Het is vr 28 jul 2017, 11:56
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoe foto’s te verbeteren
BerichtGeplaatst: zo 20 jan 2013, 16:32 
Leerling
 Profiel

Hoe foto’s te verbeteren

Omdat de deadline voor het insturen van foto’s voor de wedstrijd nadert, heb ik besloten om jullie een simpele manier te tonen om je foto’s te corrigeren.
Voor simpele verbeteringen gebruik ik meestal Fast Stone Image, een gratis programma en makkelijk in gebruik. Maar voordat jullie zien hoe ik het heb aangepakt, zal ik wat schrijven over de camera en mijn camera instellingen voor het fotograferen van het aquarium.

Link naar download "FastStone Image Viewer" - http://download.chip.eu/nl/FastStone-Im ... 96423.html

Over de fotocamera...

Deze foto’s heb ik genomen met een Fujifilm S5800 toestel. Hij is ongeveer 5,5 jaar oud en heel langzaam. De foto’s zijn erg donker, maar scherp zonder teveel ruis. Ik moest een donkere foto maken omdat anders de vissen in het beeld onscherp zouden zijn. 1/15s is nog steeds een zeer lange sluitertijd voor het fotograferen van vissen. Het is erg belangrijk dat de foto zo standvastig en scherp mogelijk gemaakt wordt, de rest kan later op de computer worden aangepast. Ik heb een oude en langzame camera gebruikt om te laten zien dat ook oude en langzame cameras goede foto’s kunnen maken.

Mijn fotocamera instellingen...

Ik gebruik altijd een lage ISO. Lage ISO = weinig ruis. Afhankelijk van de camera is het wenselijk een ISO van 100-400 te gebruiken.
Ik zet de witbalans (WB) op koud fluorescent licht.
Wanneer mogelijk, gebruik ik handmatige instellingen (manual).
Diafragma van f/3.5-5.6
Met sluitertijd stel ik de belichting in.
Ik gebruik nooit de flits.

De fotocamera positioneren...

De camera zou moeten worden ingesteld op het centrale middelpunt van het aquarium, op een afstand van 1-3 meter (afhankelijk van de grootte van het aquarium).
De wanden van het aquarium zijn het beste recht en de diepte van de bak in verhouding met de breedte.

Afbeelding

Door de camera en lens te positioneren kunnen vervormingen worden vermeden.
Afbeelding
Afbeelding

Afstand van de camera heeft ook invloed op het diepte-effect van een aquarium.
Aquarium van dezelfde afmetingen gezien vanuit verschillende oogpunten. Kijk naar de diepte.
Van dichtbij gezien.
Afbeelding

Van een afstand gezien.
Afbeelding

Een paar tips voor het fotograferen van het aquarium....

- Gebruik altijd een driepoot/standaard!!! Het is geen geldverspilling maar een investering in de kwaliteit van je werk en plezier. Je hebt niet de allerbeste nodig, maar wel een goede.
- Als je geen driepoot gebruikt, gebruik dan een stoel, boeken, een tafel, etc...
- Foto’s maak je het beste met alle lichten uit, enkel de aquariumverlichting en achterwandverlichting laat je aan.
- Het glas zou geen objecten moeten spiegelen, zoals de driepoot of de camera.
- Het aquarium maak je het beste een paar uur voor het maken van foto’s schoon.
- Verwijder zichtbare techniek: diffuser, verwarming, thermometer, etc.
- Het is altijd beter een serie foto’s te maken, daaruit kun je later de beste kiezen.
- Wanneer mogelijk, prober de daadwerkelijke kleuren en licht in je aquarium vast te leggen op de foto’s.
- Gebruik de timer functie van je camera. Dit voorkomt dat de camera beweegt tijdens het maken van foto’s.

Link

Foto’s bewerken...

Als er eenmaal een foto gemaakt is, kunnen we deze bewerken op de computer. Er is een grote selectie gratis software online, maar in bijna alle programma’s zitten dezelfde opties. Welke is het beste? Ik weet het niet... :mrgreen: Het is belangrijk dat de software alle basis opties heeft voor het bewerken van foto’s.
Ik bedoel: levels, brightness (helderheid), contrast, color saturation (verzadiging), color levels, sharpness (scherpte), etc. en goede kwaliteit bewerkingen. Ik koos FSV omdat het snel en gratis is en makkelijk in gebruik. Daarnaast kan het programms RAW bestanden lezen. In deze handleiding heb ik alleen JPEG gebruikt. Voor heel precieze bewerkingen gebruik ik Photoshop. Meestal heb ik genoeg aan FSV.

Hier zijn twee foto’s, vóór en ná bewerken.

Vóór…zo uit de camera, grootte aangepast naar 800x600 pixels
Afbeelding

Na… 800x600 pixels
Afbeelding

Dit zijn de camera instellingen voor deze foto:
Afbeelding

En hier is een korte video met beschrijving. De video laat de kwaliteit van de foto’s niet zien maar je kunt zien wat ik deed. Bekijk het in HD!

Link

Later besloot ik iets meer contrast aan de foto toe te voegen. Ik weet niet of je het verschil kunt zien maar het ziet er voor mij zo beter uit.
Dus, nog een keer, vóór:
Afbeelding

En na...
Afbeelding

Bekijk de foto’s altijd meerdere keren. Het belangrijkste is altijd je eerste indruk. Als het te donker is dan is het te donker, is het te licht dan is het te licht. Pas alles zo aan dat het altijd goed er uit ziet. Als je kunt, bekijk de foto dan op verschillen monitoren. Werk nooit langer dan 10 minuten aan je foto’s; daarna worden onze ogen snel moe en kunnen zij kleuren en scherpte misschien minder goed waarnemen. Om kleuren goed waar te nemen is het goed voor een tijdje verschillende lichtbronnen te bekijken.

En hier is een ander voorbeeld, met dezelfde techniek gemaakt en met kleur en contrast bewerkt.
Voor...
Afbeelding

Na...
Afbeelding

Video

Link

En nog twee foto’s van deze oude en langzame camera, na basis bewerking in FSV. :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding

Dus, het is niet moeilijk voor te stellen wat de hedendaagse camera’s kunnen doen. Nieuwe camera’s hebben minder ruis en zijn ingericht met snellere processoren. Zij hebben meer megapixels, snellere auto focus, etc. Maar zelfs foto’s gemaakt met de beste camera in de wereld hebben wat bewerking op de pc nodig.

Ik hoop dat dit nuttig is voor jullie. Natuurlijk, elk van deze foto’s had ik beter kunnen maken, maar daar gaat het niet om in deze handleiding. Het punt is te laten zien dat het maken van een mooie foto niet eindigt bij de klik van de camera!. :mrgreen:

Als je vragen hebt, post ze hier beneden en ik zal ze zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

Berichttitel: Re: Hoe foto’s te verbeteren
BerichtGeplaatst: zo 20 jan 2013, 22:30 
Leerling
 Profiel

Super artikel. :d Ik ga de instellingen die je noemt ook eens proberen met mijn camera. Ik vind het ook lastig om goede foto's te maken, tot nu toe heb ik de manual settings nog zoveel mogelijk vermeden.

Hoe doe je dat met macro foto's? Zeg maar close-up foto's van planten en vissen? Gebruik je daarvoor een andere techniek? Ik krijg altijd problemen met vervormingen door het glas en onscherp beeld.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]