Het is ma 21 aug 2017, 13:09
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuw aquarium opstarten EI-methode
BerichtGeplaatst: zo 24 maart 2013, 16:22 
Groentje
 Profiel

Beste lezers,

Ik heb mijn aquarium inmiddels een weekje opgestart en ben volgens de mij bekende methode opgestart.
Hierin hield ik me aan verschillende verhoudingen, namelijk:
- KH/PH/CO2
- NO3/PO4 (Redfield ratio)

Verder zijn/waren dit voor mij de enige waardes, waaraan ik mezelf aan wilde houden en deze volgens druppeltestjes wilde blijven controleren.

Nu ik mezelf hier een weekje of twee geleden op het forum heb aangemeld, ben ik door andere forumleden gewezen op de EI-methode.
Ik moet toegeven, dat ik hier nog nooit van had gehoord en na het lezen hiervan ben ik erg enthousiast geworden.
Vandaar dat ik dit berichtje schrijf in deze topic.

Zijn er leden die mij op de goede weg willen helpen ??? met het verdere opstarten van mijn bak volgens de EI-methode ???
Ik zou namelijk niet weten waar te beginnen......................

Even wat extra info over mijn bak:
Afmetingen: 120x40x50
Verlichting: 2x Tl5 (achter: Dennerle Trocal Special Plant/ voor: Dennerle Trocal Colour Plus) Deze staan beide 8 uren aan p/d.
Xtra verlichting: LED-strip. Deze gebruik ik om extra licht te geven om de overgang van zonsopkomst en zonsondergang na te bootsen.
CO2: Automatisch systeem (Dupla) met druppelteller, externe reactor en glazen elektrode. Ik heb de reactor middels een bypass op mijn externe filter aangesloten. Zodoende heb ik 2 uitstromen (vlak boven elkaar) in mijn bak zitten.
Filter: Eheim 2217 (extern). Inhoud van onder naar boven: Keramische pijpjes/ Eheim substraat/ grove spons/ fijne spons/ witte watten.
(probeer biologisch te filteren)
Verwarming: Staaf thermostaat in het aquarium.

Verder heb ik tot vandaag mijn waterwaardes gemeten.
Wie weet geeft dit jullie wat extra inzicht, hoe mijn water er momenteel aan toe is en hoe vanuit deze positie verder te handelen:

Mijn waardes zijn:
KH 5
PH 7.2
NO3 12.5 mg/l
PO4 1 mg/l

(Trouwens erg moeilijk af te lezen. Kleurtjes lijken erg op elkaar (vooral NO3 en PO4))
Watertemperatuur ca. 24 C
CO2: 1 belletje/sec.

Ik heb nog wat 'poeder' in huis, namelijk Kaliumnitraat (KNO3)

En, even een foto van mijn aquarium, zoals deze er nu bij staat

Afbeelding
De thermostaat heb ik inmiddels verplaatst tegen de achterwand :)

Wie kan mij opweg helpen ???
Waarmee te beginnen ???
En als ik producten (bijv. stockoplossingen/poedertjes) nodig heb, waar kan ik deze kopen en hoeveel hiervan te gebruiken ???

Groet, Sjakie

Berichttitel: Re: Nieuw aquarium opstarten EI-methode
BerichtGeplaatst: zo 24 maart 2013, 22:46 
Groentje
 Profiel

deze ga ik volgen
hier ben ik ook in geintreseerd
alleen spreken ze over een 50% waterwissel en dat vind ik eigenaardig
als je een aquarium opstart moet je hem ongeveer 3 weken laten draaien voor de nitriet piek en de nitriet op 0 te hebben
maar als je een aquarium hebt van 50 liter en je moet wekelijks 25 liter verversen ga je dan je nitriet niet verhogen
en gaan je bacterien in de filter dit grote verschil wel aankunnen

ik heb in mijn aqua van 50 liter vandaag een waterwissel gedaan van 15 liter
ik heb mijn waterwaarden gebracht naar NO3 =20mg/l en PO4= 1.5 mg/l
nu ga ik eens elke dag meten wat mijn aqua verbruikt en zo te weten komen hoeveel ik moet doseren en hoe dikwijls per week
en ga zo proberen om mijn waarden op NO3=20 en PO4=1.5 te houden
FE word ook gemeten en op peil gehouden

BerichtGeplaatst: zo 24 maart 2013, 23:13 
Leerling
 Profiel

De Estimative Index (EI) methode is een perfecte methode om de punten die jullie beschrijven te "voorkomen" - het is een formule die zeer goed doordacht is, en veel wordt toegepast in hoog genoteerde aquaria.

De EI-methode is gebaseerd op een standaard dosering van alle nodige voedingsstoffen per week. Deze standaard is een licht overschot van wat je planten daadwerkelijk nodig zijn. De reden hiervoor is om te zorgen dat je planten nooit een tekort aan voedingsstoffen hebben (tekort aan voeding = alg!). Door een wekelijkse water wissel van 50% van je netto inhoud zorg je dat de toevoegingen nooit overschrijden en zodoende "reset" je de bak waardoor je weer door kan gaan met je standaard wekelijkse doseer schema.

Het mooie van de methode is dat je nooit meer hoeft te meten, en de hoofdreden hiervan is dat eigenlijk alle (druppel) meetsetjes veel te onnauwkeurig zijn - zoals je zelf al aangeeft is het vergelijken van kleuren op een kleurkaart meestal wat gokken tussen een aantal kleuren op de kaart.

Enige nadeel dat ik zou kunnen noemen is dat het voor grote aquaria wel een behoorlijke wekelijkse waterwissel wordt. Ik pas het toe in een bak van 60 liter, dus 30 liter per week val mee, maar wat als je een bak hebt van meer dan 300 liter?

Wil je er echt mee starten dan moet je je er wel in verdiepen, al is het alleen maar om de gedachte achter de methode te begrijpen (die feitelijk heel simpel is)

http://www.aquascaping-blog.com/194/estimative-index

Het beste artikel vind ik:
http://www.ukaps.org/EI.htm

Poeders koop ik altijd op http://www.aquariumbemesting.nl - hier staat ook een handige EI-calculator op waar je alleen de inhoud van je aquarium opgeeft en vervolgens ene compleet schema kan opslaan/afdrukken - heel simpel, geen complexe zaken, iedereen kan het!

EI vergt wel discipline: wekelijks zit je vast aan een vast doseerpatroon van zondag t/m donderdag waarbij je iedere zondag 50% water wissel MOET doen.

BerichtGeplaatst: ma 25 maart 2013, 13:16 
Groentje
 Profiel

Ik heb even gekeken op http://www.aquariumbemesting.nl en heb meteen (uiteraard na het verhaal gelezen te hebben) een bestelling gedaan.
Het was idd erg simpel, vanwege de handige online calculator, welke zij op hun site hebben bijgevoegd.
Even de liters water invullen en de rest kwam er in een (aangepast) weekschema uitrollen :d

Dit is mijn bestelling, uitgaande van aquarium van 240 liter en wil voor een jaartje benodigdheden in huis hebben:
Kaliumnitraat (KNO3): 500gr.
Kaliumfosfaat (KH2PO4): 200gr.
Magnesiumsulfaat (MgSO4): 500gr.
Sporenelementen (CSM+B): 100gr.
en een antal doseerflesjes.

Dit zou ik moeten oplossen:
Recept voor de Makro oplossing:
- Voeg 432ml lauw tot warm (osmose-)water in een container met een minimum inhoud van 500ml.
- Voeg 37,56 gram kaliumnitraat (KNO3) toe
- Voeg 4,12 gram kaliumfosfaat (KH2PO4) toe
- Voeg 46,16 gram magnesiumsulfaat (MgSO4) toe
- Schud de fles nadat je de ingredienten hebt toegevoegd nog ongeveer 1 minuut zodat alle poeders oplossen.
- Voeg hierna nog 48ml lauw tot warm (osmose-)water toe zodat je totale oplossing qua volume uitkomt op 480ml. Deze
hoeveelheid maakt het doseren makkelijker dan 500ml.
Recept voor de Micro oplossing:
- Voeg 432ml lauw tot warm (osmose-)water in een container met een minimum inhoud van 500ml.
- Voeg 7,36 gram sporenelementen (CSM+B) toe
- Schud de fles nadat je de ingredienten hebt toegevoegd nog ongeveer 1 minuut zodat alle poeders oplossen.
- Voeg hierna nog 48ml lauw tot warm (osmose-)water toe zodat je totale oplossing qua volume uitkomt op 480ml. Deze

Verder nog even mijn opgegeven weekschema:
Maandag Ververs (ongeveer) 50% van je aquariumwater en voeg 40ml Makro oplossing toe aan je aquarium.
Dinsdag: Voeg 60ml Micro oplossing toe aan je aquarium.
Woensdag: Voeg 40ml Makro oplossing toe aan je aquarium.
Donderdag: Voeg 60ml Micro oplossing toe aan je aquarium.
Vrijdag: Voeg 40ml Makro oplossing toe aan je aquarium.
Zaterdag: Rustdag
Zondag: Rustdag

Nu mis ik alleen nog het CO2 verhaal. Ik heb mijn systeem ingesteld op PH7
In welke hoeveelheid moet ik dit CO2 blijven toevoegen?

En....., misschien ook niet onbelangrijk...., wat te doen als ik met vakantie ga?

Hebben jullie na de hiervoor beschreven berekeningen nog wat extra aanvullingen/ aanpassingen/ opmetkingen?
Laat deze dan zeker even weten. :)

Groet, Sjakie

BerichtGeplaatst: ma 25 maart 2013, 13:23 
Groentje
 Profiel

Ik heb even gekeken op http://www.aquariumbemesting.nl en heb meteen (uiteraard na het verhaal gelezen te hebben) een bestelling gedaan.
Het was idd erg simpel, vanwege de handige online calculator, welke zij op hun site hebben bijgevoegd.
Even de liters water invullen en de rest kwam er in een (aangepast) weekschema uitrollen :d

Dit is mijn bestelling, uitgaande van mijn aquarium van 240 liter en wil voor een jaartje benodigdheden in huis hebben:
Kaliumnitraat (KNO3): 500gr.
Kaliumfosfaat (KH2PO4): 200gr.
Magnesiumsulfaat (MgSO4): 500gr.
Sporenelementen (CSM+B): 100gr.
en een aantal doseerflesjes.

Dit zou ik moeten oplossen:
Recept voor de Makro oplossing:
- Voeg 37,56 gram kaliumnitraat (KNO3) toe
- Voeg 4,12 gram kaliumfosfaat (KH2PO4) toe
- Voeg 46,16 gram magnesiumsulfaat (MgSO4) toe
Recept voor de Micro oplossing:
- Voeg 7,36 gram sporenelementen (CSM+B) toe

Verder nog even mijn opgegeven weekschema:
Maandag Ververs (ongeveer) 50% van je aquariumwater en voeg 40ml Makro oplossing toe aan je aquarium.
Dinsdag: Voeg 60ml Micro oplossing toe aan je aquarium.
Woensdag: Voeg 40ml Makro oplossing toe aan je aquarium.
Donderdag: Voeg 60ml Micro oplossing toe aan je aquarium.
Vrijdag: Voeg 40ml Makro oplossing toe aan je aquarium.
Zaterdag: Rustdag
Zondag: Rustdag

Nu mis ik alleen nog het CO2 verhaal. Ik heb mijn systeem ingesteld op PH7
In welke hoeveelheid moet ik dit CO2 blijven toevoegen?

En....., misschien ook niet onbelangrijk...., wat te doen als ik met vakantie ga?

Hebben jullie na de hiervoor beschreven berekeningen nog wat extra aanvullingen/ aanpassingen/ opmerkingen?
Laat deze dan zeker even weten. :)

Groet, Sjakie

BerichtGeplaatst: ma 25 maart 2013, 22:42 
Leerling
 Profiel

Je had de EI methode gelezen toch (hoop ik :P )?

Dan had je het co2 verhaal hier makkelijk uit kunnen halen:

Aanbevolgen CO2 (afhankelijk van de hoeveelheid licht) - 25 - 35 mg/l

Als je begint aan het EI-methode wees er dan 100% zeker van dat je begrijpt wat je doet anders zal het een teleurstelling gaan worden. Zoals aangeven vergt de methode een bepaalde discipline. Een tijd afwijken van het schema zal snel gevolgen hebben voor je aquarium....

Als ik op vakantie ga of voor mijn werk weg ben regel ik meestal iemand die de micro en makro voedingen toe kan dienen in een mindere hoeveelheid. Daarnaast hang ik mijn lampen iets hoger zodat er niet teveel licht op de bak staat (waardoor de voedingstoffen opname er sneller doorheen is).

BerichtGeplaatst: di 26 maart 2013, 08:18 
Groentje
 Profiel

Dan moet ik deze toch nog maar eeng goed doorlezen.
Dit had ik al gedaan, maar waarschijnlijk niet goed genoeg. Mijn Engels is niet optimaal en met al die termen en scheikundige afkortingen ben ik waarschijnlijk de weg kwijt geraakt :P
Bestaat er ook een Nerderlandse versie van?

Op de pagina van Aquariumbemesting staat ook het e.e.a., alleen niet zo uitgebreid.

Maar begrijp ik goed uit jouw verhaal, dat de PH meting minder belangrijk is dan de CO2 waarde?

Groet, Sjakie

BerichtGeplaatst: wo 27 maart 2013, 22:48 
Leerling
 Profiel

Gezegd hebbende dat de Engelse versies vaak wel wat diepe in gaan op de materie is er een eenvoudige vertaling in het Nederlands te vinden op:

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/pl ... ige-uitleg

Uiteraard is je PH belangrijk, alleen met de aanbevolen hoeveelheid co2 zit deze eigenlijk altijd wel goed - vooral als je ook nog eens aanstuurt met een PH controller, toch ;) ;) ;)?

BerichtGeplaatst: do 28 maart 2013, 08:42 
Groentje
 Profiel

Kijk, dit was makkelijk te lezen :P
En veel beter te begrijpen :mrgreen:

En ben normaal gesproken erg enthousiast over een PH-controller.........
Maar vraag mezelf af, als ik deze afstem op PH7, of de CO2 waardes in mijn bak dan ook optimaal zijn.........
Ik ga er wel even een CO2 testje op los laten en deel deze wel ff met jullie.

Stel; De PH = 7, maar mijn CO2 waardes zijn óf te hoog, óf te laag......, wat dan te doen?
Gewoon meer of minder CO2 toevoegen, met het risico dat mijn PH waarde oploopt?

Groet, Sjakie

BerichtGeplaatst: do 28 maart 2013, 10:30 
Leerling
 Profiel

De waterwaarden staan in verbinding met elkaar.

Als je PH 7 is en je KH zit tussen de 5 en de 10 dan zit je CO2 ook goed! :d
check het geliefde tabel maar.

Afbeelding

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]