Het is do 19 okt 2017, 08:05
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: plantenvoeding ??
BerichtGeplaatst: zo 17 feb 2013, 21:06 
Groentje
 Profiel

heb mij net voorgesteld
zoals je daar kunt lezen is mijn aquarium zijn 3de week aan het indraaien
heb er nu waterpest , cabomba , valisneria , anubias nana , pogostemon helferi en nog 2 soorten planten in zitten die ik niet ken
deze staan er nu wel in als starters planten maar zou stilletjes toch andere planten in willen
zoals Rotala rotundifolia , een mossoort en nog een paar soorten maar moet dat nog bekijken
hoe kan ik dat het beste aanpakken

en welke voedings methode gebruiken jullie voor de planten

Berichttitel: Re: plantenvoeding ??
BerichtGeplaatst: zo 17 feb 2013, 21:41 
Gezel
 Profiel

hoi,
ik adviseer jouw eigenlijk om vloeibaar te geven en via de wortel.
je waterpest en cabomba nemen voedingsstoffen op via het blad, je vallesneria weer via de wortels net zoals je Anubias maar doordat deze boven de bodem geplant dient te worden neemt hij zijn voedingsstoffen ook via het water op, je helferi doet het ook goed met beiden.

zelf geef ik net 1 week vloeibare planten voeding, die ik zelf heb moeten mengen en volg het EI schema wat je hier kan vinden:
www.aquariumbemesting.nl

geef je ook Co2?

BerichtGeplaatst: zo 17 feb 2013, 22:31 
Leerling
 Profiel

"opstart" planten stop je eigenlijk naast je uiteindelijke beplanting in je aquarium tijdens het opstarten. Dit geeft je gewenste planten de tijd om zich aan te passen aan je bak en de opstart planten zorgen dat het water snel in balans komt.

Mijn advies om een goede start te maken is; zorg ervoor dat je nitraat (NO3), fosfaat (PO4) en Ijzer (Fe) op peil is en verdiep je hierin. Als je hiernaast ook nog co2 toevoegt dan ga je gegarandeerd een mooie plantenbak krijgen.

De EI-methode is hiervoor (vind ik persoonlijk) de mooist manier van voeden.

http://www.ukaps.org/index.php?page=dos ... -dry-salts
http://www.aquascaping-blog.com/194/estimative-index

BerichtGeplaatst: ma 18 feb 2013, 06:31 
Groentje
 Profiel

ik gebruik ook co2
ik heb ook al wat gelezen over de EI methode maar die 50% waterwissel zie ik zo niet direct zitten
dat is elke week dan +-70 liter vers water erin
is dit dan wel goed
breng je dan niet teveel nitriet terug in je bak en is dat niet een te groot verschil van waterkwaliteit voor je vissen en bacteriecultuur

als ik jullie bakken zie zie ik daar eigenlijk nooit opstart planten in zitten
hoe doen jullie dit eigenlijk

gr

BerichtGeplaatst: ma 18 feb 2013, 07:05 
Gezel
 Profiel

de meeste passen gelijk de EI methoden aan waardoor de planten zelf al best hard gaan groeien, vooral als ze altijd zonder hebben gestaan (of een langere tijd)

die 50% water wissel kan geen kwaad, ik heb hier ook L-nummer bakken die ik wekelijks toch richting de 50% wissel en nog nooit problemen mee gehad.

als je het niet doe bij de EI methoden is het alleen maar schadelijker,

BerichtGeplaatst: ma 18 feb 2013, 21:57 
Leerling
 Profiel

Het is een vaak gestelde vraag of water verversen niet teveel zou kunnen zijn.... ik denk dat vrijwel nergens anders dan in Nederland zulk schoon water uit de kraan komt. Al die middeltjes in de handel om water "geschikt" te maken en te ontchloren zijn pure onzin - nooit gebruiken dus.....

Regelmatig water verversen en de juiste voedingsstoffen zorgen JUIST voor een mooie en vooral algvrij aquarium. De EI-methode leent zich hiervoor het beste voor (is persoonlijk) en 70 liter vind ik wel meevallen qua werk eigenlijk.

Enige "nadeel" die ik zou kunnen noemen is dat het lastig wordt bij echt grote bakken met honderden liters water en je moet er wel de discipline voor hebben, anders werkt het averechts.

Naast de goede resultaten met de EI-methode is het ook nog eens een zeer leerzame methode.

BerichtGeplaatst: di 19 feb 2013, 12:21 
Beginner
 Profiel

Ik ben nu twee weken onderweg met de EI methode. 50% betekent voor mij 200 liter maar ik doe dat nu met slangen en niet meer met emmers. Toch wel fijner zo....

Het verschil is spectaculair, ook al zijn de algen nog niet helemaal weg, de planten groeien goed.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]