Het is do 17 aug 2017, 09:05
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Blauwe tijgergarnalen kweken
BerichtGeplaatst: vr 22 feb 2013, 09:58 
Beginner
 Profiel

Ik heb sinds 2-3 weken blauwe tijgergarnalen in mijn nano zitten. Erg leuke dieren en erg actief. Nu zag ik gister dat de dieren al flink bezig zijn met de voortplanting. Overal lopen jongen rond in het mos en op de lavastenen. Ze varieren van 3 mm tot 1 cm ongeveer. De oudste zijn van de 2 dieren die al zwanger waren. De rest werd meteen binnen een week zwanger bij mij in de bak. Deze zijn nog bruin terwijl de ouders diepblauw zijn. Dat schijnt normaal te zijn.
Wat ik me nu afvroeg is hoe kweken jullie die dieren op? Ik geef stofvoer voor de rasbora's en voer spinazie die ik kort blancheer. Ook geef ik tabletten voor bodemvissen met spirulina. Voor de oto's die daar dankbaar gebruik van maken. Verder zo nu en dan van dat speciale voer voor garnalen. Dennerle meen ik.

Ik merk dat ik verder een poelslakkenplaag heb dus ik haal elke dag meer dan 50 slakken uit de bak. Die poepen alles onder en volgens mij eten ze wat eigenlijk goed voer voor de jonge garnalen zou zijn.

Heeft iemand nog tips om zoveel mogelijk jongen groot te krijgen? Dat omdat ik een 60 liter aan het indraaien ben en ik die eigenlijk helemaal vol met de donkerblauwe dieren wil krijgen. Selecteren dus. Over een maand kunnen ze daarin dus hoe meer ze nu kweken hoe sneller ik daar een mooie grote groep in kan plaatsen. Zelfde water en ook met dezelfde hoeveelheid Co2. Dus de overwenning zal minimaal zijn.

Berichttitel: Re: Blauwe tijgergarnalen kweken
BerichtGeplaatst: za 23 feb 2013, 15:32 
Leerling
 Profiel

Nou volgens mij heb je het al helemaal goed voor elkaar!

Ik heb ook blauwe tijgers. Ik ben begonnen met 8 stuks en zit nu rond de 50 (gok ik). Alleen weinig donkerblauwe helaas.... Wat ga jij doen met de lichte tijgers? Ik ga ze ook scheiden namelijk?
Heb je de blinde tijgers? (oranje ogen)
Waar heb je ze vandaan?

Ik doe niets bijzonders en de jongen worden groot. Niet enthousiast je bak schoonmaken want dan ontneem je de kleintjes hun voer maar dat wist je al denk ik.

Heb je ook al amandel bladeren erin liggen? Dat vinden ze altijd prima en is goed voor de weerstand

Berichttitel: Re: Blauwe tijgergarnalen kweken
BerichtGeplaatst: za 23 feb 2013, 17:37 
Beginner
 Profiel

Dutchy schreef:
Nou volgens mij heb je het al helemaal goed voor elkaar!

Ik heb ook blauwe tijgers. Ik ben begonnen met 8 stuks en zit nu rond de 50 (gok ik). Alleen weinig donkerblauwe helaas.... Wat ga jij doen met de lichte tijgers? Ik ga ze ook scheiden namelijk?
Heb je de blinde tijgers? (oranje ogen)
Waar heb je ze vandaan?

Ja, ze gaan wel heel erg goed. Ik zie nu nog veel meer jongen. Soms zie ik er 20. Ik had er 5 zwanger. Ik heb inderdaad die met de oranje ogen. De blinde tijgers. Prima want ze zijn zo lekker tam. :h:
Ik heb 2 bakken. Ik ga ze dus scheiden want anders worden ze met de generatie blonder is me verteld. Dat wil ik niet. Ik heb 2 blonde, 3 lichtblauwe en de rest is super donker. Bijna zwart. Wat de jongen gaan worden is afwachten natuurlijk.
Uit de lichtblauwe kunnen wel donkere komen. Ik laat ze dus gewoon in de twee bakken kweken. Wel blauw x blauw en blond en lichtblauw onderling.

Ik heb ze van een kennis die gestopt is gekregen. Die heeft ze van een vriendin van mij uit Soest. Zij kweekt met heel veel garnalen.

Citaat:
Ik doe niets bijzonders en de jongen worden groot. Niet enthousiast je bak schoonmaken want dan ontneem je de kleintjes hun voer maar dat wist je al denk ik.

Dat doe ik toch al niet. Ik heb er Oto's en garnalen in en ze willen allemaal grazen. De bak is al zo schoon zonder dat ik iets doe LOL

Citaat:
Heb je ook al amandel bladeren erin liggen? Dat vinden ze altijd prima en is goed voor de weerstand

Nee, die liggen er niet in. Ik vind dat eerlijk gezegd lelijk. De bak is 30x30 cm dus echt ruimte heb ik ook niet. Ik voer wel spinazie en heel veel soorten voer. Wie weet leg ik in de toekomst een rolletje van zo'n blad erin. Dat heb ik ooit ergens gezien. Anders neemt dat blad alle licht weg want dat is net zo lang als de hele bak haha!

leuk dat ze het bij jou ook doen. De blonde en de lichtbaluwe gooi ik er wel op een gegeven moment uit. Die zet ik dan op MP> Omdat ze de oranje ogen hebben en ook diepblauwe nakweek geven kom je ze wel kwijt voor een lagere prijs denk ik.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]