Het is wo 20 sep 2017, 11:57
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Oplossing Baardalg
BerichtGeplaatst: zo 13 jul 2014, 14:07 
Groentje
 Profiel

Hallo allen,

Ik heb in mijn bak in 3 jaren nog nooit last gehad van welke alg dan ook, totdat er enkele maanden geleden wat water van de aquariumzaak mee in mijn aquarium terecht is gekomen via een aankoop. Baardalg begon als een gek te groeien, overal zaten plukken langs de randen van de varens e.d.
De bekende oplossingen (belichting terugbrengen, meer CO2, betere circulatie etc) hielpen helemaal niets, totdat ik op internet een berichtje trof, waarbij iemand de dagelijkse Easy Carbo hoeveelheid via een spuitje direct op de alg spoot.
Dat heb ik ook gedaan. Heel langzaam klein beetje druk op het spuitje en dan zie je een constant stroompje/wolkje uit het spuitje lopen. Omdat de hoeveelheid Easy Carbo per dag gering is, kost het afhankelijk van je bak 1-2 weken voordat alle algplekken zijn bezocht. Maar dan: een ongelooflijk resultaat. Na 1 dag wordt de alg fel rood (zodat je weet waar je al geweest bent). Daarna binnen enkele dagen verschrompelt de alg en na 1 week is het ....WEG!

Mijn bak is inmiddels weer brandschoon. De planten hebben zelf niet geleden.

Graag deel ik deze tip bij baardalg. Weet niet of het werkt bij andere alg soorten want die heb ik gelukkig niet. Omdat baardalg erg hardnekkig is, sluit ik goede resultaten met andere soorten alg zeker niet uit.

Groet, RemcoR

Berichttitel: Re: Oplossing Baardalg
BerichtGeplaatst: do 24 jul 2014, 10:39 
Groentje
 Profiel

Mooi topic :)

----------
James

Berichttitel: Re: Oplossing Baardalg
BerichtGeplaatst: vr 25 jul 2014, 08:33 
Leerling
 Profiel

Easy Carbo of Excel (Glutaraldehyde) werkt fantasties op rood alg, maar wel uit kijken met mossen zoals Riccia en Pellia en planten zoals Valisneria en ook Monte Carlo houden er niet zo van. Zo zullen er vast nog een paar zijn waar je niet zomaar meteen met Glutaraldehyde aan moet gaan.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]