Het is do 25 mei 2017, 07:42
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: planten voeding
BerichtGeplaatst: ma 14 okt 2013, 16:20 
Groentje
 Profiel

Ik zie steeds vaker dat mensen profito en easycarbo gebruiken als dagelijkse dosering in hun aquarium mijn vraag is ik gebruik momenteel:

ADA Brighty K
ADA Green brighty step-1
ADA Green bacter
ADA ECA

Voor dagelijks dosering als plantenvoeding is het dan verstandig ook profito en easycarbo toe te voegen of zijn de produkten die ik nu gebruik voldoende?
Ik heb momenteel wel wat kleine zwarte draadjes ( niet zeker of dat algen zijn) op enkele stenen moet er bij zetten dat ik de bovengenoemde ADA produkten nog niet zolang gebruik.

Nihad

Berichttitel: Re: planten voeding
BerichtGeplaatst: ma 14 okt 2013, 17:59 
Leerling
 Profiel

Kan je een duidelijke foto van je algen maken? close up als het kan?

Gebruik je Co2?

BerichtGeplaatst: ma 14 okt 2013, 18:58 
Groentje
 Profiel

ja gebruik co2 ik denk dat de problemen de laatste dagen begonnen zijn toen ik al het aquarium water heb vervangen na het probleemmet de planten behalve de rare zwarte alg soort (moeilijk te fotograveren) die zaten al op sommige plekken dacht misschien teveel licht van 10 to 22:00 co2 was erg hoog heb em lager gezet op 2 bellen per seconde.
Heb bij het vervangen van het water ook Seachem Prime toegevoegd naast de ADA producten misschien had ik dat niet moeten doen heb denk ik nu wel een algen middel nodig zag net door de camera op de Hemianthus Callitrichoides ook algen zitten en die zaten er eerst niet. zie foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

beter foto's kreeg ik nu niet gemaakt zal morgen een beter poging proberen met de camera die ik heb.

BerichtGeplaatst: ma 14 okt 2013, 19:56 
Leerling
 Profiel

Ik kan het indd niet goed zien. Maar je zit nog in de opstartfase toch?? 12 uur licht is veeeeeels te veel! Ik begin met 6 en werk dat langzaam op tot 8 uur.

Er is net wat nieuws geschreven op deze site. Hier kan je veel tips vinden denk ik.
http://www.aquascaping-blog.com/1067/aquarium-opstarten

Ook een tip van mij: Verander niet te veel en geef je bak om tot rust te komen.!

BerichtGeplaatst: di 15 okt 2013, 11:55 
Beginner
 Profiel

Seachem Prime is een binder,zonde van je ijzertoevoeging,verder mis ik een complete plantvoeding,met veel C02 heb je die naast de soilbodem als aanvulling nodig voor soorten als rotala enz..
Meet ook je nitraat eens,10 tot 20 ppm/ltr. is voldoende.
P04 is meestal niet meetbaar maar wel een beetje toevoegen wekelijks,1ppm/ltr.
Licht is al benoemd.

succes.

BerichtGeplaatst: di 15 okt 2013, 16:31 
Groentje
 Profiel

zijn er hier ook mensen die bemesting van aquariumbemesting gebruiken?

BerichtGeplaatst: di 15 okt 2013, 21:49 
Beginner
 Profiel

Met een compleet ADA systeem voegt andere plantenvoeding niet zo veel toe.
Alle ADA producten en doseringen zijn afgesteld op elkaar.

Tijdens het indraaien is het heel gebruikelijk dat er wel eens een algje de kop op steekt, omdat de balans nog ver te zoeken is.
Normaal gezien komt er na een korte periode vanzelf een balans. Dit lukt niet als telkens van actieplan wordt verandert met allerlei aanpassingen. Dan daar bij duurt het vaak een geruime tijd voordat je resultaat van je handelingen ziet. Als je dan intussen weer andere dingen gaat aanpassen, weet je niet meer wat de oplossing voor je probleem is. Geduld dus...
Zorg voor stabiliteit, maar ik begrijp dat het lastig is als plots al je planten loskomen ;)
En het belangrijkste, voordat je met plantenvoeding begint:
Zorg dat de verlichting in orde is en zorg dat de CO2 in orde is.

1. Verlichting is de eerste en allerbelangrijkste hoeksteen. Zonder verlichting kunnen planten simpelweg niet groeien. Voldoende licht van een goed spectrum en 8-12 uur per dag.
2. Naast verlichting kunnen planten ook niet groeien zonder CO2. De hoeveelheid CO2 stel je af op de hoeveelheid verlichting.
3. Als je ziet dat je planten willen groeien omdat ze voldoende licht en CO2 hebben (en als het even kan "assimileren"), kun je aan de hand van de groei van de planten zien wat voor soort voedingsstoffen ze nodig hebben. De adviesdoseringen kunnen dan na een langere periode op jouw aquarium worden toespitst, want dan pas weet je hoeveel je van alles moet doseren om de juiste balans te halen.

Voedingsstoffen toedienen als punt 1 en 2 niet in orde zijn heeft dus geen zin.

BerichtGeplaatst: di 15 okt 2013, 22:08 
Beginner
 Profiel

Ow en zoals ik het kan zien lijkt het "Staghorn alg".

Deze ontstaat vaak door reuring in het Soil, omdat hierbij stikstof(N) vrijkomt uit het substraat.
Dit vrije stikstof wordt omgezet in Ammonia (NH3 of NH4).
Dit is een bron voor de algen.
Het beste kun je deze algen handmatig verwijderen in een zo vroeg mogelijk stadium.

Als het goed is en de stabiliteit hersteld zich weer door de afbraak van ammonium door bacteriƫn, gaat het weer weg. Een lokale overdosis EasyCarbo helpt ook, maar wees voorzichtig.

BerichtGeplaatst: wo 16 okt 2013, 12:26 
Groentje
 Profiel

Waarschijnlijk is het een gevalletje heb geen geduld en kan niet wachten raakte een beetje in paniek omdat alles goed ging en toen door een ingrijpen even niet daardoor raakte ik een beetje in paniek.
Ik heb mijn CO2 nu op +/- 2 bellen per seconde ingesteld en heb de verlichting nu op 8.30 en op 9 uur (2 losse units) gezet.
Heb met een injectiespuit easycarbo bij de algen gespoten 1ml en houd me verder aan de ADA produkten die ik dagelijks gebruik.
Die staghorn alg kwam waarschijnlijk doordat ik in de bodem zat te wroeten met het plaatsen van de planten niet zo lang geleden.
Dus zal dit nu een aantal weken aankijken engewoon zien hoe het er dagelijks aan toe is en dan wat plaatjes tonen hoe het er dan uit ziet.
Bedankt voor alle tips en zal proberen aan mijn geduld te werken :)

BerichtGeplaatst: wo 16 okt 2013, 13:00 
Leerling
 Profiel

Dat klinkt als een prima plan! :d

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]