Het is vr 26 mei 2017, 14:07
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Algemene info over garnalen houden.....
BerichtGeplaatst: wo 16 feb 2011, 14:31 
Beheerder
Beheerder
   Profiel

Hieronder wat algemene info om garnalen te houden.

Het aquarium:

De meeste dwerggarnalen kunnen al in een aquarium vanaf 20L. De garnalen zijn echte groepsdieren, ik adviseer daarom om een groepje van 10+ in het aquarium te doen. De garnalen zijn dan minder schuw, en planten vaak makkelijker voort.

Beplanting:

Garnalen houden van mossen, bijvoorbeeld javamos en een mosbal. De garnalen kunnen zich erin verstoppen na een verschaling, er blijft voedsel in het fijne mos hangen. Verder raad ik een aantal snelgroeiende planten als hoornblad aan. Doordat deze planten snel groeien nemen ze het nitraat uit het water op. Ook is het fijn om drijfplantjes te hebben, zodat het licht enigszins gedimt wordt. Kroos is hiervoor een goede optie, doordat het zo snel groeit neemt het ook nog eens veel nitraat op uit het water.

Bodemsubstraat:

Als bodemsubstraat adviseer ik fijn grind, bij voorkeur zwart omdat hierop de kleur van de meeste garnalen het mooist tot uiting komt. Dit hoeft echter niet, ook op grof grind is het best mogelijk garnalen te houden, ik heb dit zelf ook. Zorg er dan wel voor dat de (jonge) garnalen voldoende voedsel tot hun beschikking hebben. Ook is het mogelijk zand als substraat te gebruiken, pas er dan wel voor op dat dit niet dichtslibt. Tot slot is het mogelijk geen bodemsubstraat te nemen. Zorg dan wel voor een hechtingsplaats voor bacteriƫn.

Verwarming/ koelen:

Verder zou ik een thermostaat in de bak plaatsen, zelf heb ik deze rond de 23 graden afgesteld. Wanneer het buiten weer warmer wordt haal ik vaak de stekkers van de thermostaat eruit, het water koelt 's nachts dan niet teveel af, en toch ontstaat er een natuurlijke afkoeling van het water in de nacht.
Pas ervoor op dat het water in de zomermaanden niet te warm wordt, boven de 28 graden is voor de meeste dwerggarnalen niet prettig meer. Probeer het water dan te koelen door middel van bijvoorbeeld een ventilator over het oppervlak te later blazen.

Filtering:

Er kan gekozen worden voor mechanische filters en/ of luchtfilters. Ik gebruik zelf beide manieren apart in verschillende bakken, maar filter over het algemeen over een sponsfilter op lucht. Dit heeft als voordelen dat er geen garnalen vermalen kunnen worden in het filter, en op de sponsen is veel lekkers te vinden voor de garnalen.

Voeren:

Er zijn verschillende soorten voer in de handel voor garnalen. zelf gebruik ik voer van Tetra, JBL, mix ik verschillende andere voertjes door elkaar, konijnen korrels, verschillende groentes als spinazie, doperwten, komkommer, beukenbladeren en tot slot babyvoeding.
Garnalen overvoeren is heel makkelijk, ik hanteer daarom de volgende regel: wanneer de garnalen niet binnen 15 min bij het voer zijn, voer ik 1-2 dagen niet. Er is dan nog voldoende voer in de bak aanwezig.
Pas er bij het voeren van groenten wel voor op dat resten niet langer dan 24 uur in het aquarium blijven liggen. Het water wordt dan extra belast met de rotting van het voer.

Medebewoners:

Er kunnen best vissen gehouden worden bij garnalen, echter niet al te grote vissen. Zo groot als het bekkie is, zo groot stuk eten kan een vis naar binnen werken. Liever ook geen jagers, met name cichliden, deze zien een (net verschaalde) garnaal als een smakelijk hapje. Wanneer de bedoeling is dat alle jonge garnalen niet opgegeten worden, geef ik het advies geen vissen bij de garnalen te plaatsen.
Wanneer men twee of meer soorten garnalen bij elkaar wil plaatsen, let er dan wel op of deze soorten niet kruisen. Vaak zijn de nakomelingen van een kruizing een saaie, lelijke kleur. Ook is het niet slim deze kruisingen op de markt te brengen, de kans bestaat dan dan de wildvorm steeds minder voor gaat komen, of dat de markt 'vervuilt'.

Bronn:Rik Smale:http://garnalen.come2me.nl/

Wekelijks vrijdag tot en met zondag van 13:00 uur tot 18:00 uur
Komt u van ver, neem dan even contact met ons op:
(06) 38 37 87 83
Vanuit buitenland:
+31 6 38 37 87 83
Ook geopend op afspraak.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]