Het is do 24 aug 2017, 05:46
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mijn Rio180
BerichtGeplaatst: wo 21 aug 2013, 05:31 
Groentje
 Profiel

Hallo allemaal,

Na al verschillende inrichtingen te hebben gehad heb ik nu toch de stap gemaakt om de Amano kant op te gaan.
Dit is mijn Rio180. Ik heb computer gestuurde co2 toevoer, en de filter is een Eheim 2075. De bak draait nu ongeveer 5 dagen.
Afbeelding
Ik begin nu wel wat last van algen te krijgen, dus heb meteen co2 toevoer open gezet voor extra co2. Ook heb ik de licht duur verlaagd naar 6 uur. Ik heb nog geen plantenvoeding toegevoegd.
Daarnaast heb ik ook geen waterwaardes getest, de testkit komt komende dagen binnen!
Afbeelding
Afbeelding
Hebben jullie nog tips om dit zo goed mogelijk op te lossen? En wat vinden jullie van de layout?

Groetjes!

Berichttitel: Re: Mijn Rio180
BerichtGeplaatst: wo 21 aug 2013, 10:10 
Gezel
 Profiel

licht intensiteit evt nog wat verlagen en planten voeding wel toevoegen in tegenstelling tot wat veel beweerd wordt werken gebrekken juist alg in de hand.

door je licht duur en intensiteit te verlagen wordt er minder gebruikt maar het moet er uiteraard wel zijn.

BerichtGeplaatst: wo 21 aug 2013, 22:30 
Beginner
 Profiel

Mooi aquarium!!

Algen horen er bij, bij het opstarten. Een beetje verslijming kan geen kwaad en gaat na een paar dagen weer weg. Ververs tijdens het opstarten wel iedere dag de helft van het water als je een Soil bodem hebt. Een goede soil stikt van de voedingsstoffen!!
Gewoon CO2 blijven toevoegen en normale belichting.
De plantjes moeten eerst overschakelen naar hun submerse vorm. Hierbij verliezen ze de bovenwater ontwikkelde bladeren.
Slijm voorzichtig afhevelen tijdens het water verversen.

Zinloos om je water te testen in de eerste 2 weken. (behalve nitriet, om te zien of je bacteriën al aan het werk zijn) De stoffen die vrijkomen en met alle verversingen is dit niet of nauwelijks fatsoenlijk te beoordelen. CO2 fluctuaties, onbalans aan alle kanten, dus heeft het weinig zin.

Kortom, geen paniek en geduld hebben.

(tip: draai die witte Eheim letters op de pijp naar de achterkant en ietsje meer water er in)

BerichtGeplaatst: do 22 aug 2013, 03:02 
Groentje
 Profiel

Waarom gebruik je nog geen voedingsstoffen?

+ er zijn ook algen die groeien op stilstaand water, zorg er voor dat elk plekje waterstroming krijgt, zo voorkom je ook wat problemen.

BerichtGeplaatst: do 22 aug 2013, 05:08 
Groentje
 Profiel

Ik gebruik nog geen voedingsstoffen omdat ik best vaak heb gelezen dat dat beter is. Maar ik zal toch gewoon wat plantenvoeding toevoegen.
Het randje water wat mist is maar een weerspiegeling. Hij is gevuld tot zijn max ;)
Ik krijg vandaag nog 10 planten hc erbij. De planten die er nu in staan hebben een aantal dagen in een emmer doorgebracht waardoor de wortels niet optimaal (lees: gewoon k*t) waren.
Dus met die 10 nieuwe hoop ik dat het wat sneller dichtgroeit.

Ik zal vandaag ook de reflectors er afhalen. Wanneer plaats ik deze terug??
De instroom en uitstroom vind ik verschrikkelijk zo, die letters kan ik niet zomaar wegdraaien. Ik zou graag een glazen in en uitstroom willen. Maar helaas zijn die dingen zo enorm duur...

BerichtGeplaatst: do 22 aug 2013, 21:21 
Beginner
 Profiel

Ja het is dat, met die voedingsstoffen, als je toch iedere de helft van je water ververst heeft het niet heel veel zin. Daarbij zijn al je plantjes nog in de stress. In de tweede week kun je eens rustig beginnen met wat voedingsstoffen. Voorzichtig opbouwen. Het soil zit boordevol met voedingsstoffen.

Hopelijk blijven de plantjes wel staan, wanneer je er anderen naast gaat zetten. Met een beetje geluk is het met een maandje dichtgegroeid.

Die in- en uitstroom, tjsa, zoals met zo veel dingen is het eenmalig een investering waar je de rest van al je uurtjes dat je naar het aquarium zit te staren er veel plezier aan beleeft.
Maar die kun je altijd nog aanpassen met de tijd.
Eerst maar hopen dat de planten goed aanslaan.
Weet je al wat voor vissen er in komen?

BerichtGeplaatst: vr 23 aug 2013, 04:59 
Groentje
 Profiel

De vissen die er in komen zijn een grote school Kardinalen. Deze zitten op dit moment nog bij de aquarium winkel in de buurt.
Daarnaast had ik een flink aantal rode vuurgarnalen. Die zouden in principe terug kunnen worden gehaald. Maar ik kan ook Japonica Garnalen gaan halen?
Daarnaast zou ik een klein groepje Otos willen

BerichtGeplaatst: ma 02 sep 2013, 20:54 
Groentje
 Profiel

Na een drukke week dan eindelijk weer tijd!
Met de algen gaat het steeds beter. Er is bijna niks meer te zien :)
De KH is gedaal van 7 naar 6, dus de co2 computer opnieuw ingesteld. PH = 6,9
Lichtduur is verhoogd naar 8 uur. Hier komt elke week een uur bij.
Het naaldgras spreidt zich goed uit, de worteltjes komen wel boven de soil. Deze er gewoon beetje in duwen?
De meeste plukjes HC zien er steeds beter uit. Ze groeien alleen eigenlijk naar boven. Dus het groeit nog niet zo mooi dicht.
Hoe kan ik dit helpen?

Afbeelding

Over de in en uitstroom, ik ben van plan om een glazen in en uitstroom te halen. Hier wacht ik nog even mee tot ik weer wat uitbetaald heb gekregen! Ook de co2 slang zal transparant worden (of iig niet meer zwart)

Groetjes,

BerichtGeplaatst: ma 02 sep 2013, 22:37 
Beginner
 Profiel

Ziet er goed uit!!

Toch mooi dat het slijm vanzelf verdwijnt ;)

De Hemianthus lijkt er inderdaad zin in te hebben!
Deze kun je gewoon terug kort snoeien om de groei in de breedte te stimuleren.
Naaldgras zou ik gewoon zo laten, of datgene wat niet de goede kant op groeit, snoeien en voorzichtig verwijderen.

BerichtGeplaatst: di 03 sep 2013, 01:20 
Groentje
 Profiel

Ik heb deze gekocht. Het duurde alleen 3 weken voordat het binnen kwam. Hoeft niet bij iedereen zo te zijn, ik bestel wekelijks bij ebay hebben dingetjes, ene keer duurt het een week, meestal 2 en soms wat langer.

Deze heeft meer opties.

Kijk maar of je kan wachten. Het is in ieder geval goedkoper. Of het kwaliteit is.... zal wel niet. Maar tot nu toe geen problemen en ik vind het net zo mooi.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]