Het is di 23 mei 2017, 15:51
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Fotografie
BerichtGeplaatst: ma 28 mei 2012, 23:45 
Leerling
 Profiel

Je hebt tegenwoordig meer dan 5000 soorten camera's en dan heb ik het echt over de digitale soorten

wie kan me een beetje op weg helpen ik heb een Olympus SP-800UZ gekocht
maar ben er niet tevreden mee
kan er hele mooie foto's mee maken dat wel maar betreft aquarium foto's irriteer ik me mateloos aan de bagger kwaliteit foto's die ik er mee kan maken en heb echt alle instellingen bijna uitgeprobeerd en het lukt me niet
ben nu ten einde raad en wil weten is het mogelijk een cameratje te kopen onder de 400 euro
die hele goede foto's kan maken en specifiek aquarium foto's
de gene met het gouden antwoord ben ik echt dankbaar!!! :d

Berichttitel: Re: Fotografie
BerichtGeplaatst: za 16 jun 2012, 17:55 
Leerling
 Profiel

Heb je tripod gebruikt?

BerichtGeplaatst: za 16 jun 2012, 20:08 
Leerling
 Profiel

ja dat is standaard iets wat ik toepas ht gaat mij meer om het fine tunen en afstellen van camera

BerichtGeplaatst: ma 18 jun 2012, 21:20 
Groentje
 Profiel

Ik denk dat dit allemaal een beetje camera specifiek is maar ik zal proberen enkele algemene instellingen goed te krijgen (sluitertijd, diafragma en iso-gevoeligheid), zoek de handleiding na voor de precieze instellingen. Als je iets niet begrijpt, vraag het vriend google en anders hier in het forum. Elke camera heeft bijna wel een handmatige stand, meestal met de letter M aangeduid. Hierna kan je 2 belangrijke dingen instellen: de sluitertijd en het diafragma. De sluitertijd bepaalt hoe lang de sensor belicht wordt en is voor aquariumfotografie het belangrijkste. Voor een foto van je hele bak hoeft deze niet zo heel snel te zijn, denk aan 1/25 - 1/50 maar wil je zwemmende vissen er scherp op krijgen dan moet je bij 1/125 beginnen tot zelfs 1/200.

Expres een iets langere sluitertijd om beweging van het gevecht weer te geven:
Afbeelding

Hoe korter de sluitertijd hoe minder licht er op de sensor komt en dit kun je compenseren met het diafragma. Door deze verder open te zetten komt er toch voldoende licht op de sensor. Dit stel je in met de f/ waarde. Een lage waarde f/ waarde (meeste camera's max f/ 3,5) betekend dat het diafragma ver open staat. Klinkt goed, zo ver mogelijk open dus, helaas is het daardoor moeilijker scherpstellen omdat je depth-of-field (DOF) minder wordt. In leken taal, de achtergrond (en voorgrond) worden wazig.

De vis is (redelijk) scherp, de achtergrond en voorgrond niet door een lage f/waarde:
Afbeelding

Eigenlijk wil je de f/ waarde dus iets hoger om meer scherp te krijgen in de foto dus kies je voor een f/waarde van f/8 - f/12. Helaas betekend dit weer lichtverlies doordat het diafragma minder ver opent en dus minder licht doorlaat. Dit kan dan weer enigzins gecompenseerd worden met ISO (meestal beschikbaar op je camera tussen 100 - 3200). Een hogere ISO-waarde betekend dat de sensor gevoeliger voor licht is en er dus minder licht nodig is voor een scherpe foto. Ideaal dus, omhoog die ISO, maar helaas kleeft hier een nadeel aan... ruis! Kies dus nooit te hoog maar de meeste camera's kunnen prima met ISO 800 of 1600 uit de voeten. Je compenseert dan voor het feit dat je minder licht op de sensor hebt door de korte sluitertijd en het kleine diafragma.

Een relatief donkere foto, met een hogere ISO waarde was dit lichter geweest maar met meer ruis (grijze pixels):
Afbeelding

Speel met deze 3 waarden. begin met ISO 800 of 1600 en bekijk de foto's op de computer of de ruis acceptabel is. Zo niet dan een klein beetje lager. Begin met een sluitertijd van minimaal 1/80 en zet je diafragma op f/8. Maak een dozijn foto's bekijk ze en pas je instellingen aan. Bijvoorbeeld, teveel ruis ISO naar beneden, ruis acceptabel, dan kan de ISO iets omhoog. Alle foto's bewogen, kortere sluitertijd van 1/125 of 1/200 of gebruik een statief. Alleen de kop van een vis scherp maar de staart niet, dan f/waarde iets omhoog naar bijv f/12. Maak nieuwe foto's en bekijk ze weer. Meestal worden ze nu donkerder, kijk of je het acceptabel vind en pas daarna weer aan. Al spelende leer je en gelukkig hoeven we niet steeds een week te wachten om een rolletje te laten ontwikkelen en ook de kosten van een rolletje hebben we niet want mislukte foto's gaan zo de digitale prullenbak in.

Mocht je ten slotte geen scherpe foto's kunnen krijgen of alleen erg donker, hang dan extra lampen over je bak, dan is er weer voldoende licht. Verduister het hele huis zodat je geen reflecties in het glas ziet en uiteraard geen flits gebruiken tenzij je de lens tegen het glas duwt want dan heb je geen last van reflectie.

Een externe flitser en 324W verlichting boven het aquarium om de vis er scherper op te krijgen:
Afbeelding

Tot slot, er moeten met elke camera redelijke foto's te maken vallen maar aquariumfotografie is niet zo makkelijk als een foto van mensen die lachend naast een ijsbeer staan. Ook zijn er nog instellingen als witbalans en dergelijke om de kleuren beter uit te laten komen maar dit kan ook achteraf met een foto bewerking programma.

BerichtGeplaatst: di 19 jun 2012, 17:14 
Leerling
 Profiel

Dank je voor de handige en goed bruikbare tips
ik vind trouwens die foto's heel erg mooi van kwaliteit
en goede voorbeelden

nou je hebt 2 mensen bart jaspers en Gog die maken echt de mooiste foto's van hun aquaria
en probeer een beetje die kwaliteit te krijgen en oog van detail te ontwikkelen
en denk dat je me wel een goed eind op weg heb geholpen
gr :d

BerichtGeplaatst: do 21 jun 2012, 09:35 
Groentje
 Profiel

Foto's van het hele aquarium is al iets makkelijker. Flits kun je niet gebruiken ivm refelectie op het glas. Zorg er voor dat de ruimte zo donker mogelijk is (het kleinste beetje licht en je ziet jezelf terug in de spiegeling van het glas). Als je dus geen verduisterende gordijnen hebt, neem dan de foto's 's avonds als het buiten donker is, met alle lampen uit.

Zorg ervoor dat je aquarium er goed uitziet: alle ruiten brandschoon, ook de buitenkant met azijn en een doekje afnemen ook al lijken ze schoon. Zorg ervoor dat er geen blaadjes drijven of op de bodem liggen en als je bijvoorbeeld zand op de voorgrond hebt, maak het dan schoon. Verwijder dan alle techniek uit je aquarium en zet weer een camera op een statief of ondersteun je camera met bijvoorbeeld een stoel om trillingen te vermijden.

Qua instellingen van je camera: als je de filter/stroming uitzet hoeft je sluitertijd niet zo kort. 1/25 - 1/50 is dan vaak al voldoende. f4/ tot f/8 en ISO kan daardoor ook iets lager om de foto's nog mooier te krijgen. Wat vaak wel belangrijk is bij het maken van een foto van een heel aquarium is de witbalans. Als deze op auto staat kun je soms hele gele of juist hele blauwe foto's krijgen. Ook hier zou ik zeggen, ga handmatig alle standen af en bekijk ze op de computer en selecteer de mooiste. Hiermee ga je in het vervolg verder.

Om er maar weer even een voorbeeldje bij te geven, dit zijn twee foto's van mijn Vietnamese plantenbiotoopje. De eerste is gewoon even snel gemaakt waarbij ik alleen het filtertje en co2 eruit heb gehaald. De witbalans staat op automatisch (te gelig naar mijn idee), ik heb de kamer niet verduisterd (je ziet de reflectie van mijn stoel en lens boven in de foto) en ook het zand ziet er niet uit. Op foto twee heb alles een beetje netjes gemaakt (nieuw zand, de uitstekende plantjes afgeknipt), de gordijnen dicht, witbalans aangepast op mijn aquariumverlichting naar wat ik mooi vind (groen lijkt nu tenminste fris groen) en ik denk dat het verschil er mag zijn (los van dat de bodembeplanting nog niet volgroeid is)

Afbeelding

Afbeelding

Maar misschien willen bart jaspers en Gog ook hun geheimen delen

BerichtGeplaatst: vr 06 jul 2012, 16:38 
Leerling
 Profiel

Ik gebruik ALTIJD photoshop of andere software om extra detail en echte kleuren terug te brengen.

BerichtGeplaatst: vr 06 jul 2012, 17:48 
Meester
   Profiel

Ik heb geen geheim.
Ooit een te dure camera aangeschaft en veel geoefend. Nog steeds zijn er toevalstreffers en veel missers!
Ook ik probeer de foto's altijd na te bewerken, maar dat is weer een studie op zich :f)
Van mij zal je dus niet wijzer worden... :P

130.50.50

http://www.youtube.com/watch?v=n4arLXGKLY8

BerichtGeplaatst: vr 06 jul 2012, 19:10 
Leerling
 Profiel

Hey Miroshaki leden
de camera waar ik eerst mee werkte was een Olympus spu800Z
wat best een redelijk goed toestel is
alleen voor aquariums is hij niet zo geschikt dit omdat het een compact camera is
wel met een zoom van 30x en hele mooie opties
alleen toch was ik ontevreden en besloot voor een sony nex 5 te gaan
even gekeken in de winkel zag ik ze pas vanaf 499
en dan had ik de nex 5 die nog het oude type was en dan nog allemaal accessoires bij moest kopen
dus ging effentjes googlen en marktplaats kijken en kwam toch op een mooie systeem camera
vergelijkend met spiegelreflex kwaliteit net ietsjes minder maar wel bijna zoals!!!
het toestel is een Olympus E pl1
dat toestel werkt enorm goed en ben er heel erg tevreden mee kan gelukkig met een beetje weg wijs worden en klungelen met de mogelijkheden wel veel betere foto's maken
ik ga van de week eventjes een paar online gooien
misschien dat het vergelijkbaar is met de kwaliteit van de andere camera's die hier op miroshaki word gebruikt
:d

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]