Het is zo 23 jul 2017, 23:40
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Draadalg in bak
BerichtGeplaatst: zo 28 apr 2013, 08:49 
Groentje
 Profiel

Beste lezers,

Ik heb last van draadalg in mijn bak. Dit is voor het eerst dat ik deze alg in mijn bak tegenkom.
Lange groene slierten op mijn hout en javamos, de rest van mijn snelle groeiers blijven redelijk onaangetast.

Wat pas ik toe in mijn bak:
---CO2 (Ph 6.9) computergestuurd.
---Vertichtingsduur is 11 uren continu.
---Voedinsstoffen d.m.v. EI.
---Watertemperatuur stabiel op 24 C.
---Goede doorstroming en afzuiging d.m.v. 2 externe filters (1 biologisch en 1 mechanisch).
---Algeneters (Oto's en Siamensis) en Japonica's. Maar vreten het nauwelijks weg.

Wat zou ik kunnen overwegen?

Groet, sjakie

Berichttitel: Re: Draadalg in bak
BerichtGeplaatst: zo 28 apr 2013, 20:10 
Groentje
 Profiel

Ik zou de verlichtingstijd verkorten.

BerichtGeplaatst: ma 29 apr 2013, 07:17 
Leerling
 Profiel

Citaat:
Draadalg
Draadalg komt in het aquarium in allerlei vormen voor: kort, lang, zacht, hard, wollig, … De oorzaken zijn voor de meeste draadalgen hetzelfde, alsook hun bestrijding.

Wat is de oorzaak van draadalgen?
De meest voorkomende oorzaken van draadalgen zijn:

■Een laag CO2 gehalte in het aquariumwater (in 90% van de gevallen is dit de oorzaak!);
■Te voedselarm water (CO2, NO3, PO4, micro-elementen, …);
■Slechte watercirculatie kan in sommige gevallen leiden tot draadalg: de CO2 bereikt in dat geval de planten niet of moeilijk.
Hoe bestrijd je draadalgen?
Voor het bestrijden van draadalg geldt “beter voorkomen, dan genezen”. Zorg ervoor dat je CO2 optimaal is, alsook alle voedingsstoffen (zowel de macro-elementen, als de micro-elementen). Vergeet ook niet dat je aquariumverlichting de vraag naar voedingsstoffen bepaalt. Een gemakkelijke oplossing kan dus het terugschroeven van de lichtintensiteit zijn.

Zorg verder ook voor voldoende stroming doorheen je hele bak zodat er geen “dead spots” ontstaan en al je planten voldoende voeding krijgen, ook de voorgrondplantjes. Verwijder manueel zoveel mogelijk draadalg met behulp van bijvoorbeeld een tandenborstel en haal aangetaste blaadjes uit het aquarium.

Garnalen lusten bepaalde draadalgen. Verder kan Flourish Excell of Easy-Life EasyCarbo helpen, zeker in grotere hoeveelheden

BRON:
http://www.aquascaping-blog.com/draadalg

Zoals je kan lezen wordt ook hier gesproken over de verlichting. Ik zou eens beginnen met 8 uur of 9.

BerichtGeplaatst: di 30 apr 2013, 09:52 
Groentje
 Profiel

Bedankt voor de reacties.

Ik ga de verlichtingsduur een uurtje minderen.
Mocht dit onvoldoende werken, doe ik ook mijn led verlichting uit en ga easy carbo toevoegen.

Groet, Sjakie

BerichtGeplaatst: di 30 apr 2013, 13:19 
Leerling
 Profiel

Alg...altijd zo'n rot ding die bijna niemand graag in zijn scape ziet....toch heeft een ieder er wel eens om meerdere keren last van .... LICHT/ CO2/ VOEDING/ STROMING...het alom bekende evenwicht vinden in je bak ...ik wil dat ook telkens berijken maar met een kleinere bak blijft het moeilijk om het ook te behouden, verlichting verminderen, CO2 verhogen, extra carbo wil nog wel eens helpen om van die alg af te komen ook plantvoeding niet overdrijven en de visjes kunnen vaak ook met ietsie minder. Het voelt soms alsof je een verloren strijd leverd maar dit maakt onze hobby ook weer interresant en geduld is een schone zaak.

Bij mij begint die verdraaide lelijke zwarte penceel alg zich weer eens te laten zien...niet echt veel maar hij zit ook een beetje op de Utricularia en daar houd ik al helemaal niet van eens te meer omdat de plantjes nog niet goed gesetteld zijn...ik heb mijn Amano garnalen er twee weken geleden uit gehaald omdat die teveel de planten eruit woelden en ga deze er ook pas weer inzetten als de HC en UG een mooi matje hebben gevormt, wel zitten er een paar tijger garnaaltjes in (jonkies uit een ander bakje) maar die zullen niet veel doen aan mijn penseeltjes....ach, het zal wel weer goed komen.

BerichtGeplaatst: zo 12 mei 2013, 02:22 
Beheerder
Beheerder
   Profiel

Hoe gaat het nu met je bakje...?

Wekelijks vrijdag tot en met zondag van 13:00 uur tot 18:00 uur
Komt u van ver, neem dan even contact met ons op:
(06) 38 37 87 83
Vanuit buitenland:
+31 6 38 37 87 83
Ook geopend op afspraak.

BerichtGeplaatst: di 21 mei 2013, 19:56 
Groentje
 Profiel

Ben inmiddels weer een paar weekjes verder en zie de draadje op diverse plaatsen de kop op steken.
Na ff zoeken op het net lijkt deze draadalg erg op een soort kluwalg. Het zit hoofdzakelijk vastgewikkeld in mijn Riccia en helaas ook in mijn HC.
Het is groenig van kleur en probeer het zoveel als mogelijk op een sate stokje te rollen, alleen kom ik er niet onderuit met deze methode ook delen van de Riccia of zoden HC mee te trekken. Echt balen dus :(

Ik heb een algenwerend middel (alg exit van easy life) na mijn wekelijkse waterverversing toegevoegd, maar blijkt niet te werken.
Ook de verlichting inmiddels teruggeschroefd naar 10 uurtjes (7.00 - 12.00 /rustperiode/ 15.00 - 20.00)
Ik heb begrepen dat de lichten vroeg in de ochtend aan moeten..... en om 's avonds ook plezier van mijn bak te hebben, heb ik deze rustperiode overdag ingelast (ben dan toch niet thuis) om vervolgens niet teveel uren licht te krijgen.

Het is mij wel opgevallen, dat het probleem aan één kan van de bak erger is dan aan de andere kant. Aan de 'erge' kant staan dan ook mijn Riccia en HC. Misschien dat deze algensoort zich hier makkelijker in kan hechten......

Heeft iemand nog ideeën? Alle raad is welkom.
Misschien dat er iemand hetzelfde heeft gehad (draad/kwuwalg) en dit inmiddels op een bepaalde methode heeft opgelost?

Xtra info:
wekelijks hanteren van EI
Automatisch CO2 systeem
pH 6,9
Verlichtingsduur 10 uren (Color plus + Plant)
RGB ledstrip (ca. 2 uurtjes om zonsopkomst en ondergang na te bootsen, gelig licht)
Watertemperatuur 24C
Deels voedingsbodem, geheel bedekt met goed gewassen grind (Reebruin, Dennerle)
Gebruik van Kienhout
Gebruik snelle groeiers, gemiddelde groeiers en langzame groeiers.

Vissenbestand:
Algeneters (oto's, Siamensis, Japonica,s) maar eten het niet weg.
Regenboogvissen en Danio's

Wie weet raad?

Groet, Sjakie

BerichtGeplaatst: di 21 mei 2013, 22:06 
Groentje
 Profiel

Bij mij verdween het door meer CO2 toe te voegen, zit nu ong. op 6.4

BerichtGeplaatst: wo 22 mei 2013, 09:32 
Leerling
 Profiel

Hoeveel Watt per liter heb je?
10 uur zou OK moeten zijn bij 0.5 tot 1 Watt per liter maar ook de afstand van je lampen tov het water opervlak heeft invloed (hoe meer Watt, hoe hoger je de lampen kunt hangen wat ook weer een betere spreiding van het licht geeft)
Veel licht vraagt veel CO2 en soms kun je niet genoeg CO2 aanvoeren als het licht te veel is (licht = Watt + aantal uren)

BerichtGeplaatst: wo 22 mei 2013, 19:12 
Groentje
 Profiel

inchina schreef:
Hoeveel Watt per liter heb je?
10 uur zou OK moeten zijn bij 0.5 tot 1 Watt per liter maar ook de afstand van je lampen tov het water opervlak heeft invloed (hoe meer Watt, hoe hoger je de lampen kunt hangen wat ook weer een betere spreiding van het licht geeft)
Veel licht vraagt veel CO2 en soms kun je niet genoeg CO2 aanvoeren als het licht te veel is (licht = Watt + aantal uren)

Even antwoord op de wattage per liter.

Berekening:

2 x (t5) 54W = 108W totaal.
Inhoud aquarium = 240 liter.

108 (Wattage) : 240 (liters) = 0,45 W/L
.
Afstand lampen vanaf waterspiegel is ongeveer 10 cm.

Mocht dit op een of andere manier met het aantal watt per liter te maken hebben, kan het plaatsen van reflectoren helpen of moet ik het dan heel anders aanpakken?
Ik heb deze bak zo gekocht, ga er ook automatisch van uit dat de verlichting/wattage voor deze bak geschikt zou moeten zijn........

Of moet ik iets met de CO2 doen?
pH verlagen of verhogen?

Groet, Sjakie

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]