Het is di 23 mei 2017, 04:06
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: bodem/voeding advies nodig
BerichtGeplaatst: vr 29 maart 2013, 17:54 
Groentje
 Profiel

Hallo mede-aquarianen,

Zoals jullie misschien al hebben gelezen ben ik druk bezig om een mijn eerste aquascape te maken.
nu ben ik aan het twijfelen geslagen wat betreft de bodem om te gebruiken.

Mijn eerste gedachten was dus om aquasoil van florabase te gebruiken, wat dus om diverse redenen geen goed idee is.
De voornaamste reden is voor mij de levensduur. Ik heb geen zin om over 1 á 2 jaar de complete bak om te moeten gooien om dat de werking eruit is (vooral niet voor die prijs).
Dezelfde reden heb ik dus eigenlijk ook voor het gebruik van voedingsbodem in het algemeen.

Omdat ik echter een zwarte bodem wil (vindt ik persoonlijk erg mooi), was mijn keuze veranderd om zwart fijn grind te gebruiken en de voeding via plantenvoeding en Co2.

Om weer wat inspiratie de krijgen was ik dus weer eens bij een aquariumzaak geweest (was een nieuwe zaak met alleen wildvang, geen kweek. klein, maar erg interessant ).
Natuurlijk raak je aan de praat en je legt uit wat je zoekt en wil met de aquarium. Deze beste man raadde het gebruik van alleen zwart grind af aangezien vuil zich diep in het grind gaat zakken, wat dus problemen gaat veroorzaken.
Hij adviseerd dus om rivierzand te gebruiken op de plekken van de planten (hij werkt zelf met niets anders). Vuil trekt er niet in wat dus een voordeel is. Om toch het het zwarte bodem effect te krijgen zou ik voor het zichtbare deel wel zwart grind kunnen gebruiken (hier groeien immers geen planten).
Rivierzand zou dus makkelijker te onderhouden zijn en hoeft dus ook niet zo snel vervangen te worden als voedingsbodem. In combinatie met plantenvoeding (profito, carbo e.d.) zou dit dan een goede optie zijn lijkt mij.

Graag hoor ik jullie mening en advies hierover en of het een beetje klopt wat hij zegt, of is het Bull****. (Tja, het blijven verkopers hé)

Op dit moment heb ik geen Co2 set, maar is wel in een later stadium de bedoeling om aan te schaffen. Ik wil dan wel meteen een goed regelbaar exemplaar, dus dat wordt eerst effe sparen.
Tot die tijd wil ik dus eigenlijk de tijd uitzingen met alleen plantenvoeding. Is dit goed te doen, of hebben jullie nog wat tips hiervoor.

Gr,

Willem

Berichttitel: Re: bodem/voeding advies nodig
BerichtGeplaatst: vr 29 maart 2013, 21:35 
Leerling
 Profiel

Ik vind dit eerlijk gezegd een zeer vreemd advies! Met rivierzand heb je zo'n fijne structuur dat je hele bodem dichtslibt omdat er simpelweg geen water door je bodem kan circuleren wat belangrijk is voor een gezonde planten (en wortel) groei.

Ook je bacterie cultuur die zorgt voor het biologisch evenwicht in je aquarium is voor een zeer groot deel afhankelijk van een goede bodem.

Grind is één van de meest gebruikte materialen als bodemgrond en werkt perfect. Alleen zand is vragen om problemen.....

Ik gebruik kwartsgrind (zwart) van Dennerle - is een zeer mooie grind bodem en perfect afgestemd voor het aquarium. Kost op zich redelijk wat (23 euro voor 10kg), maar je kan wel duidelijk kwaliteitsverschil zien tussen bijvoorbeeld zwart edel split en de Dennerle bodem. Ik heb het geld er voor over en zou nooit meer voor iets anders kiezen.

Dit is de bodem http://www.aquarium-winkel.nl/dennerle- ... anguage=en

Dat de bodem duurder is dan gewoon grind komt o.a. door:

- 100% co2 neutraal
- 100% zeker dat het geen kalk bevat (wat je hardheid van het water omhoog haalt)
- zeer nauwkeurige selectie van korrels / geen enkel scherp randje
- geen glimmende korrels maar een beetje dof zodat het geen reflecties of vreemde kleuren geeft

BerichtGeplaatst: vr 29 maart 2013, 22:03 
Leerling
 Profiel

om de 2 jaar je bodem wassen is toch niet erg? 2 jaar is lang hoor. :shock:
2 jaar naar dezelfde scape zitten te kijken is ook zaai.
vindt 5 maanden al lang om naar hetzelfde te kijken.

ik heb ook een zwarte bodem. gewoon de goedkope, en gebruik geen voedingsbodem!
1 keer gedaan en nooit weer. ik hou er van om in mijn bak te zitten. en plantjes snoeien etc.
en de voedingsbodem komt dan altijd mee omhoog. duurt het weer een dag voordat het stof is opgetrokken.

lid van de aquariumvereniging van Leeuwarden

mijn bak

BerichtGeplaatst: vr 29 maart 2013, 22:07 
Leerling
 Profiel

oja en met zwart grindt hebben de planten en vissen ook mooiere kleuren. dan met wit grind

lid van de aquariumvereniging van Leeuwarden

mijn bak

BerichtGeplaatst: za 30 maart 2013, 00:23 
Groentje
 Profiel

Bedankt voor jullie reacties.

De verkoper (eigenaar van de zaak) heeft het idd over het dichtslibben van de bodem, maar dat dat pas vanaf een 8cm dikke laag zou voorkomen.

In mijn bak met malawi's had ik ook zand zitten, maar aangezien malawi's echte gravers zijn was dat ook het beste i.p.v. andere soorten bodem.
Nu ik van plan ben om dus een aquascape te maken, wil ik dan ook wel een goede bodem hebben.

Ik vond het inderdaad ook al een vreemd advies. Maar aangezien hij zelf in alle bakken (zowel de sier als verkoopbakken) hetzelfde zand had zitten, zat ik toch te twijfelen.

Dutchy had ook al aangeraden om de dennerle bodem te gebruiken. Ik heb daarnaast ook de dennerle naast de edelsplit gehouden, en idd de dennerle is mooi mat zwart ipv dat glinsterspul.

@ Detse: dit is idd ook mijn reden om zwart grind te willen hebben. In mijn andere post heb ik een schets gemaakt (ben alleen niet zo artistiek :roll: ), daar kan je zien dat ik een zwarte achterwand en zwart grind wil. Het contrast met het groen van de planten lijkt me fantastisch. Heb trouwens al wat spiderwood gevonden om de bomen te maken. En de stenen uit mijn malawibak ga ik hergebruiken.

Voedingsbodem ga ik dus ook niet gebruiken om de genoemde redenen, voeding doe ik dus met het vloeibare spul.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]