Het is ma 29 mei 2017, 05:00
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Easycarbo
BerichtGeplaatst: za 10 aug 2013, 21:39 
Beginner
 Profiel

Na mijn vakantie kwam ik terug met een bak waar redelijk wat penseelalg in was gekomen doordat mijn bio-co2 was opgegaan (natuurlijk). De Rotala Rotundifolia en Hydrocotyle Tripartita waren echter echt gegroeid als kool, ondanks dat het co2 gehalte flink was gedaald.
Om de strijd aan te gaan met de alg (vooral de penseel alg) heb ik een mooi co2 setje van AquaMedic met ph controller aangeschaft, en ben ik Easycarbo gaan toedienen (1ml per dag).
Mijn langetermijn test is mooi lichtgroen (hangt links in de bak, spray bar hangt rechts), en mijn ph controller bevestigd dat met een ingestelde waarde van 6,6 (die hangt rechts achterin bij de inlaat van de potfilter).

Nu zie ik in ieder geval geen draadalg meer, en de penseel alg vermeerderd zich niet. Ik zie niet echt penseelalg verdwijnen, behalve de penseel alg die ik handmatig weghaal als ik onderhoud doe.
Het probleem is alleen nu dat de rotala eigenlijk niets tot nauwlijks meer groeit, de hydrocotyle lijkt minder last te hebben van een verandering in de bak. Ik hanteer verder gewoon de EI methode, daar heb ik niets in veranderd.

In eerste instantie dacht ik dat ik te weinig stroming had doordat ik een co2 reactor in het circuit van het filter heb zitten sinds ik mijn co2 fles heb (Aqua Medic Reactor 1000). Het filter wat ik gebruik is een Tetratec EX600. Dat is een filter waarmee ik naar mijn weten meer dan voldoende stroming had voor mijn maat bak (60x30x35), nu iets minder stroming maar voor mijn gevoel toch nog voldoende.

Ik ben toch eens gaan zoeken naar de ervaringen van andere mensen die easycarbo gebruiken/gebruikte. Wat ik lees is dat sommige planten slecht tegen Easycarbo kunnen, en ik zie daar dus ook de naam Rotala bij voorbij komen.

Wat is jullie ervaring met Easycarbo op dit gebied?

Berichttitel: Re: Easycarbo
BerichtGeplaatst: zo 11 aug 2013, 15:14 
Leerling
 Profiel

Nou volgens mij heb je zelf al je huiswerk gedaan en antwoord gevonden op je eigen vraag! haha
Ja persoonlijk vind ik easycarbo een vreemd middeltje wat ik zo min mogelijk gebruik. Alleen indd om bij een algen probleem iets aan te pakken.
Een aantal kwekers die ik heb gesproken waren het met me eens. Maar de meningen verschillen haha

Penseelalg is voornamelijk alleen handmatig te verwijderen. De rest gewoon accepteren en langzaamaan laten verdwijnen!

BerichtGeplaatst: zo 11 aug 2013, 15:35 
Beginner
 Profiel

Ik ben vrij onzeker van aard, en wil graag een mening van een ander. Aangezien ik een groentje ben op het gebied van plantenbakken, zijn er op dit forum mensen met veel meer ervaring dan ik. En ik vertrouw de mensen hier toch wel. Haha

Voor de rest verwijder ik elke keer een beetje met de hand. Op de stenen en het hout vind ik het niet zo erg meer. Maar op mijn plantjes wil ik het liever niet.

Ik heb vandaag dus ook geen easycarbo meer toegevoegd, kijken hoe dat dit uitpakt. Dat is makkelijker dan de reactor er tussenuit halen.

Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte wat mijn bevindingen zijn. Ik hoor graag of er hier verder nog mensen dergelijke problemen met easycarbo hebben gehad.

BerichtGeplaatst: zo 18 sep 2016, 07:18 
Moderator
Moderator
 Profiel

Nu 3 jaar later, ik denk dat vloeibare koolstof echt wel een meerwaarde is, niet zo zeer om plantengroei aan te wakkeren maar meer om algen tegen te gaan, die vinden dit spul helemaal niks. Natuurlijk groeien de planten er ook wel wat beter van, maar algengroei word goed geremd ieg.

Ps, Vallisneria planten kunnen niet tegen vloeibare Co2!! :!:

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]