Het is di 23 mei 2017, 19:39
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Draadalg in bak
BerichtGeplaatst: do 23 mei 2013, 04:25 
Leerling
 Profiel

beetje weinig licht....maaruh...hoe doen je planten het? en dan bedoel ik niet de snel groeiers ....als je bv HC of Glosso hebt zul je al snel zien dat deze niet lekker de breedte ingaan als er te weinig licht en/of te weinig CO2 is (de CO2 kan ook beinvloed woden door de stroming in je bak)
Als je planten beter groeien kunnen ze ook beter de strijd aan tegen alg (tis die balans vinden)

BerichtGeplaatst: do 23 mei 2013, 13:57 
Groentje
 Profiel

Mijn HC heeft veel hinder van deze alg, maar groeit nog al is het niet al te snel.
Middelsnelle groeiers, o.a. Pogostemon helferi ontspringen tot nu toe de dans, maar zie wel de eerste tekenen van draadjes.
Snelle groeiers hebben uiteraard minder te lijden, maar ook deze hebben wat alg draadjes.
Alleen de Riccia zit vol gegroeid (groeit redelijk snel maar is een compacte plant qua structuur).

Ik heb een CO2 indicator in mijn bak hangen als xtra controle of er voldoende CO2 in mijn water wordt opgelost.
Deze kleurt donkergroen, hetgeen wil zeggen dat er voldoende CO2 aanwezig is.

Zou mijn verlichting te weinig zijn ?

Heb je (of iemand anders) concrete oplossingen/verbeterpunten om dit te verhelpen en vooral mijn langzame groeiers een groei impuls te geven en zodoende de aanwezige draad-/ kluwalg een halt toe te roepen?

Groet, Sjakie

BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013, 07:28 
Leerling
 Profiel

Helaas is er geen kant en klare oplossing voor alg problemen (behalve dan als je plastic planten, nep vissen in je bak doet en lekker veel chloor erbij doet...met garantie geen alg te zien) ... elke bak is anders ook al hebben ze dezelfde afmetingen er is altijd wel wat anders.

Ik heb 3 bakken en de bakken met de minste (zeg maar geen alg behalve een beetje bruin alg) zijn de bakken waar ik LED verlichting boven heb...ga dit dus ook doen met de andere bak...het schijnt namenlijk dat LED geen UV-licht afgeeft en dat vinden algen niet zo leuk (moet ik er wel bij zeggen dat LED verlichting hier geen drol kost)

BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013, 08:08 
Moderator
Moderator
   Profiel

Draadalg is wel een van de lastig. Ik heb er na een vakantie eens last van gehad in men bak. Zoveel mogelijk weghalen, CO2 verhogen en stevig Easy Carbo toevoegen heeft toen geholpen.

BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013, 18:12 
Groentje
 Profiel

inchina schreef:
.....het schijnt namenlijk dat LED geen UV-licht afgeeft en dat vinden algen niet zo leuk.....

Ik heb lampen van Dennerle, waarvan ze menen dat deze voorzien zijn van een UV-werend folie...........
Wat hier de waarheid van is laat ik maar in het midden.

Wat betreft de LED verlichting ben ik nog in de afwachtende fase. Zo lang is deze nog niet op de markt en weet hier ook nog niet precies de voor- en nadelen van dus wacht nog ff op toekomstige (door)ontwikkelingen.
Een UV lampje bij het filter o.i.d. wordt ook wel eens gesuggereerd, goed tegen algenontwikkeling te werken.
Maar aan de andere kant blijken de bacteriecultuurtjes, welke hard nodig zijn voor het biologisch evenwicht, hier ook het lootje van te gaan leggen.

Dus wat is wijsheid betreft gewone TL (8 of 5) versus LED?
En welke is preventief beter te gebruiken om algjes minder kans te geven, terwijl de plantjes optimaal tot fotosynthese over kunnen blijven gaan?

Groet, Sjakie

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]