Het is vr 26 mei 2017, 19:53
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Sera Aquatan en Nitrivec bio
BerichtGeplaatst: vr 19 apr 2013, 07:46 
Groentje
 Profiel

Beste lezers,

Ik ben tot nu toe zeer tevreden over de EI methode. Deze heeft mijn bak positief beïnvloed :d
Alleen wil ik nog iets extra's posten, hetgeen voor mij nog onduidelijk is.........

Voorheen (zonder toepassing EI) deed ik na de waterwissel Aquatan en Nitrivec (Sera) bij mijn water om o.a. de bacteriecultuur aan te vullen en het kraantjeswater als aquariumwater geschikt te maken.
Maar....., moet ik dit spul nog steeds blijven gebruiken tijdens de grote waterwissel met de EI methode?

Ik gebruik dit namelijk nog steeds, maar vroeg mezelf af of dit overbodig is of zelf het proces ten nadele beïnvloed.

Groet, Sjakie

Berichttitel: Re: Sera Aquatan en Nitrivec bio
BerichtGeplaatst: vr 19 apr 2013, 08:33 
Leerling
 Profiel

Ik weet niet of Nitrivec alleen bacterien bevat of ook andere dingen. Ik gebruik alleen Aqua safe (wat bij jou Aquatan is) aan het kraanwater toe alvorens het in de bak te gieten.
Als je namenlijk al een evenwicht in je bak hebt heeft dit geen enkele zin om telkens weer nieuwe bacterien toe te voegen daar bacterien zich gehecht hebben aan/in de filter, bodem, stenen, planten, hout en zo meer. Zelf ververs ik elke week 25% water (bij mij slechts 10 liter verversing is) en 2 X per week 30% in de kleinere bakjes (3 liter verversing) en het heeft nog nooit ertoe geleid dat ik ineens nitriet verhoging kreeg (ook geen andere nadelige veranderingen in de water waarden).

Ik verschoon echter NOOIT mijn gehele filter maar elke week 1/4 deel daarvan (mijn filter bestaat uit 4 losse filterwatten met actieve kool frames) want dan zou ik een groot deel van mijn bacterien wegwerpen.

BerichtGeplaatst: vr 19 apr 2013, 16:57 
Groentje
 Profiel

Wat betreft het verschonen van de filters (want ik heb er 2 :| ) ben ik het helemaal met jou eens.
NOOIT !! de gehele filter schoonmaken, vanwege de aanwezige bacteriecultuur.
Ikzelf maak alleen de witte watten schoon en eigenlijk alleen maar als de uitstroom stagneert.

Even terugkomend op de nitrivec; deze bevat bacteriën en bindt de zware metalen als deze op een of ander manier in het kraantjeswater o.i.d. zitten. Lijkt mij een ietwat overdreven toevoeging, of je werkt met regenwater.

De verversing doe ik elke week, dan meteen de helft van het water.
Met de EI methode bouw ik allerlei voedingsstoffen geleidelijk op tot een zeker overschot, waarna ik de bak ververs en volgens de theorie daardoor mijn water 'reset', waarna de overschotten zijn geminimaliseerd.

De voor mij grote vraag blijft, of ik deze aquatan en nitrivec wel moet gebruiken, of deze overbodig zijn of zelfs tegenwerken bij de door mij gebruikte methode.......................

Groet, Sjakie

BerichtGeplaatst: vr 19 apr 2013, 20:35 
Moderator
Moderator
   Profiel

Ik zou de producten nu niet samen met plantenvoeding toevoegen, als je bv bij verversing Aquatan en Nitrivec zou geven , en de volgende dag plantenvoeding , dan zie ik niet in dat deze elkaar zouden tegenwerken.

Is je ververs water mooi zuiver...dan is Aquatan overbodig...maar hoe weet je dat telkens weer of je water oké is ? Producten als Aquatan kunnen een vorm van zekerheid geven. Ik gebruik , vloeibaar filtermedium van Easy life tijdens een verversing. Is het nuttig ? De bak staat glas helder de volgende dag en ik voel me er goed bij en bakjes staan al vele jaren gezond.

Nitrivec kan handig zijn als je in de opstart van je bak zit , om wat te ondersteunen. In een goed ingedraaide bak is het overbodig.

BerichtGeplaatst: vr 19 apr 2013, 21:44 
Groentje
 Profiel

ik gebruik deze producten zelf ook niet
eens je filter goed draait zul je bacterien genoeg hebben
bij een normale visbezetting toch
in mijn 1 m aquarium heb ik een HMF filter en deze heb ik nog nooit proper gemaakt
draait nu bijna 3 maand
vanaf dat de doorstroming minder word zal ik met een hevelslang eens langs mijn filter gaan om wat vuil weg te zuigen maar voor de rest niets
bij mijn 60 cm bak heb ik een hang-on filtertje en deze draait nu ook al 1.5 maand zonder "proper" te maken
hier ververs ik 20 liter van de 50 en alles ok

BerichtGeplaatst: zo 21 apr 2013, 21:04 
Leerling
 Profiel

ik heb niet alles gelezen maar die zooi heb ik ook gekocht..... helaas.......

Niet gebruiken! Het is namelijk de grootste onzin en bacteriën in een flesje die een klein wonder voor je verrichten? Heel leuk ja.... maar kan niet.
In NL is het ook absoluut niet nodig want ons kraanwater is geweldig!

BerichtGeplaatst: zo 21 apr 2013, 21:25 
Beginner
 Profiel

Dutchy schreef:
..In NL is het ook absoluut niet nodig want ons kraanwater is geweldig!

Dat is inderdaad wat ik ook begrepen heb..

BerichtGeplaatst: zo 21 apr 2013, 22:13 
Beginner
 Profiel

Dutchy schreef:
ik heb niet alles gelezen maar die zooi heb ik ook gekocht..... helaas.......

Niet gebruiken! Het is namelijk de grootste onzin en bacteriën in een flesje die een klein wonder voor je verrichten? Heel leuk ja.... maar kan niet.
In NL is het ook absoluut niet nodig want ons kraanwater is geweldig!

Ik vind dit een iets te voorbarige conclusie.

Op de website van vitens valt voor waterwaardes in Flevoland al verschillend te concluderen.
Zie hier het overzicht van Pompstation : Pb. Bremerberg http://www.vitens.nl/overvitens/water/waterkwaliteit/Waterkwaliteit/FLV_Pb.%20Bremerberg.PDF
Zie hier het overzicht van Pompstation : Pb. Harderbroekhttp://www.vitens.nl/overvitens/water/waterkwaliteit/Waterkwaliteit/FLV_Pb.%20Harderbroek.PDF

De geleidbaarheid van dit water is bij de 1 wel 2x zo groot als bij de ander. Daarbij is te zien dat de aanwezigheid van Boor(B) en Barium(Ba) al zeer verschillend is. Niet om heel technisch te worden, maar een conclusie trekken dat het kraanwater in Nederland overal gelijk is is simpelweg niet juist.
Daarom kunt je bijvoorbeeld nooit vertrouwen op mensen die zeggen dat je Garnalen, Discusvissen etc. op "gewoon" kraanwater kunt kweken, want daar zit per regio wel degelijk verschil in.

Waarom zou je bacteriën niet in een potje kunnen kopen en wel een pak yoghurt of Yakult wat wemelt van de melkzuurbacteriën? Bacteriën aan je bodem en filter toevoegen kan absoluut geen kwaad. Of het veel zin heeft in een goed functionerend en ingedraaid ecosysteem toe te voegen is een ander verhaal.

Water conditioners zoals Easylife binden metalen en helpen bij het verhelderen van het water.

Dit soort producten moet je alleen gebruiken als je er zelf achter staat. Zo nu en dan bacteriën toevoegen kan geen kwaad en Easylife toevoegen ook niet. De kosten kunnen alleen hoog oplopen bij het normale gebruiksadvies.

En zoals Johan zegt zou ik Aquatan niet icm plantenvoeding gebruiken, omdat het wellicht sporenelementen bindt.

BerichtGeplaatst: zo 21 apr 2013, 22:19 
Leerling
 Profiel

ik zei niet dat in alle regio's de waarden hetzelfde zijn... maar overal is het wel goed genoeg voor onze bakken dacht ik zo :d

En uiteraard ga je van een yakult lekker poepen omdat er van alles in zit... maar daar zit ook een houdbaarheidsdatum op! Deze flessen..... nou die zijn op het moment dat je ze koopt al erg oud! Laat staan hoe lang je ze thuis hebt staan. Dat is een groot verschil!

Maar zoals je zelf zegt. Voor ieder wat wils :mrgreen:

BerichtGeplaatst: ma 22 apr 2013, 19:28 
Groentje
 Profiel

Dutchy schreef:
....Deze flessen..... nou die zijn op het moment dat je ze koopt al erg oud! Laat staan hoe lang je ze thuis hebt staan....

Ik ga er vanuit, dat je de flessen 'waterverbeteraars' bedoeld.......
Hetgeen jij verteld heb ik zelf al eens ondervonden.
Leuk zo'n fles.......,aanschaf = niet gering en de houdbaarheidsdatum is al binnen niet al te lange tijd in zicht :shock:
Goed voor de verkoop, maar staan waarschijnlijk al enkele jaren op de plank en misschien daardoor niet meer optimaal voor verwerking in de bak.

Helaas heb ik dit aangeschaft en moet binnen een klein jaartje al op zijn.
Misschien dat ik er maar afstand van moet gaan doen, want mijn bak is nu goed ingedraaid en de planten schieten mijn bak uit :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]