Het is za 27 mei 2017, 05:23
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Planten groeien bijna niet (pics)
BerichtGeplaatst: wo 24 apr 2013, 20:49 
Leerling
 Profiel

Lastige problemen!

Die slechte wortels zou ik echt gaan zoeken in de bodem... lijkt erop dat je bodem geen lekker doorstroming heeft op de plek waar je naaldgras staat....

Het is vrij makkelijk om je fosfaat omhoog te gooien, ik zeg..... probeer eens wat extra ppm's PO4 per week toe te voegen. En zoals SeirYu aangeeft: Kalium is een belangrijke stof voor goede plantengroei... enig idee of en hoeveel je hiervan toevoegd?

BerichtGeplaatst: ma 29 apr 2013, 16:57 
Beginner
 Profiel

Houd er rekening mee dat planten aan luxury uptake kunnen doen.

Snelle test zou kunnen zijn, meten van p04 in osmose dan moeten ze allebij 0 geven.
Indien niet dan heb je de slechte, kennis heeft hier al testen gehad die na 3 maand gebruik al afweken.

Check voor de zekerheid, de vervaldatum van de sets en hoelang heb je ze al in gebruik. Zelf gebruik ik ze het liefst
voor maximaal 6 maand.

BerichtGeplaatst: ma 29 apr 2013, 21:20 
Groentje
 Profiel

Misschien GH plus voor extra Calcium?
CO2
Kalium... misschien. Ik zie geen typische Kalium tekort hierin, dan verkleurt het blad namelijk ook. Fosfor zie ik niet zo, maar als anderen het zeggen wie weet. Met extra KH2PO4, fosor mest, geef je ook extra Kalium.
Heb je onlangs de bodem afgeheveld? Nieuwe dingen aan het water toegevoegd?

BerichtGeplaatst: ma 29 apr 2013, 21:28 
Groentje
 Profiel

Tadaa: http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... chijnselen
Misschien vind je je antwoordt hier wel :)

BerichtGeplaatst: di 30 apr 2013, 07:49 
Beginner
 Profiel

Hoe zie jij dan een kalium tekort?

Met alleen die po4 mest toe te dienen krijg je niet genoeg kalium in je bakken.
Christel Kasselmann heeft het in haar boek gehad, dat wij vaak in onze bakken te weinig kalium hebben.

BerichtGeplaatst: di 30 apr 2013, 21:00 
Beginner
 Profiel

Dutchy schreef:
Wat zijn de internodien? De afstand tussen de nieuwe blaadjes op de stengel?

Dat is de afstand tussen de blaadjes. Ofwel het stuk stengel tussen het ene en het opvolgend blad. Vaak groeien planten compacter (dus met korte internoiden) onder veel licht. Licht met een blauwe kleurtemperatuur is hiervoor beter dan geel/rood licht. Blauw licht zorgt meer voor de groei in de breedte, geel/rood licht voor in de lengte. De golflengte van het Blauwe licht dringt bovendien dieper door in het aquarium, wat beter is voor lage voorgrondplantjes.

Uit de site van aquariumbemesting zou ik zeggen inderdaad: CO2 tekort, vanwege de kleine bladeren.
Voor de gaten is er misschien zelfs wel overbemesting. Is 10ml DRAK per 60 Liter niet te veel in de week??

BerichtGeplaatst: wo 01 mei 2013, 08:33 
Beginner
 Profiel

Ik denk dat het aan het licht kan liggen. Volgens mij heb je sowieso niet al teveel plantengroei omdat ik al eerder zag dat bepaalde grasjes op de bodem het heel slecht deden. Die leken niet te groeien. Waarom probeer je niet een PL lamp van Philips met 865 K. Mijn bak noem je een kom sla. :mrgreen: In die bak groeit alles enorm hard. Dat komt door de verlichting en de bemesting. Ik mest echter absoluut niet met N en P. Daar ben ik domweg geen voorstander van en ik zie ook totaal het nut niet aangezien mijn bak niks tekort lijkt te komen. Er zit daarnaast geen algje in. Niks. Nooit gezeten ook.

Mijn bak sla met de in mijn ogen perfecte belichting en bemesting. Gewoon het systeem van Dennerle zonder P en N toevoeging.

Alle planten groeien als kool. Van mos tot Crypto tot valisneria. Ik laat overigens maar 1 bel Co2 per 5 seconden lopen. Je moet alles in verhouding laten. Meer voeding is meer Co2 en meer licht. Balans is in mijn ogen waar het om gaat. Niet om alles zoveel mogelijk. Daarmee loop je alleen maar kans dat alles uit balans gaat en in de soep loopt.

Afbeelding

BerichtGeplaatst: wo 01 mei 2013, 08:39 
Beginner
 Profiel

Zelfde bakje 4 maanden en 3 snoeibeurten geleden. Ik heb er nooit N of P in gedaan. ;) Afbeelding

BerichtGeplaatst: do 02 mei 2013, 04:56 
Leerling
 Profiel

Dutchy schreef:
Ok dus de meeste zeggen nu fosfaat..... spannend!

De wortels zijn erg verschillend. Van mijn HC en rotala zijn ze goed maar bij mijn naaldgras is het heeeeeeeeeeel wisselend.

Hier een foto van gisteren:

Afbeelding

En hier een foto van 3 blaadjes van dezelfde plant.

De 2 grote zijn oudere blaadjes en die kleine is "nieuw". Die blijft dus zo klein! Wat een verschil he!
En zien jullie die gaatjes.... :shock:

Afbeelding

Ik kan ineens enkele foto's zien...raar....
Wat mij opvalt aan die blaadjes is die baardalg en dat zou erop kunnen duiden dat er te weinig CO2 in de bak is of wordt verspreid. Na gelang plantjes ouder worden (groeien) verlangen ze naar meer voeding (CO2) en misschien was dit in het begin meer dan voldoende maar nu niet meer, ook na een snoeibeurt wil het nog wel eens zijn dat er meer CO2 gevraagd wordt...je bevorderd groei door snoei, geen Carbo buffer meer in je planten (dat heb je namenlijk net weg gekript)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]