Het is ma 24 jul 2017, 19:44
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Het aquarium, een levend schilderij
BerichtGeplaatst: ma 14 okt 2013, 21:53 
Schrijver
   Profiel

Als je als liefhebber van aquarium houden eens een keer bij je buurman binnenstapt, die ook een aquarium heeft, dan vind je meestal dat zijn 'bak' er mooier bij staat dan de jouwe. Ach, het is ook in deze hobby niet anders: het gras van de buurman is altijd groener. Maar is dat echt wel zo? Is het niet zo dat wij vaak met heel andere ogen kijken naar de aquaria van anderen en dat we eigenlijk nooit tevreden zijn met wat we zelf hebben?

Tips om uw aquarium (of 'bak') op te zetten of te optimaliseren; in het laatste geval om met nog meer plezier van uw aquarium te genieten. Hier met betrekking tot de zogenaamde categorie A-1-aquaria; namelijk het tropisch gezelschapsaquarium.

Wilt u optimaal van een aquarium in de huiskamer kunnen genieten, dan moet u eerst de juiste plek bepalen. Waar komt hij het beste tot zijn recht, kunnen we hem altijd zien als hij daar staat, is de gekozen maat niet te groot of te klein voor die plek en hoe staat het met invallend licht van buitenaf? Maar ook vragen als: kunt u er gemakkelijk bij, hebt u voldoende elektriciteitsmogelijkheden en kunt u er goed bij voor schoonmaken en onderhoud. Weet u eenmaal wat u wilt en hoe u het wilt, dan is het zaak eerst een duidelijke plattegrond te maken van de gewenste inrichting. Dat valt echt niet mee. En er zijn altijd mensen (vakhandel, aquariumverenigingen) die u hierbij willen en kunnen helpen.

Veiligheid
Als alle voor- en nadelen goed tegen elkaar zijn afgewogen, kunt u beginnen met het plaatsen van uw aquarium. Voor het gemak ga ik uit van mijn eigen aquarium, dat een maat heeft van 160 x 55 x 50 cm (lengte x diepte x hoogte). Het aquarium is op een stalen frame geplaatst, waaromheen een ombouw is gemaakt van wit gelakt essenhout. De verlichting bestaat uit tl-buizen in waterdichte armaturen, die gewoon bij de vakhandel te koop zijn. De voorschakelapparatuur zit in een kastje naast het aquarium, alwaar ook de pomp (filter) en andere zaken zijn opgeborgen.
Het geheel is voorzien van een aardlekschakelaar; dit ter bevordering van mijn veiligheid en die van mijn medebewoners. De verlichting is geschakeld met tijdklokken, zodat alles ook werkt als ik afwezig ben, wat nogal eens voorkomt.
De tl-verlichting bestaat uit zes buizen van 158 W uit de negentig-serie van Philips, te weten eenmaal 92, tweemaal 93, tweemaal 94 en eenmaal 96. Ik wil hierbij beslist geen reclame maken voor welk merk dan ook maar ik som louter op wat mijn ervaring is met het inrichten van dit aquarium en welke materialen ik hiervoor gebruikt heb.

Wanden
Nadat het aquarium was geplaatst met de ombouw eromheen inclusief verlichting, werden de achterwand en de zijwanden erin geplakt. Hiervoor gebruikte ik donkerbruine, hard-kunststofwanden die enig reliëf vertonen en waarop planten als Javamos en Javavaren zich gemakkelijk kunnen vasthechten. Nadat de wanden geplakt waren, werd de pomp aangebracht. Een Eheim-filter 2217 met verwarming in het filterappartement. Zo'n ingebouwde verwarming heeft voor- en nadelen.
Voordeel is dat je niet met losse verwarmingen hoeft te werken, je geen last hebt van allerlei losse dingen, het water altijd en overal gelijkmatig van temperatuur is en dat - als ik ooit met CO2 (koolzuur) zou willen werken - dit beter en gelijkmatiger wordt opgenomen. Nadeel is echter dat je naast een filter met ingebouwde verwarming een reservefilter in huis moet hebben. Voor het geval de pomp of de verwarming erin stuk gaat. Maar is dat niet altijd beter?
Omdat ik ook met gedeeltelijke bodemfilters werk, werden natuurlijk eerst de in- en uitstromers van de pomp op de juiste plaatsen gelegd. Hierna pas werd het grind 'gestort'.

De bodem
Nu lees je wel eens dat je moet beginnen met wat vuil rivierzand. Dat zou ik echter maar uit mijn hoofd laten. Wilt u een goede bodemgrond, dan moet u ervoor zorgdragen dat alles goed is gewassen en gezuiverd van narigheden, want die komen later vanzelf wel... Neem een behoorlijke bodemlaag van zo'n vier centimeter aan de voorzijde en minstens acht centimeter aan de achterkant. Omdat u een goede plattegrond hebt gemaakt, weet u precies waar welke plantensoorten moeten komen. Gebruik hiervoor de juiste voedingsbodem.
Het is natuurlijk larie dat een aquarium zonder voedingsstoffen optimaal kan floreren. Wij mensen hebben voedsel nodig, onze vissen straks ook en we vinden het normaal dat ook de huiskamerplanten op tijd hun voeding krijgen. Maar als we een aquarium gaan inrichten, hoor je heel vaak dat deze planten geen voedsel nodig hebben, want dat brengen de vissen er wel in. Dit is pure onzin en een misverstand. Nu moet u het ook niet gaan overdrijven. Dus niet het hele bodemoppervlak gaan volstorten met allerlei preparaten, maar alleen daar waar het nodig is een goede voedingsbodem aanbrengen. Raadpleeg eens wat goede boeken over aquariumplanten en u zult merken dat het dan al een stuk makkelijker wordt.

Broodnodig
Neem geen onnodige risico's en gebruik voor het opstarten van uw aquarium ook wat Bacterial. Dit is een goed middel om de in hoofdzaak nitrificerende bacterën, die broodnodig zijn, op gang te helpen. Nitrificerende bacteriën spelen een belangrijke rol bij het afbreken van organisch afval, dat - omgezet in zogenaamde nitraten - door de waterplanten kan worden opgenomen.
Nu gaat u uw aquarium afvullen met water. Gebruik hiervoor gerust leidingwater maar, afhankelijk van waar u woont, houdt u wel rekening met de hardheid (dH) en de zuurgraad (pH). Een ideale hardheid ligt tussen de 8 en 10 dH. De zuurgraad zou eigenlijk niet hoger moeten zijn dan zo'n 7 pH. Uw waterleidingbedrijf kan u over het algemeen inlichten over deze waarden. Meetapparatuur of -hulpmiddelen zijn verkrijgbaar bij de vakhandel.
De watertemperatuur mag niet beneden 23 graden komen. Hebt u dit alles voor elkaar, dan kunt u beginnen met het plaatsen van de planten.

Welke planten?
Voor een juiste verhouding moet u ervoor zorgen dat de echte waterplanten minimaal 35 tot 40% van het totale plantenbestand uitmaken. Onder echte waterplanten worden die planten verstaan, die uitermate zuurstofverschaffend zijn. Dus bijvoorbeeld waterpest, vanen, Vallisneria, Ambulia. Ze worden ook wel guirlandeplanten genoemd, maar dat gaat niet altijd op. Daartegenover - of ernaast, zoals u wilt - passen heel goed planten als Ludwigia, Ammannia, Cryptocorinen, het Leidse plantje, Lobelia, Bacopa en Hygrophyla. Dit worden ook wel de semi-waterplanten of moerasplanten genoemd. Verder is het prettig te werken met een twee- tot drietal solitairplanten. Dit zijn planten die alleenstaand zijn en voor een verrassend effect in het aquarium kunnen zorgen zoals Echinodorus, Barclaya of Nymphea. Natuurlijk zijn er veel meer soorten te koop, maar er moet nu eenmaal een keuze gemaakt worden. Het is van belang dat u bij het inrichten let op de volgende zaken.

Afwisseling
Zet nooit twee kleuren rood naast elkaar of planten met een zelfde blad. Zorg voor afwisseling van soorten en kleuren en let daarbij dus goed op dat niet twee of drie dezelfde bladvormen naast elkaar komen te staan. Zet de lage plantjes voorin en de hoge achterin. Probeer ze zo neer te zetten dat enige diepte, zowel van links naar rechts als direct naar achteren, ontstaat. Wilt u de achter- en zijwanden bekleden, dan zijn daarvoor Javavaren en Javamos uitstekende planten. Een tip: zet nooit meer dan zo'n twaalf tot vijftien plantensoorten in uw aquarium. Het moet niet overdreven worden. Maar zet ook nooit dezelfde plant op twee verschillende plekken neer. Als u een goed schema hebt gemaakt, is het niet echt moeilijk meer. Durf gerust van een twee tot drietal soorten een behoorlijk aantal planten neer te zetten. Maar van Ambulia of Cabomba moeten dat er nooit meer dan zeven zijn. Zet deze gerust wat wijder uit elkaar, zodat ze volledig tot hun recht kunnen komen. Rondom zulke planten is het prachtig werken met soorten als Anubias of Cryptocorinen.
Als alle planten zijn geplaatst en het geheel naar uw zin is, dan moet het aquarium eerst een week of twee tot rust komen. Maak niet de (starters)fout direct vissen in uw aquarium los te laten. Zie het eerst eens goed aan om te bekijken of alles naar wens gaat. Meet ook regelmatig de waarden van hardheid en zuurgraad. Als planten loslaten, moet u ze direct weer in de grindlaag zetten. Afgevallen stukjes van planten meteen verwijderen en niet een paar dagen laten drijven. Het schoonhouden van het aquarium is van groot belang.

Licht in de duisternis
En dan de verlichting. Daar kunnen we boeken over schrijven zonder het als aquarist ooit met elkaar eens zullen worden. Toch raad ik u aan de eerste week niet meer dan twee tl-buizen, in de kleuren 93 en 94, aan te doen. De planten moeten even de kans krijgen om aan de sterk veranderde omstandigheden te wennen. Na een week zet u er een 93 bij en weer een week later een 96. Als er nu geen al te grote veranderingen optreden, dan kunt u probleemloos vissen gaan aanschaffen. Ook hiervan hebt u vooraf al een lijst van namen opgesteld.

Vissen
Hoe vreemd het ook moge klinken met een aquarium van net vijftig centimeter hoog, in de aquariumwereld gaan we uit van de volgende regels. We hebben te maken met bovenste, middelste en onderste waterlagen. We moeten dus visjes aanschaffen die zich over deze lagen verdelen. Zo zwemmen bijvoorbeeld in de bovenste waterlagen graag bijlzalmen, potloodvisjes, halfsnavelbekjes en spatzalmen. Voor de middelste waterlagen zijn er beduidend meer mogelijkheden. Daar kunnen we de bekende kardinaaltetra's laten zwemmen, verschillende soorten Danio's, vrijwel alle Hyphessobrycon-soorten en diverse kleine karperachtigen. Zeer leuk is het om wat levendbarenden in uw aquarium los te laten, zoals Black mollies, plaatjes (Platy's) of zwaarddragers. Voor de onderste waterlagen kunt u zich een paar visjes van het geslacht Corydoras aanschaffen. Ook de Siamese algeneter is een aantrekkelijk visje. Verder komen op die plek Botia's tot hun recht.
Net als bij de planten is het mooi om u een koppeltje solitairvissen aan te schaffen. Dit kan bijvoorbeeld Labeo bicolor zijn, maar ook labyrintvissen als Trichochaster leeri, Colisa lalia (Blauwe spat) of Colisa labiosa voldoen uitstekend. Het is aan te raden om een aantal soorten te nemen die qua vorm en kleur anders zijn.
Zorg ervoor dat er in ieder geval van een soort een redelijk aantal aanwezig is. Ofte wel een schooltje. Zo'n schooltje bestaat uit ten minste tien tot twaalf visjes. Kardinaaltetra, kegelvlekbarbeel of - als u wat grotere vissen wilt - Congozalmen zijn hiervoor uitermate geschikt. In mijn aquarium van dus 160 x 55 x 50 cm (plm. 440 liter water) zwemmen echter niet meer dan zo'n vijfendertig tot veertig visjes. Er moet wel enige zwemruimte voor ze zijn...

Voedsel
Niet alle vissen eten hetzelfde of vinden hetzelfde lekker. Natuurlijk eten ze, als ze niets anders krijgen, best wel droogvoeders, maar u eet zelf toch ook niet alle dagen spinazie? Biedt ze dus een gevarieerd menu aan. Watervlooien, bloedwormen en af en toe tubifex hebben, indien levend gegeven, een zeer hoogwaardig voedselgehalte. Voor de Congozalmen en bijlzalmen nog aangevuld met fruitvliegjes is dit echt een feest voor die dieren. Verder mag er best af en toe een klein blaadje (gekwetste) sla in. Dat wordt in dank afgenomen. Af en toe bijgevoerd met het bekende busje droogvoer zult u merken dat de visjes goed zullen groeien en prachtig zullen kleuren. Het houden van een aquarium is op deze manier een zeer leuke en rustgevende liefhebberij.

Ten slotte
Het bovenstaande is nog maar het begin van wat u allemaal nog mee zult maken. Heel veel leuke, maar ook minder leuke dingen zullen nu de revue gaan passeren. Hoeveel plezier u echt aan uw aquarium kunt beleven, vertel ik u in een volgende aflevering. Die gaat onder meer over kweken, het ontstaan en verwijderen van algen en over het houden van een speciaalaquarium. Want een ding is zeker, met een aquarium in huis hebt u niet alleen een leuke hobby erbij. U kijkt ook elke dag naar 'Een levend schilderij'.

Trek ik onkruid uit
Me I am just the lawnmower
You can tell it by the way I walk

Volg mij ook op: https://www.facebook.com/HugoJ.Smal
en op twitter: @HugoSmal

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]