Het is vr 26 mei 2017, 12:16
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Breaking news: Verlichtingsprobleem opgelost!
BerichtGeplaatst: do 01 mei 2014, 12:06 
Beheerder
Beheerder
 Profiel

Ik had op me zeebakje ook led's staan van aquamedic was prachtig licht maar net te sterk koralen begonnen te bleken. Moet eerst weer een dimmer aanschaffen dus het tijdelijk me tl verlichting terug plaatsen. Met de hoeveelheid waar ik de Tl's moest vervangen ben ik het met je eens dat de Led's die ik heb aangeschaft goedkoper uit ben. Meer met energie verbuikt schiet ik niks op omdat de led en dimmen zelfde verbruiken als de Tl verlichting. Moet wel zeggen de het licht van de Led's mooier is als die van de Tl's.

BerichtGeplaatst: vr 02 mei 2014, 19:24 
Gezel
 Profiel

Normaal is de out put in PAR/Lumen of hoe je het ook gaat meten van de LED toch zeker 2 x hoger dan van een T5 als jij dus het zelfde verbruik in wattage hebt staat er nu dus 2 x zo veel licht boven als met T5, opzich kunnnen je dieren dat denk ik best hebben.

LEDs werken op een elctronische dimmer als het goed is gaat je verbruik dus naar 50% als je de LEds op 50% laat branden.

Je ziet met LED wat meer het effect van punt verlichting met T5 kan dat niet omdat het licht nu eenmaal niet uit een punt komt, dat komt gewoon door de constructie van de lamp, hoog vermogen LEds hebben dat weer meer dan laagvermogen LEDs simpel omdat je meer of minder lichtpunten hebt.

Kleur is altijd lastig omdat het heel persoonlijk is, een leuke vergelijking in kleuren vind ik deze altijd.
http://www.buildmyled.com/freshwater-products/

mijn voorkeur zit echt aan de hoge kant hoewel ik boven mijn eigen bak juist hoge PAR leds heb :mrgreen:

BerichtGeplaatst: do 08 mei 2014, 10:53 
Beginner
 Profiel

Met LED is er ontzettend veel troep op de markt wat uit China komt en wat verkocht wordt aan argeloze consumenten die niet weten waar ze bij de aanschaf op moeten letten. Bovendien wordt er ook nog steeds met LED's gewerkt van een oudere generatie en waar vaak niet de hoeveelheid Lumen/Watt, als ook de lichtkleur wordt vermeld.

Die hebben dan zo'n 5.000-10.000 branduren.
Als je die 10 uur per dag aan hebt staan boven je aquarium gaan ze alsnog maximaal 3 jaar mee.
Koop je dan die goedkope LED's en ze gaan snel stuk, heb je nog steeds een duurkoop. De hoeveelheid Lumen per Watt valt vaak ook nog eens erg tegen, waardoor plantengroei te wensen over laat. Het zijn dan ook vaak deze LED's waarover iedereen op de fora's een mening of ervaring over heeft, want die worden nou eenmaal het meest gekocht door iedereen.

Maar ja, mensen willen nu eenmaal niet wat meer betalen voor kwaliteit.
Onze hele economie/wegwerpmaatschappij draait immers op consumptie en het goedkoop=duurkoop principe. Gelukkig zien we wel steeds meer in, dat duurzame producten en materialen een betere keuze zijn voor het milieu.

Mijn advies: schaf producten aan die het geld/investering waard zijn en vaak zijn deze duurdere producten ook waardevoller. In aanschaf wat duurder, maar in de lange tijd dat je er plezier van hebt is het dubbel genieten!

BerichtGeplaatst: do 08 mei 2014, 11:26 
Gezel
 Profiel

Ben het helemaal met je eens Wilco er is veel te veel troep te koop en het is heel lastig voor de gemiddelde aquariaan om het kaf van het koren te scheiden zeker op LED gebied.

Goedkoop is vaak duurkoop en men staat er vaak niet bij stil dat het niet zo zeer de aanschaf kosten zijn die de prijs van de hobby bepalen.

Men valt dood over een paar tientje meer bij de aanschaf en vergeet dat de onderhouds kosten een veel grotere hap uit het budget gaan nemen.
Ook van een relatief kleine scape van 100 liter zijn de lopende kosten aanzienlijk, ga je dan over willen naar een 1000 liter scape en moet je bij de aanschaf al op veel dingen gaan beknibbelen bedenk je dan dat 100 liter goed beter is dan 1000 liter waar ja financieel aan onder door gaat.

Het is niet alleen de aanschaf van je verlichting het is ook je verbruik en vervanging van lampen, het is ook 10 x meer easy carbo, 10x meer profito, 10 x meer visjes, 10x meer sporen elemeneten , 10 x meer CO2 enz. en is het je dat waard als je al moet bezuinigen op een lichtkap.

Terug naar de LEDs ik denk dat ik goede betaalbare alternatieven heb aangedragen, ja je aanschaf prijs ligt wat hoger, maar helaas wat Wilco ook al aan haalt mensen willen nu eenmaal graag goedkope troep kopen, niet alleen hier maar ook op andere fora :(
Bij LEDs zorg dat je er achter komt we de fabrikant van de LEDs zelf is, het is niet per ongeluk dat de fabrikant van de LED niet vermeld wordt door de verkoper, is dat een goede fabrikant dan vermelden alle verkopers dat ook graag.
Meestal is het zo al staat er maar een fabrikant vermeld dan weet je meestal al meer over de kwaliteit, vraag bij twijfel na of iemand de fabrikant kent en ervaringen heeft met die LEDs, een LED die na 3 jaar stuk is of maar de helft van het licht geeft is de investering niet waard.
Koop kwaliteit en ga niet voor de goedkope troep, vind het zo triest om te zien dat mensen om een paar euro uit te sparen in de boot gaan met goedkope prullen, die uiteindelijk alleen maar meer geld kosten.

BerichtGeplaatst: wo 07 sep 2016, 19:40 
Moderator
Moderator
 Profiel

Heel vroeger toen de led lampen net kwamen kijken werden ze aangeprezen omdat ze niet warm zouden worden in vergelijking met T8 en T5 en dat het gunstig is zodat het water niet te veel zou opwarmen. :twisted: Nu dus echt flauwe kul, die powerleds worden toch ook heet, bij mij althans. Aluminium ondergrond is nodig om ze te koelen en om de levensduur te verlengen.

Wat word de opvolger van LED vraag ik mij nu af... :?: Een LED wat niet warm word...hahaha

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]