:16 
Moderator
Moderator
   Profiel

Inderdaad ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]