Het is di 23 mei 2017, 04:05
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 194 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nature Stylz
BerichtGeplaatst: vr 22 maart 2013, 13:38 
Gezel
 Profiel

Het is mijn bedoeling om hier alle ontwikkelingen van mijn Nature scape te posten.
Waar het kan uiteraard met foto's, ik hoop op veel kritische opmerkingen daar leer ik alleen maar van, dus a.u.b. niet als je iets er echt niet uit vind zien niet proberen mijn tere zieltje te sparen :) ik heb altijd het meest geleerd van mensen die het niet met me eens waren.
Uiteraard mag oh en ah ook en je mag het zelfs prachtig vinden, maar die maar zou je niet......... is mij een hoop waard.

Zelf loop ik al lang mee in de aquarium wereld maar ben absoluut een leek op planten gebied, maar we doen ons best en verdiepen ons zo veel mogelijk.

De bak is een houten aquarium de afmetingen 250 cm x 80 x 80 cm of zo iets ongeveer de bak moet nog gebouwd worden :)
Nu eerst het gat in de muur zagen (groter maken) ik wil een zicht ruit van 200 cm bij 80 cm de bak loopt in de lengte dus straks een beetje door achter de muur.

Ik zal alle techniek posten als ik er mee bezig ben zodat ik van jullie ervaringen kan profiteren, ik hoop dus op veel feedback :)
Op de eerste foto de garage waar de bak in komt ruit komt in de woonkamer, boven het hout zie je de oude opening van mijn vorige aquarium, dat was maar 125 cm breed de nieuwe wordt dus iets breder.
Ik twijfel nog over de water hoogte en breedte van het auuarium de lengte ligt vrijwel vast.

Afbeelding

De verzameling spiderwood:
Het is de bedoeling om bij de inrichting met 2 bossen te werken een links een rechts rondom vrij met de 2/3 regel, ik twijfel nog om aan de linker kant de grond op te laten lopen.

Substraat dacht ik nu aan manado van JBL maar twijfel nog met de kleur, ik wil n.l. graag ardenner breuksteen gebruiken bij het hout en dat combineert volgens mij niet, dus of ander substraat of andere stenen denk ik.

Verlichting 2 Orphek atlantick in zoetwater uitvoering http://nl.orphek.com/orphek-products/atlantik/ ik heb deze lampen bij aqua compleet in rotterdam gezien en ze zien er geweldig uit, volledig stuurbaar en sons op en ondergang wat ik heel belangrijk vind voor mijn visjes.

Filtratie, een HMF rechts van zwart schuim met 2 Turbelle® stream 6125 er achter aan de linker kant een overloop met een potfilter eheim 2080.

inrichting dus spiderwood en wat steen, visjes wilde ik heel gewoontjes houden met iets van 300 kardinaaltjes, 50 corydoras panda's en een stuk of 30 Otocinclus Affinis, wie weet in de toekomst nog meer soortjes maar heb vooral geen haast :)

ook de planten wil ik vrij gewoon houden geen wilde dingen dit is mijn eerste scape ooit, hoewel in zeewater en tanganyika scape je ook, dit is mijn oude tanganyika aquarium: Afbeelding
Als planten wilde ik wat HC maar vooral niet te veel ik wil veel open substraat houden vooral tussen beide houtbergen :) de volledige achterwand op wat doorkijkjes na wilde in Valesneria (spiralis of Nana) zetten, flink wat varen kongo en java (beide vormen) nog wat laag spul crypto's e wie weet nog wat lang opschietende planten tussen het hout b.v. Cryptocoryne balansae, ik wil alleen maar groenen planten gebruiken in deze scape.
Op de beide takke bossen dus varens en anubias nana, op de grond nog wat Eleocharis acicularis ,Blyxa japonica, pff zo veel moois maar wil niet te veel soorten planten vanwege de rust, mos twijfel ik sterk aan.

Hier mijn huidige zicht van uit de woonkamer :)
Afbeelding
De wand gaat dus nog 75 cm naar rechts worden uitgezaagd, mijn vorige bak was 150 cm diep en dat is gewoon te diep dus dan maar langer dacht ik :
Gaat toch al de vraag worden hoe makkelijk ik overal straks bij kan, het is wel de bedoeling een loop rand rond om het aquarium te maken aan de achterkant en zijkanten.
Maar voorlopig ben ik nog wel ff aan het bouwen binnen 2 maanden vloeit daar nog geen water ben ik bang.

Bemesten via EI en CO2 ik bouw mijn zeewater kalk reactor om tot enkel CO2 reactor die bestuurd wordt met een pH meter, een hoop plannen een berg uitzoek werk en nu weer veel tik werk dus ik hoop wel op reacties want voor me zelf had ik het al eens opgeschreven :P

Ik hoop op een hoop tips en heb je daar al aan gedacht van mijn kant zal ik echt luisteren naar kritiek en ook geen discussie uit de weg gaan.

Ik reken op jullie ;)

Berichttitel: Re: Nature Stylz
BerichtGeplaatst: vr 22 maart 2013, 13:53 
Gezel
 Profiel

hey!!
leuk dat je een bak begint.
mooi formaat. wel eventjes gelijk een idee:
wat nou als je de ruit zeg maar 200-70/65 doe.. dan kan je je grind ook nog weg werken achter je houten frame en zo kijk je eigenlijk gelijk aan de bodem??

Als bodem bedekking zou ik gewoon gaan voor normaal grind, zand of in gecombineerd. dit vanwege het aanhechten en planten van je planten, ze blijven niet overal zo goed in staan.

moet wel zeggen dat je prachtige verzameling hout heb, lekker eventjes beetje mee puzzelen. en eventueel zoals merel gedaan heeft, foto's posten van diverse indelingen.

veel plezier!!

Gr. Stephan

BerichtGeplaatst: vr 22 maart 2013, 14:13 
Gezel
 Profiel

Hoi Stephan,

Mooi mijn eerste tip :) aan de lijst was al gedacht er komt een 5 cm lijst om de bak heen zodat je niets van het substraat aan de voorruit ziet en minder kans maakt op krassen.

ik heb slechte ervaringen met klei in de tanganyika bak ik kon de valesneria daar niet in houden, ben later op zand over gegaan toen bleven ze wel zitten.

Met de kosten is het niet moeilijk 100 liter amazonia tegen 100 liter grint is een maakelijke met planten weet ik het niet daar heb ik de ballen verstand van.

Ik zie veel scapes met grint en zand, maar de meester gebruikt soil dus ..... maar ja ik zou ook soil gebruiken als ik het zelf verkocht :P

Dus het substraat wat mij aan gaat staat dat nog open voor discussie.

BerichtGeplaatst: vr 22 maart 2013, 14:35 
Leerling
 Profiel

Soil is een beetje een trend op het moment maar lang niet zo geweldig als vaak beweerd wordt. Voor kleine bakken is het nog wel goed, omdat je daar ook vaak snel weer een andere scape in bouwt. De nutriënten die in die soils zitten hebben namelijk maar een tijdelijke werking. Na een tijd vallen de bolletjes uit elkaar en heb je kans op inklinking en een compacte bodem, waar weinig zuurstof in doordringt (met alle gevolgen van dien). Bovendien is het in nieuwe soil best lastig om in te planten. Vooral HC en dergelijke wil nog wel eens gaan drijven. Daarom wordt vaak ook wel gekozen om een opstart te maken zonder water, maar gewoon veel vocht (en toedekken met folie voor een hoge luchtvochtigheid). Op die manier krijgt de HC de kans om te wortelen en drijven ze later niet meer.

Maar eerlijk gezegd zou ik ivm de kosten en de praktische redenen in jouw bak gewoon voor zand of grind gaan. Het beste is zo goed mogelijk gesorteerd zand of grind (alle korrels van dezelfde afmetingen) zodat er altijd zuurstof in de bodem kan komen. Bij die planten die het nodig hebben kun je desnoods rode klei injecteren of een kleibolletje bij de wortels begraven. Voor de rest gebruik je immers de EI al.

Ik vind het echt een super goed idee en de voorbereidingen zien er ook heel mooi uit. Heb je op het internet al naar soortgelijke scapes gezocht? Je kunt daar dan de dingen die je mooi vindt als voorbeeld nemen. Amano heeft bijvoorbeeld wel wat bakken gemaakt met een soortgelijke inrichting.

BerichtGeplaatst: vr 22 maart 2013, 18:13 
Gezel
 Profiel

Hoi Elvis, mijn inspiratie komt van een Amano bak waarvan ik de opbouw al veel keer bekeken heb :)

http://www.youtube.com/watch?v=OpXli4pFqMU verder heb ik al uren weg aan het kijken naar scapes maar deze vind ik gewoon geweldig.
het gebruik van de ruimte veel kleine visjes in een grote bak, kortom een meester werk.

Ik ga eens kijken voor een alternatief voor de soils ik wil mijn bak echt kristal helder hebben dus klei was al een beetje wringen voor mij, mijn eigen ervaringen met planten helpen daar ook niet, ik ga zoeken voor een donker alternatief voorlopig kan ik nog alle kanten uit.

Bedankt voor de feedback.

BerichtGeplaatst: vr 22 maart 2013, 19:55 
Beginner
 Profiel

hee,

wat een gaaf project man! ik zou je graag willen helpen met scapen:p haha.
maar die video heb ik ook al paar gekeken, en idd wat een bak zeg! als je dat zo uitkan pakken: petje af dan!

persoonlijk zou ik het net zo als amano doen. een goede bodem(dus soil) om je wortelhout heen waar de meeste planten komen te staan, dit afbakenen met stenen hier en daar. Daar je hoofd beplanting in en de rest zand. Mijn mening is dat hc, dwergnaaldgrad oid. het beste groeit in een soil, op de lange termijn. het groeit namelijk veel sneller dan in gewoon zand. heb ik mee geëxpirimenteerd. en de soil valt bij mij nog steeds niet uitelkaar hoor na een goed jaar(amazonia ADA)

nog een punt: denk goed na over je verlichting . een diepte van plus minus 80 cm is diep hoor! en hc verlangt wat licht hoor. dit word vaak onderschat!

ik wens je veel succes en hou je in de smiezen! hele mooie style die naturestylez

BerichtGeplaatst: vr 22 maart 2013, 20:13 
Gezel
 Profiel

hmmm geloof dat substraat nog een grotere uitdaging wordt dan ik dacht ;)

Amazonia stond eerst ook op mijn lijstje het prijsverschil met manado is geweldig en ik kan eigenlijk weining verschil ontdekken, ik lees van beide goede en slechte ervaringen, de groei van de planten is uiteraard belangrijk maar je ziet ook vaak van die bakken die maar wazig blijven waarbij dat blijkbaar door het substraat komt.
Iets wat m.n. bij grote bakken speelt blijkbaar.

De bodem moet mooi open blijven en goed doorstromen dat is bij grint weer wat minder ook en ik wil corydoras houden dus dan valt ook een hoop grint weer af.
Kan ik naar filterzand gaan maar dat is weer zo licht van kleur dat ik twijfel of het mooi is hoewel Amano ook licht zand gebruikt in zijn bak.

Ik heb ervaring met dit flterzand http://www.wildkamp.nl/Filterzand-0-40-0-80-mm-zak-25-kg_pr_745090
het hele fijne slaat wel dicht maar het grovere blijft goed open, het is rond dus goed voor corydoras maar zit nog met de kleur dus.

Ik ga aan het zoeken :d

Over de lampen geen zorgen hoor die hoeven niet eens vol uit te gaan ik ga voor wide lenzen en die komen gegarandeerd tot een meter waterdiepte.
De 80 cm is omdat mijn armen dan al even op zijn en ik met pincet verder moet, anders had ik die meter wel gedaan :mrgreen:

Mee scapen graag, ik zet alles op het forum en jullie scapen mee toch :d

BerichtGeplaatst: vr 22 maart 2013, 23:21 
Leerling
 Profiel

Mijn tip... :mrgreen:

Eerste bak...

Link

Deze scape is heel makkelijk, maar ook oudste Amano scape in ADA gallery (Hij is nu 6 -7 jaar oud, of meer?) :mrgreen:

BerichtGeplaatst: za 23 maart 2013, 18:07 
Gezel
 Profiel

Hoi Gog,

dat is eigenlijk wel de bedoeling een scape maken die net als deze met de jaren alleen maar mooier wordt (eigenlijk dus net zo iets als ik :mrgreen: )

Afijn dat moest echt even :) even serieus die scape zit zeker in mijn beslissing om deze kant op te gaan, vandaar ook nature stylz :)

Vandaag ligt alles bij mij weer even overhoop ben niet helemaal zeker meer van de aquarium bouwer die ik geselecteerd had, kreeg op diverse fora toch wat tips ...
Ik ben nu even aan het onderzoeken naar toch zelfbouw hout of acrylic.
Hoe dan ook ik zal denk ik iets langer zonder aquarium zitten, maar ik geniet van de reis dus geen probleem :)

je moet er niet aan denken dat het ooit af is wat moet je dan ??????

BerichtGeplaatst: ma 25 maart 2013, 12:06 
Leerling
 Profiel

Een aquarium is nooit af! Je kunt altijd weer een nieuwe scape beginnen. ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 194 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]