Het is do 17 aug 2017, 09:06
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Nieuw aquarium opstarten EI-methode
BerichtGeplaatst: do 28 maart 2013, 13:52 
Gezel
 Profiel

Ik zou je CO2 checken d.m.v. een permanent test (dropchecker) dat is altijd nog iets nauwkeuriger als de Ph/kh methode. En die tabel klopt niet helemaal :f)? Haha

Bastian

Nieuwe project: ''Majestic Forest ADA 60-P'' (Update 23 februari 2013)
Oud Project: "Rippling Creek" (Update 20 november 2009)

BerichtGeplaatst: do 28 maart 2013, 14:00 
Leerling
 Profiel

Ik ben het niet helemaal met je eens. Waarom is de tabel onnauwkeurig? Ben benieuwd naar je onderbouwing. En dropchecker is per definitie niet nauwkeuriger door zijn opzet. En het ligt er ook erg aan welke dropchecker je gebruikt.

BerichtGeplaatst: do 28 maart 2013, 15:00 
Beginner
 Profiel

@ Dutchy, je tabel is omgekeerd :lol: Geel zou moeten zijn teveel co2 en rood is te weinig, het is omgewisseld :mrgreen:

BerichtGeplaatst: do 28 maart 2013, 16:42 
Leerling
 Profiel

Oh lol hahaha kut Google

BerichtGeplaatst: do 28 maart 2013, 16:53 
Groentje
 Profiel

Citaat:
Dutchy"De waterwaarden staan in verbinding met elkaar.
Als je PH 7 is en je KH zit tussen de 5 en de 10 dan zit je CO2 ook goed"

Klinkt aannemelijk, maar is dit wel altijd het geval?
Is het dan toch niet verstandig om alsnog (double check) dmv een CO2 druppeltest deze waarde te meten?

En...ik vind als ik de tabel goed bekijk, dat ik:
- of mijn PH moet verlagen
- of mijn KH moet verhogen om veiliger in het groene deel te komen.

Zijn jullie het hier mee eens of hebben jullie een andere mening en waarom?

Groet, Sjakie

BerichtGeplaatst: do 28 maart 2013, 22:33 
Leerling
 Profiel

Dutchy schreef:
Ik ben het niet helemaal met je eens. Waarom is de tabel onnauwkeurig? Ben benieuwd naar je onderbouwing. En dropchecker is per definitie niet nauwkeuriger door zijn opzet. En het ligt er ook erg aan welke dropchecker je gebruikt.

Loopt vaak op een oneindige discussie uit wat nu beter is... ook ik geef de voorkeur aan de drop-checker, maar SeirYu doet het weer liever volgens de tabel - ieder z'n ding waarbij hij/zij het beste gevoel heeft.

De tabel is voor mij nog altijd onduidelijk omdat meten van PH en KH vaak via druppel testen gaan die een grote gok kans mee brengen bij het inschatten van de juiste waarden op basis van een kleur die nooit 100% overeen komt op zo'n kleurkaart.

Daarnaast kan ik het volgende nog steeds niet vatten: Als ik de PH van het water in mijn aquarium PH 7 heb en ik gebruik leidingwater met een KH van 8 dan zou ik volgens die tabellen dus genoeg co2 in mijn water hebben (32mg/l) zonder dat ik ook maar één belletje co2 heb toegevoegd aan mijn aquarium???? :?: :?:

Is mijn PH bijvoorbeeld 6.8 (door een soil als bodem bijvoorbeeld) dan zou ik met een KH van 8 dus al een overdosis co2 hebben terwijl ik geen co2 toevoeg.

Vooral dat laatste punt zou ik graag willen begrijpen, want de tabel is toch wel algemeen bekend in aquariumland...

BerichtGeplaatst: vr 29 maart 2013, 01:12 
Leerling
 Profiel

Er was een kerel op het aquaforum die dit tot in de puntjes heeft uitgelegd. FLAUFLO heette hij dacht ik.. Ik zit nu op mn Tel maar ik zal het Van het weekend eens opzoeken.
er wwordt, ook door mij, gedacht dat de tabel niet betrouwbaar is bij bv een flora base omdat die je kh aanpast. Maar dat schijnt dus niet zo te zijn. En indd jouw vragen mede....

Welcome to the twilight zone :mrgreen:

BerichtGeplaatst: vr 29 maart 2013, 16:42 
Beginner
 Profiel

mede schreef:
Dutchy schreef:

Loopt vaak op een oneindige discussie uit wat nu beter is... ook ik geef de voorkeur aan de drop-checker, maar SeirYu doet het weer liever volgens de tabel - ieder z'n ding waarbij hij/zij het beste gevoel heeft.

De tabel is voor mij nog altijd onduidelijk omdat meten van PH en KH vaak via druppel testen gaan die een grote gok kans mee brengen bij het inschatten van de juiste waarden op basis van een kleur die nooit 100% overeen komt op zo'n kleurkaart.

Daarnaast kan ik het volgende nog steeds niet vatten: Als ik de PH van het water in mijn aquarium PH 7 heb en ik gebruik leidingwater met een KH van 8 dan zou ik volgens die tabellen dus genoeg co2 in mijn water hebben (32mg/l) zonder dat ik ook maar één belletje co2 heb toegevoegd aan mijn aquarium???? :?: :?:

Is mijn PH bijvoorbeeld 6.8 (door een soil als bodem bijvoorbeeld) dan zou ik met een KH van 8 dus al een overdosis co2 hebben terwijl ik geen co2 toevoeg.

Vooral dat laatste punt zou ik graag willen begrijpen, want de tabel is toch wel algemeen bekend in aquariumland...

De kh meet je met druppelset, en de ph meet je met een digitale meter. Hoogstens je kh kan 1 waarde verschillen, dat opzich niet zo heel veel uitmaakt.

Je water zal bij een goede oppervlakte stroming nooit een ph van 7 aanhouden bij een kh van 8. Ik heb hier verschillende bakken gehad in de afgelopen jaren
en telkens ging de ph zich stabiliseren rond een waarde van 7.5-8. Als je pas ververst, kan die ph lager zijn maar zal die zich weer gaan stabiliseren. Als we dit bekijken op de tabel heb je minder dan 5 mg/l co2.

Die soil lijkt me sterk als die de ph op 6.8 houdt met een kh van 8, heb je dit gemeten met een goede geijkte ph meter?

Heb geen ervaring met soils, ben benieuwd dus :d

BerichtGeplaatst: vr 29 maart 2013, 21:46 
Leerling
 Profiel

SeirYu schreef:
Die soil lijkt me sterk als die de ph op 6.8 houdt met een kh van 8, heb je dit gemeten met een goede geijkte ph meter?

Heb geen ervaring met soils, ben benieuwd dus :d

Ik heb alleen ervaring met Colombo Flora Base soil - deze stabiliseert mijn (leidingwater) op een PH van 6.8 (digitale meter) en een KH van 5 (druppels). Volgens de tabel zou ik hiermee dus voldoende co2 moeten hebben terwijl ik nog geen co2 toevoeg. Ik lees uit ervaringen van andere soils dat soortgelijke waarden verkregen worden....

Je hebt inderdaad gelijk dat puur leidingwater met een KH van 8 (mijn leidingwater) een PH tussen de 7.5 en 8 heeft. Nu ik deze regel schrijf denk ik de PH-KH-tabel-logica :-) ook beter te gaan vatten, zeker met jou uitleg hieronder. Gooi ik co2 in mijn leidingwater met KH 8 dan daalt de PH en dan zou de tabel inderdaad weer (ongeveer) overeen komen, top :d

Maar.... hoe dat dan met soils zit, of na het "kunstmatig" verlagen/verhogen van je PH/KH waarde zodat je volgens de tabel voldoende co2 zou moeten hebben - zonder dat je het toevoegt - dat kan ik niet begrijpen.

BerichtGeplaatst: za 30 maart 2013, 10:26 
Beginner
 Profiel

Dat is inderdaad interessante lectuur :d

Ben benieuwd of iemand met soils hier, al geexpermineteerd heeft of de ph stabiel blijft zonder co2 toevoeging.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]