Het is di 23 mei 2017, 04:07
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: berekening EI-methode
BerichtGeplaatst: zo 03 feb 2013, 23:58 
Leerling
 Profiel

haantje schreef:
mede schreef:
Hoe kom je aan zo'n hoge KH waarde?? Hiermee gaat het zeer lastig worden om de co2 in je water op te laten nemen en daarmee heb je denk ik ook gelijk je probleem te pakken.

die KH waarde komt idd van het harde leidingwater hier! en geloof me , 14 is dan nog niks hoor! ik heb eens de test gedaan op zuiver leiding water en kwam toen aan hardheid waarde van boven de 20! zal mij dus toch maar weer een aantal liters osmose-water aanschaffen, en dan bij de waterwissels 50/50 doen!

wat het omgekeerde bakje betreft, dit hangt rechts , de filter hangt links, maar de uitstroom van de filter is zowat naar het bakje toe gericht! nu weet ik dus niet of dat de ideale opstelling is of niet! heb de ganse dag zitten zoeken op internet, naar de ideale plaatsing hiervan en de uitstroom van je filter en dergelijke, maar vind eigenlijk niks hieromtrent!

De ideale plaats zou ergens moeten zijn waar er ten minste een lichte stroming langs het bakje stroomt.... Maar ik denk dat je het probleem van slecht co2 opname zit in de hoge KH waarden. En met zulk hard leidingwater zou ik toch echt overwegen een eigen osmose apparaat aan te schaffen... uiteindelijk veel goedkoper en handiger dan het osmose water telkens los te kopen. Ik heb via osmoseapparaten.nl ooit één van 50 euro gekocht, werkt perfect (hier komt KH 8 uit de kraan, dat breng ik naar KH 4 met osmose).

BerichtGeplaatst: ma 04 feb 2013, 19:21 
Groentje
 Profiel

hier zijn we weer,

kom ik net thuis van werken, ga ik eens kijken naar het nano'tje, en wat zie ik! De jbl permanent co2 test is helemaal groen gekleurd, met andere woorden zit men co2 gehalte momenteel aan zijn ideale waarde +- 20mg/l !
moet zeggen dat het toch leuk is, wanneer je iets zelf in mekaar knutseld, en dan zien dat het ook nog werkt!
moet wel zeggen dat men co2 fles nu precies meer op gang is dan voordien! produceert meer belletjes nu, heeft daar wss ook wel mee te maken dan! maar goed, dat weten we nu ook weer he! kan ik wanneer deze fles begint te minderen meteen de volgende op gang zetten met hetzelfde recept, als die er dan toch ongeveer 1.5 dag over doet voor die echt op gang komt! goed dat ik een dubbele fles voorzien heb toch, zo zit ik met een constante aanvoer van verse co2!

BerichtGeplaatst: ma 04 feb 2013, 19:29 
Beginner
 Profiel

Goed gedaan dan!

Als ik het goed begrijp gebruik je twee flessen die je om de beurt ververst? Dus je doet bijvoorbeeld twee weken met een fles, maar je moet elke week één van de twee verversen?

BerichtGeplaatst: ma 04 feb 2013, 19:34 
Groentje
 Profiel

MattieAarts schreef:
Goed gedaan dan!

Als ik het goed begrijp gebruik je twee flessen die je om de beurt ververst? Dus je doet bijvoorbeeld twee weken met een fles, maar je moet elke week één van de twee verversen?

de bedoeling is mattie, op dit moment draait er 1 flesje van 1 liter, de 2de fles staat er ook bij maar leeg voorlopig! dus wanneer de volle fles begint te minderen, maakt ik alvast een 2de klaar die ik vervolgens in gang zet!
de 1ste vermindert , de 2de komt op gang, maar toch genoeg co2! Is de 2de op volle toeren , dan gaat de 1ste eraf om leeg te maken!
zo heb je altijd je co2 toevoer!
is dit een beetje duidelijk , want het klinkt allemaal nogal raartjes! :?

BerichtGeplaatst: ma 04 feb 2013, 19:50 
Beginner
 Profiel

Duidelijk!

Wat ik ooit eens gelezen heb is dat je in plaats van bv 1 fles van 1 liter, er twee van een halve liter pakt. En die in tijd verschoven opstart. Op het moment dat de ene aan het verzwakken is, loopt de andere nog op volle toeren. Het schijnt dat daardoor de CO2 toevoer stabieler is. Het is ook maar wat ik gelezen heb.
Ik zag de twee flessen bij jou op de foto, en dacht dat jij dat zo deed. Op hoeveel bellen per minuut zit je?

BerichtGeplaatst: ma 04 feb 2013, 20:15 
Groentje
 Profiel

das eigenlijk een beetje hetzelfde principe dan! maar is ook wel handig ja, op die manier heb je idd ook een constante toevoer van fresh co2! ;)
ga het voorlopig zo houden! moest ik hem niet constant genoeg kunnen houden, is die methode die je net aanhaalde mss wel een goed alternatief om eens te proberen!
bedankt mattie :d :d

ah ja, hoeveel bellen per minuut? ik durf het niet zeggen mattie, ik heb er eigenlijk nog niet langs gestaan om te tellen :oops:

BerichtGeplaatst: ma 04 feb 2013, 20:26 
Beginner
 Profiel

Jouw methode klinkt ook goed hoor!

En aantal bellen maakt bij een omgekeerd bakje ook eigenlijk niet uit. Als er maar wat in zit.

BerichtGeplaatst: ma 04 feb 2013, 20:32 
Groentje
 Profiel

MattieAarts schreef:
Jouw methode klinkt ook goed hoor!

En aantal bellen maakt bij een omgekeerd bakje ook eigenlijk niet uit. Als er maar wat in zit.

tis dat mattie, ik heb het echt helemaal nog niet geteld! maar wat ik wel weet is dat da omgekeerde bakje altijd wel goed gevuld zit! dus ik veronderstel dat er genoeg bellen per minuut zijn :lol:

BerichtGeplaatst: ma 04 feb 2013, 22:03 
Leerling
 Profiel

Super dat je co2 opname werkt :d - In combinatie met de EI-methode moet het vanaf nu helemaal goed komen met je bak :)

BerichtGeplaatst: do 07 feb 2013, 21:40 
Groentje
 Profiel

zitten ondertussen weer een aantal dagen verder, en men co2 is nog steeds perfect :d
de planten zien er ook nog allemaal super uit, niet dat ze al hard gegroeid zijn op die paar dagen, maar ze zien er gezond uit!
vant weekend ga ik toch kijken voor wat andere plantjes, kleinbladige! dit lijkt mij wat geschikter voor de kleine nano... en zorgt ook wat voor afwisseling he!
en als men waterwaarden het toelaten, die ga ik toch nog eens testen, dan komen er ook een aantal bewonertjes in...
en daarbij zou ik toch jullie hulp willen inroepen! niet dat ik niet weet welke vissen er eventueel geschikt zijn voor een nano'tje van 20liter! maar eerder omdat ik nieuwsgierig ben naar wat jullie zouden kiezen!
dus dames en heren, SHOOT ME

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]