Het is vr 26 mei 2017, 19:47
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: A new Journey by Dutchy (Nieuwe Scape! :) )
BerichtGeplaatst: ma 06 apr 2015, 23:59 
Leerling
 Profiel

Hey hallo,

Zoals sommige wellicht gemerkt hebben was ik even afwezig. Ondertussen ben ik verhuisd en ......... mijn oude scape's zijn er niet meer :oops:

Maar........... Ik heb wel mijn meter bak terug die ik had uitgeleend en na goed overleg met mijn vriendinnetje mocht hij toch een prominente plaats krijgen in de woonkamer! (jeuj :) )

De bak is net een week draaiend met veel geknutsel. Alles moet dus nog gaan groeien.

Oh ja let NIET op de grote plant! Die zit er alleen in voor de opstartfase :mrgreen:

Wat informatie:

Inspiratie:
Ik begon met een idee a la Lord of the Rings... Ik wilde iets vrolijks en liefs maar wel met een donker/spannend iets erin. Een grot of iets dergelijks.... Het heeft niet veel meer met Lord Of the Rings te maken maar het voelt voor mij goed.

Techniek:
Ik heb gekozen om zoveel mogelijk techniek buiten de bak te krijgen dus....
- Een externe verwarming die in de slang van mijn uitstroom zit.
- een externe CO2 reactor, dit keer eindelijk met een magneetventiel!
- en eindelijk eens een nieuwe pomp aangeschaft. De JBL E901 waar ik tot nu toe erg tevreden over ben. Maakt heeeeel weinig geluid.
- twee nieuwe TLbalken van 2 x 30 watt. Twee verschillende kleuren van Dennerle
- nieuwe reflectoren wat erg helpt!

Voeding:
- Ik volg de EI methode. Ververs nu in het begin zo om de dag 50% en ga dat langzaam afbouwen.
- Voeding is Profito, fosfaat, nitraat en kalium
- Begin ondersteuning met Easy Carbo

Licht:
- nu nog 6 uur per dag.

Bodem:
De bodem van ADA gekocht op het Vivarium wat aardig wat geld scheelde. inclusief de onderlaag en de bacterie poeder en shizzle.

Ik heb nu nog last van neerslag van de bodem. Bizar hoe donker mijn stenen waren. Schrok me kapot toen ik met een kwastje er langs ging. Alles dus afgestoft met een aanzuigslang met aan de mond een kwastje gemaakt. Easy peasy ;)

Ok genoeg gezwetst, jullie willen foto's zien! (voor vergrotingen moet je even doorklikken en dan op het vergrootglas)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben benieuwd wat jullie er van vinden! En zoals altijd zijn tips altijd welkom! :d

Berichttitel: Re: A new Journey by Dutchy (Nieuwe Scape! :) )
BerichtGeplaatst: di 07 apr 2015, 08:20 
Leerling
 Profiel

GAAAAFFFFF!!!....alleen die grote plant...LOL (opstartplant..ik had het gelezen hoor)

BerichtGeplaatst: di 07 apr 2015, 09:49 
Leerling
 Profiel

Thanx! Ik hoop dat het allemaal gaat lukken! Het is een mooi plan maar het waarmaken is een tweede.

Ik ben nu nog erg aan het zoeken hoeveel CO2 ik erin moet pompen.

Hoe lang doen jullie het magneetventiel open ten opzichte van het licht? Eén uur of twee uur van te voren open?
Ik zit nu geloof ik op 80 bellen per minuut maar ik ga dat langzaam opvoeren want mijn CO2 indicator is nog donker groen.

Die grote plant is UBER lelijk he hahaha. Kan niet wachten totdat die weg is. Hij groeit ook MEGA hard haha

BerichtGeplaatst: di 07 apr 2015, 10:36 
Leerling
 Profiel

Tja, die verdraaide CO2. Ik heb weinig licht en dat heeft mij enorm geholpen (7 uur, 1,5 T5), start de CO2 vier uur voordat het licht aangaat, maar de rede daarvoor is meer omdat het hier al behoorlijk licht is in de woonkamer en ik niet al met een achterstand will beginnen, uit gaat de CO2 een uur eerder dan het licht. De DC vertrouw ik niet zo, ik doe altijd een pH KH meting door de dag, zodat ik een goed CO2 beeld krijg hoe mijn CO2 verloop is door de hele dag.

BerichtGeplaatst: di 07 apr 2015, 13:38 
Leerling
 Profiel

Ahhh ok. Je de ADA bodem is PH regulerend dus ik heb niks aan de PH KH tabel. Die is erg onbetrouwbaar voor mij. De indicatievloeistof wordt bij zo'n bodem sterk aangeraden.

Blijf het gewoon langzaam opvoeren totdat ik aan de max zit en dan weer iets terug :P

BerichtGeplaatst: di 07 apr 2015, 19:52 
Groentje
 Profiel

het zie er weer goed uit dutch:)

BerichtGeplaatst: di 07 apr 2015, 20:11 
Leerling
 Profiel

Thanx :d

BerichtGeplaatst: di 05 mei 2015, 15:36 
Leerling
 Profiel

Even een update:

ALGEN:
Ik heb de bruinalg tijdens de opstartfase volgens mij alweer achter de rug. Viel erg mee dit keer.

CO2:
Ik ben erg aan het zoeken geweest naar de juiste hoeveelheid CO2 aangezien dit voor mij de eerste keer is in zo'n grote bak.
Ik heb een magneetventiel er tussen gezet en de bellen gaan nu zo snel dat ik ze amper kan tellen.

PLANTENGROEI:
De beste indicator voor al je harde werk zijn je planten. Eerst groeide de HC bodembedekker naar boven. Hierdoor wist ik dat ik langzaam mijn CO2 moest gaan opschroeven. Nu groeien ze mooi over de grond. Nou ja mooi..... De groei ging mij VEEL te langzaam. Ik zag dan oudere bladeren niet gezond bleven. Nu ben ik geen voorstander van waterwaardes meten maar heb toch maar even mijn testkoffer van stal gehaald.
Wat blijkt:

PH: tussen de 6 en 6,5
NO3: 50! (de nieuwe pomp doet zijn werk goed dus)
PO4: 0,25

Dit terwijl ik toch echt voeding had gegeven om op NO3 25 en PO4 2 uit te komen. Zo zie je maar dat je bak je erg kan verassen.
Ik heb direct een waterwissel van 40% gedaan en een flinke buts aan PO4 toegevoegd. Ben erg benieuwd of dit gaat helpen.

STENEN:
Mijn stenen werden echt super vies bruin en bah in de eerste weken. Tot mijn verbazing zijn ze in de afgelopen weken brand schoon geworden uit zichzelf! (ik heb nog geen inwoners)

En uiteraard heb ik een slakje meegekregen van de dierenwinkel en die heeft zichzelf behoorlijk vermenigvuldigd. Maar dat hoort erbij! Ik zuig er zoveel mogelijk weg tijdens de waterwissel.

@jsiegmund: Het zandpaadje kan soms een beetje bruin worden. Of de zijkant komt erover heen. Beetje bijwerken met het afzuigen van water of wat ophogen en dan gaat het eigenlijk wel prima.

Binnenkort weer een uitgebreide foto update :)

BerichtGeplaatst: do 07 mei 2015, 15:31 
Meester
   Profiel

Zo te lezen ben je lekker door de opstart heen gekomen.
Ik kijk uit naar de volgende foto serie (al met beestjes?) van jouw mooi opgezette bak.

130.50.50

http://www.youtube.com/watch?v=n4arLXGKLY8

BerichtGeplaatst: vr 08 mei 2015, 01:19 
Leerling
 Profiel

+1 voor de foto serie ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]