Het is zo 23 jul 2017, 15:53
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Breaking news: Verlichtingsprobleem voor opgelost!
BerichtGeplaatst: di 22 apr 2014, 15:25 
Gezel
 Profiel

gewone T5's gaan iets van 1,5 a 2 jaar mee, dan zijn ze nog niet stuk, maar nemen wel behoorlijk in lumen per watt af en wordt vervangen aantrekkelijker dan door gaan, het is uit energie oog punt niet zo aantrekkelijk TL's run to failure te gebruiken.
De long life T5 gaan wel 2 x langer mee dan de gewone, maar ook die nemen duidelijk in lichtsterkte af na iets van 15.000 uren, waarop vervangen aantrekkelijk wordt.
Met 10 uur per dag verlichten is dat na 4 jaar.
Maar zelfs als je het vervangen helemaal niet mee neemt, is een LED nog altijd de betere keuze als je voor nieuw gaat, gewoon als je naar het verbruik kijkt.
Voor alle duidelijkheid heb je een bestaande T5 kap dan moet je volgens mij niet vervangen, maar als je toch nieuw gaat is het aantrekkelijk ivm je verbruik.

in dit topic wordt gezegd dat met deze T5's de overstap naar grotere scapes aantrekkelijker wordt door deze T5 lichtkappen op een 100 liter bakje zit ja al aan 200 euro verschil in gebruik 10 jaar (zonder lampen te rekenen) boven een 1000 liter bak is dat dus 2000 euro die je via je energie rekening betaald en dan rond ik alles af in het nadeel van de LED.
Mijn eigen LED's draai ik op 0.1 watt per liter in mijn geval is dat 30% van het volle vermogen, ga ik naar 100% dan is de CO2 niet aan te slepen en ontstaat er penseel alg, dus alle tekenen van overbelichting.
Ik draai nu 1,5 jaar op 0.1 watt per liter en alles groeit goed mijn HC groeit in 90 cm water hoogte met 0.1 watt per liter stijf tegen de bodem, ik durf niet te schatten hoeveel T5 is boven mijn bak zou moeten zetten, maar volgens sites als Barr report minimaal 0.5 watt per liter, maar met HC op deze waterhoogte eerder 1 watt/liter.
ik bespaar daarmee ruim 1500 euro per jaar omdat ik LEDs heb, nu gaat het er helemaal niet over hoe geweldig mijn LEDs zijn, het gaat over als je nieuw gaat kopen koop je dan beter T5 of LED en zelfs als ze T5 lampenkappen gratis weg geven is dat nog steeds LED in mijn ogen.

Ik zeg niet dat elke LED met dergelijk lage w/l uit de voeten kan, maar reken voor het gemak met de helft van wat een T5 nodig heeft

BerichtGeplaatst: wo 23 apr 2014, 08:57 
Beheerder
Beheerder
 Profiel

Toch hoor ik via diversen kanalen dat het hele led verhaal niet zaligmakend is. Vooral over levens duur. Zelfs de man die een lezing over verlichting vooral over led's had toch diversen keren dat ze de 5 jaar geeneens haalde. Vooral in het zeewater verlichting laat het nog de wensen over en kiezen de meeste nog steeds voor T5. Volgens de beste man was de investering van led pas na 5 jaar begon terug te verdienen als ze al die leeftijd haalde. Led verlichting staat nog steeds in de ontwikkelings fase en vernieuwd zich steeds. Dat is ook wat de electrieker achter ons bedrijf zegt. :w

BerichtGeplaatst: wo 23 apr 2014, 17:21 
Gezel
 Profiel

Het probleem met LED is dat je de kaf van het koren moet scheiden, LEd fabrikanten als cree b.v. maken wat duurdere LEDs maar die halen wel de 10 jaar en geven ook de de hoge licht out put over die periode, niet alle LED's halen dat idd, bij LED's is goedkoop meestal duurkoop.
Dat veel mensen nog steeds voor T5 kiezen wil niet zeggen dat deze beter zijn, vaak worden keuzes gemaakt ook een iets goedkopere T5 unit boven een LED en staan de meeste niet stil bij de verborgen kosten over de levensduur van de kap.
bij mijn zeewater vriendjes zie ik toch over het algemeen LED, maar wat ik al eerder aanhaalde je kap ombouwen zou ik niet aanraden, hoewel je ook dat terug verdiend.
Dat de LED nog niet uitontwikkeld klopt en wat we over 5 jaar kopen zal weer beter zijn als wat er nu is, de T5 is wel zo'n beetje klaar met ontwikkelen schat ik in.

Maar helemaal mee eens als je een goedkope LED van Ebay aanschaft heb je kans dat de lamp niet de 10 jaar haalt koop je een kwaliteits LED dan haal je dat er echt uit want het klopt je verdiend het terug door de lange levensduur en de hoge watt/lumen conversie en dat haal je alleen met goede LEDs

BerichtGeplaatst: ma 28 apr 2014, 11:30 
Beginner
 Profiel

Ik ben de oude generatie die eerst met spots en daarna met TL verlichting werkte. TL was al een grote verbetering en ik neem aan dat binnen nu en 10 jaar jullie dat kunnen zeggen over de ledverlichting. Maar TL is en blijft voor mij bovenaan staan. Denk dat er meer zo denken als mij. Dan laat voor deze mensen het mooie nieuws zijn dat er een opzetkap op de markt is die niet te duur is.
Bedankt voor de mededeling en het artikel Hugo

Groet Harie

BerichtGeplaatst: ma 28 apr 2014, 20:05 
Schrijver
   Profiel

Bedankt Harie....

Trek ik onkruid uit
Me I am just the lawnmower
You can tell it by the way I walk

Volg mij ook op: https://www.facebook.com/HugoJ.Smal
en op twitter: @HugoSmal

BerichtGeplaatst: ma 28 apr 2014, 20:57 
Gezel
 Profiel

HugoJSmal schreef:
Bedankt Harie....

Ik ben ook van de oude generatie, maar zoals ik de feiten zie en deze ook kan onderbouwen en ik geen inhoudelijke discussie/onderbouwing zie van mensen die blijkbaar wel voordelen zien in dit systeem.
Vind ik het een vreemde zaak dat dergelijke systemen kritiekloos als doorbraak en noviteit een geweldige besparing en nu worden grote scapes mogelijk voor mensen met een kleine beurs worden weg gezet, als je meer geld uit gaat geven ?
Je stuurt in mijn ogen mensen totaal de verkeerde kant op met de beste bedoelingen daar twijfel ik echt niet aan, maar kijk eens naar de argumenten, je betaald die goedkope T5 bak een paar keer extra door je kosten aan TL's en stroom.

Bedankt Harrie, maar ik zie van jou net als van Hugo geen enkel inhoudelijk argument, hoe kom je aan 10 jaar ? de betere LED's zijn nu al superieur aan T5 daar hoef je geen 10 jaar meer op te wachten.

Hugo na I rest my case is dit jouw eerste bijdrage ...., ik ga er dus van uit dat je geen inhoudelijke argumenten hebt, maar alleen een mening opdringt zonder argumenten en ziels gelukkig bent dat je bijval krijgt.
In mijn ogen is het lichtsysteem wat jij zo aanbeveelt iets wat mensen alleen hogere kosten geeft en een minder goede verlichting, ja en het grootste deel betalen ze via het energie bedrijf maar dat is ook geld.
Ik kom ook uit de tijd van stopverf aquaria, maar op basis van argumenten kies ik voor LED en zal ik ook iedereen als er nieuw aangeschaft moet worden LED aanbevelen, tenzij er opeens nieuwe argumenten bij komen.

Berichttitel: Re: Breaking news: Verlichtingsprobleem opgelost!
BerichtGeplaatst: di 29 apr 2014, 08:18 
Leerling
 Profiel

Ja ik wacht nog steeds op de betaalbare doorbraak voor led. Ik dacht dus dat dit topic daar over ging maar helaas :P haha

Ik moet mijn 60 cm bak verhuizen naar mijn meisje en daar hangt nu een zelfgemaakt kap boven maar ik zou het liefst gewoon een GOEDE BETAALBARE LED oplossing willen.

Maarja, welke geeft niet te veel en niet te weinig licht? Welke heeft goede led's enz enz.

En ja ben het met Stylz eens dat een T5 lichtkap geen doorbraak is. Dat is net zoiets als mijn 205je als mijn eerste auto: Lekker goedkoop en reed geweldig maar uiteindelijk was ik veel duurder uit.

BerichtGeplaatst: di 29 apr 2014, 15:33 
Gezel
 Profiel

Ik zou eens op deze site kijken, je moet ze wel even naar nederland halen http://www.buildmyled.com/freshwater-products/ bedrijf bied goede service en je stekkers komen omgebouwd aan, je kan deze ook op een aquarium computer zetten bv die van GHL https://www.aquariumcomputer.com/de-DE/
Hoewel je die natuurlijk niet alleen voor je verlichting moet kopen :P
Je kan ook goedkoper voor 100$ heb je ook een verlichtings computer, kijk ook eens bij de mounting sytemen http://www.buildmyled.com/led-accessories/

Kwalitatief gebruikt build my leds hele goede LEDs merk Cree en goede kappen.

Of bij http://www.azaqua.nl/daytime-eco/282-daytime-eco-60-ledverlichting.html de daytime eco bespaart al snel 50% op je stroom kosten tov een TL voor 120 euro aanschaf prijs, ook hier zitten kwaliteit LEDs in.

Een voordeel van LEds is natuurlijk wel dat je ze kan dimmen en zelfs zons op en ondergangen kan laten simuleren maar de besturingen worden niet altijd mee geleverd, maar ja dat is bij een T5 lamp ook niet.

deze kan ook http://www.jmbwebshop.nl/a-35916401-2527523/aquarium-led-verlichting/jmb-aqua-led-amazon/ neem evt 2 strips voor je 60 cm komt op 140 euro voor de LEDs ook zeer goede LEDs van epistar worden verwerkt in deze strips, bespaart je 75% op je stroom, reken met LED op ongeveer 0.3 watt per liter dat is meestal nog te veel.
Bij TL is het tot iets van 1 watt per liter bij LED tot iets van 0.5 watt per liter en gebruik zelf al jaren 0.1 watt per liter met High PAR leds het is maar een vuistregel maar je op die manier kan je een beetje uitrekenen wat je nodig hebt.
ruw weg de helft van het vermogen wat je aan TL nodig hebt, maar hou er rekening mee dat het ook wel eens 20% van wat je aan TL nodig hebt kan zijn.
De JMB optie is interesant omdat er zons op gang en ondergans regelaars aan kan hangen kosten rond de 80 euro daarmee kan je dus ook gewoon je LED verlichting perfect afregelen op sterkte.

BerichtGeplaatst: wo 30 apr 2014, 10:38 
Beheerder
Beheerder
 Profiel

He stylz doe jij niet een beetje hetzelfde waarvan je Hugo beschuldigd het opdringen van een product. Jij prefereert LED's. Maar zoals ik al eerder zei zijn die nog lang niet zo betrouwbaar als de techniek van TL's. En dat ze langer mee gaan is duidelijk maar de meeste led's halen die tijd nog bij lange niet zoals ik al eerder zij gaan ze eerder dan 5 jaar kapot ben je de eventuele besparing op de elektra zoals jij zegt allang weer kwijt. Dat zei die man die de lezing gaf op onze vereniging ook al. Ik hoor hier ook de verhalen van een groot elektriciens bedrijf het zelfde verhaal. Dat led het nog lang niet is als betrouwbare verlichting ivm kleur en duurzaamheid. Led is nog lang niet uit ontwikkeld. Zeker als je een bestaande lichtkap moet ombouwen is het nog niet zeker de voor het hand liggende keuze en is T5 nog steeds de makkelijkste oplossing vind ik. Bij nieuw aanschaf zou ik zelf ook led kiezen maar dan niet de goedkopere soort maar dan schaf je toch alles nieuw aan. :w

BerichtGeplaatst: wo 30 apr 2014, 16:47 
Gezel
 Profiel

Ik weet het niet, ik probeer niets op te dringen maar zet de voor en nadelen naast elkaar ik probeer dat objectief te doen, maar sla wie weet idd wat door :mrgreen:
Ik kan wel zeggen dat ik zelf een voorkeur heb en door de claims in het eerste stukje zo iets heb van hier klopt niets van :)
Uiteraard zijn LEDs nog lang niet helemaal door ontwikkeld in tegenstelling tot de T5 dus ja je kan nog langer wachten op nog beter maar is een beetje als met computers, dan blijf je wachten over 10 jaar komen er weer betere.
De merken die ik aangeef halen echt de 10 jaar al met behoud van lumen en kleur en zijn daarmee volgens mij een goede investering, maar nee de goedkope LEDs halen dat nog niet maar 5 jaar is zelfs voor die kort.

Iedereen moet zijn eigen keuze maar maken, in eerste instantie reageerde ik op doorbraak en noviteit, probleem opgelost, grotere scapes mogelijk door deze doorbraak enz, daar ben ik het totaal niet mee eens en ik wil helpen dit in een perspectief te zetten en aan te tonen dat LED een beter alternatief is, denk dat dat aardig lukt, een T5 als doorbraak :mrgreen:
met de nieuwe systemen leg je net zo makkelijk een LED in een bestaand kap dus ben dat niet met je eens en ik heb steeds gezegd heb je nu een werkende T5 kap hou dat zo en vervang gewoon op zn tijd de lampen, ga je op toch nieuw over om een andere reden dan kies je in mijn ogen beter voor LED.
Ik heb nooit gezegd dat LEDs niet zo betrouwbaar zijn als T5 alleen moet je wel weten welke LEDs je moet kiezen, waar ook het grote electriciens bedrijf op doelt zijn goedkope betrouwbare LEDs en ja die zijn er nog niet zo veel voor een Cree, epistar of bridgelux betaal je gewoon meer dan voor een goedkope nepper.

Dit zie ik meer als een noviteit http://nl.orphek.com/pr72-planted/ Afbeelding
https://www.youtube.com/watch?v=e_sHB80-9QQ

Sorry ik zie noviteit,doorbraak en geld besparen blijkbaar anders :mrgreen: wat ik al eerder aanhaalde de meeste mensen stranden op grote aquaria door de lopende kosten meestal niet door de eerste aanschaf want die is te overzien, het is die 2000 watt aan verlichting die je nekt in mijn ogen.

nog een filmpje https://www.youtube.com/watch?v=3FgCF68XPBY

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]