Het is do 24 aug 2017, 05:40
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Blauwe Alg
BerichtGeplaatst: do 31 jul 2014, 08:42 
Groentje
 Profiel

Beste Zit al een paar maanden met blauwe alg en krijg hem niet weg.Nu aquarium is 710 enkel water en filter is 120 L enkel water. Eerst hebben er Discussen in geweest maar sints een maand zitten er een 100 tal garnaaltjes , 30 kegelvlekjes en 30 sterbai in ooit ééns zes in gezet en nu een 30 hebben.Planten krijgen alles wat ze nodig hebben + Co2 en Carbo.Normaal ververs ik iederen week 220 L water en heb nu ongeveer 3 weken niet ververst om te zien of ik niet te veel ververs nu.Pas ook Kalmiumnitraat en kaliumfosfaat toe.Dit staat nog niet op pijl.Bak staat vol planten en groeien als zot.
Raar maar waar.Wie kan mij nog helpen aub.Ik ben wel geen beginnenling maar weet het niet meer.Watertemperatuur in nu 23 gr en stijgt niet veel want word gekoeld met waterkoeler.Mvg Chris

Berichttitel: Re: Blauwe Alg
BerichtGeplaatst: vr 01 aug 2014, 09:11 
Leerling
 Profiel

Blauwalg is normaal gesproken een tekort aan NO3 en/of een een vervuilde (minder werkende) filter. Meer NO3 (KNO3 bijvoorbeeld) zal het met de tijd opruimen, je kunt ook wat KNO3 oplossen in water en dat op de alg spuiten met een druppelaar of spuit.
Als je planten groeien zullen ze ook meer voeding nodig gaan hebben dus zul je langzaam aan ook meer in je tank moeten dumpen. EI methode is hier lekker makkelijk voor maar je zult dan zeker 1 X per week 50% water moeten verversen (of 2 X 40%) ....niet makkelijk met zo'n grote bak.... :P

BerichtGeplaatst: vr 01 aug 2014, 09:35 
Groentje
 Profiel

He Martin wat is de EI methode aub.Filter is een bioloog mag je toch niet veel aankomen heb ik toch altijd gelezen enkel de wat vervangen.Ik probeer een No3 van 9 en een Po4 van 0.80 en volgens de redfield zou ik dan geen blauwe alg mogen hebben.Dit zijn mijn waardes nu:

Ph 6.8
Kh 2.352
Gh 6
Ammonnia 0.10
NH3 0.121
NH4 0.129
NO2 0
NO3-N 2.0
No3 8.86
PO4 0.36
Fosfoor 0.11736
Fe 0.21
Watertemperatuur 23 a 24 gr word gekoeld
Mvg
Chris

BerichtGeplaatst: vr 01 aug 2014, 13:44 
Leerling
 Profiel

Redfield heeft het over verhoudingen, maar als je niet genoeg voeding voor je planten in je bak mikt maakt verhouding ook niks meer uit. EI methode is ontwikkeld door Tom Barr en is super makkelijk. Het gebruikt chemicalien die je ook in je tuin gebruikt en op ongeveer dezelfde manier alleen hier houdt je elk poeder (droog zout) apart en geef je dit een paar keer per week in de hoeveelheid welke jou bak nodig heeft.
Op deze website ( http://www.thenutrientcompany.com/aquarium/calculators/ ) kun je een EI calculator vinden en hier kun je het spul ook meteen bestellen, denk er wel aan dat dit een basis calculatie is en je na een tijd soms meer moet/mag gebruiken (ik gebruik zelf bijna 2.5X het gecalculeerde omdat ik een nogal fors beplante sla bak heb)....niet bang zijn dat je teveel gebruikt maar eerder andersom.

BerichtGeplaatst: vr 01 aug 2014, 13:53 
Leerling
 Profiel

O ja...had ik ook al verteld dat EI zo ver ik weet ook de meest goedkope manier is...100x goedkoper dan vloeibare plantvoeding wat uiteindelijk (bijna) hetzelfde is.

BerichtGeplaatst: zo 03 aug 2014, 12:24 
Groentje
 Profiel

He planten voeding zal het niet aan liegen werk ook zo alleen dat het bij mij PPS-Pro heet en is de tweede hoeveelheid niet te veel plantenvoeding in doen.
Planten groeien zeer goed maar de blauwe alg begint te minderen. is de 3 week dat ik geen waterverversing heb gedaan.
Dus denk ik dat ik te veel waterverversing heb gedaan.

Ph 6.8
CaCo3 43
KH 2.408
GH 5
Amonnia 0.13
NH3 0.1573
NH4 0.1677
No2 0
No3-n 1.7
No3 7.531
Po4 0.38
Fosfoor 0.12388
Fe 0.17

Toevoegen Kaliumnitraat 26.2
Kaliumfosfaat 6.6
Mvg Chris

BerichtGeplaatst: zo 03 aug 2014, 14:05 
Leerling
 Profiel

Wauw...ik heb nog nooit zo'n precieze metingen gezien (KH 2.408)...wauw...ik kom niet verder dan KH van 4 of 5....maar goed, buiten dat zijn de meeste metingen met een test setje welke je koopt in je aquariumwinkel absoluut niet accuraat en ook onnodig. Het enige wat ik ooit meet is KH (om te weten hoeveel mijn pH naar beneden moet, of te wel, of er voldoende CO2 de bak in gaat) en pH (bij het opstarten alleen dan nog het nitriet gehalte).
Met de EI methode is dit ook totaal overbodig want je zorgt er gewoon voor dat er altijd voldoende voeding aanwezig is ten alle tijden en om deze rede reset je eens per week je aquarium met een waterwissel van 50%.....een 50% waterwissel is in een high tech aquarium altijd zinvol, wacht nooit te lang met dit, het maakt niet uit welk merk of soort bemesting je gebruikt.
Voor de rest houdt je bak schoon waft de bodum met je hand zodat losse (rottende) delen rondzweven en zuig deze weg tijdens je waterwissel, dit helpt om de ammonia laag te houden.

Groeten uit China, Martin

BerichtGeplaatst: zo 03 aug 2014, 15:54 
Groentje
 Profiel

He Martin 50 % verversen kan ik niet werk met osmo water en kan maar 220 L per week verversen en voeg alles zelf toe.vat is maar 220 L.
Daarom moet je meten dat je kan zien wat de waterwaarde zijn en hoef je niet elke week te verversen.
Nu metingen doe ik met een Fotometer.
Gaat heel juist.
Blauwe alg legt stil aan het lootje en wachten nog even af.
Mvg Chris

BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2014, 02:36 
Leerling
 Profiel

Is het kraanwater dan zo slecht waar jij woont? De meeste mensen die RO water gebruiken doen dit omdat hun kraanwater te veel TDS bevat of veeeel te hoge GH heeft en dan nog mengen ze vaak RO met kraanwater.
Gelukkig heb ik hier heeeeeeeeeel zacht water met een TDS van 50-60 en dus voeg ik een KH booster toe om mijn KH op 4-5 te houden.

BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2014, 10:23 
Groentje
 Profiel

Ben je helemaal overnieuw begonnen met het opstarten van het aquarium?
Blauwalg is vaak een opstart alg. Is ook dol op silicaten die te vinden zijn in zandbodems en bepaalde steensoorten, maar kan ook in kraanwater en osmose water zitten.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]